Degelijke video's over de ART

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Degelijke video's over de ART

Inmiddels heb ik onderstaande serie al drie keer bekeken:



Heel goed! Maar staan er nog meer video's over de ART van vergelijkbaar niveau of hoger op het internet? Heb je zelf zo'n degelijke video gezien, plaats dan een link in dit topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.334

Re: Degelijke video's over de ART

https://www.youtube.com/user/eigenchris/videos

Allemaal goede filmpjes van telkens een half uur zowel over relativiteit als de achterliggende wiskunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Degelijke video's over de ART

@wnvl1

Ziet er goed uit! Heb er een paar bekeken, en de rest bij mijn favorieten gezet. Het zijn er te veel om achter elkaar te kunnen bekijken.

Re: Degelijke video's over de ART

PBS Spacetime is "koploper" op dat gebied. Eugene Ku (aan mekaar maar dan staat er k u t en dus automatisch ***)toryansky heeft ook wat meer wiskundig georiënteerde video's.

Ik kreeg laatst nog wat voorbeelden (over vooral de wiskunde, maar weet ik zo niet meer), maar zoals je vast weet kun je 10x beter boeken lezen. (YouTube videos zijn vaak nogal misleidend. Men moet het verkopen hè .. )

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Degelijke video's over de ART

wnvl1 schreef: do 02 sep 2021, 19:12 https://www.youtube.com/user/eigenchris/videos

Allemaal goede filmpjes van telkens een half uur zowel over relativiteit als de achterliggende wiskunde.
Heeft die man ook een bijbehorend boek geschreven?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.334

Re: Degelijke video's over de ART

Ik vermoed van niet. Als je de video s en zijn comments bekijkt, dan merk je dat hij alles zelf ook aan het leren is. Het gaat niet om een professor of onderzoeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Degelijke video's over de ART

Jammer - want de filmpjes die ik al bekeken heb zien er heel goed uit. Maar het gaat zo met een video allemaal wat snel, en met een boek kan je dat zelf beter doceren. Bovendien ben ik een boekengek, en ben ik pas tevreden wanneer ik waardevolle info en dito presentaties ook in boekvorm in de kast heb staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.334

Re: Degelijke video's over de ART

Alleen leren op basis van zijn films gaat niet. Je hebt ook een tekst nodig. Wat mij betreft trouwens teksten. Mij lukt het meestal alleen maar door teksten naast elkaar te leggen. Ik kom met een tekst nooit toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Degelijke video's over de ART

Ik heb al tientallen boeken over relativiteitstheorie. Maar de aanpak als in de video's is toch nog wel voldoende anders dan wat ik al gezien heb dat ik zijn boek als dat bestond er nog graag bij gekocht had. Maar goed - een mens kan niet alles hebben. ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.334

Re: Degelijke video's over de ART



Heel wat mensen houden van de lessen van Leonard Susskind. Hij is een gekend onderzoeker. Hij gaat heel traag vooruit in de les. Hij legt alles uit op beginnersniveau. Ik vind hem niet slecht, maar net iets te traag en te slordig om geconcentreerd te blijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.334

Re: Degelijke video's over de ART

Ik heb een paar boeken gekocht en heel wat gedownload. Ik zou niet kununen zeggen wat het beste boek is. Er zijn echt veel goede boeken. Een speciale vermelding heb ik wel voor Relativity Demistified. Daarin zijn veel oefeningen tot in detail wiskundig uitgewerkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Degelijke video's over de ART

@wnvl1

Leonard Susskind. Te slordig inderdaad. Hij zal er ongetwijfeld genoeg vanaf weten om ongelukken te voorkomen, maar als amateur ga ik liever zo rigoureus mogelijk te werk zodat ik precies weet wat ik doe. Ik heb een enorme hekel aan kunstjes leren. Onderstaande serie spreekt mij dan ook veel meer aan:


Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Degelijke video's over de ART

wnvl1 schreef: zo 05 sep 2021, 16:10 Ik heb een paar boeken gekocht en heel wat gedownload. Ik zou niet kununen zeggen wat het beste boek is. Er zijn echt veel goede boeken. Een speciale vermelding heb ik wel voor Relativity Demistified. Daarin zijn veel oefeningen tot in detail wiskundig uitgewerkt.
Dat boek heb ik nog niet. Ik zal eens bekijken of dat iets toevoegt aan de boeken die ik al heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.334

Re: Degelijke video's over de ART

Het staat online. Het ziet er een beetje uit als een "Voor Dummies" boek.

http://index-of.co.uk/Misc/McGraw-Hill% ... tified.pdf

Eerste vier hoofdstukken zijn heel goed met veel uitgewerkte oefeningen.

Hoofdstuk 5 "Catan's structure equations" is moeilijk, maar is mij uiteindelijk wel gelukt. Dit hoofdstuk vind je in andere inleidende boeken vaak niet terug.

Hoofdstuk 6, 7 en 8 vallen wel mee. Maar het is soms nodig om er ook andere boeken ernaast te leggen.

Hoofdstuk 9 over Null tetrads en Petrov classificatie heb ik zelf nog niet helemaal door. Maar hier is het boek ook te beknopt. Niet alles wordt in detail uitgelegd.

Hoofdstuk 10 over Schwarschild leest vlot.

Het hoofdstuk 11 en 12 over cosmologie is te beknopt om helemaal te kunnen begrijpen. Al zal dat op zich niet zo moeilijk zijn denk ik. Maar heb ik mij nog niet in verdiept.

Hoofdstuk 13 over zwaartekrachtgolven is voor mij onleesbaar.



In dezelfde reeks het boek over Quantum Mechanica is ook heel goed met veel uitgewerkte oefeningen. Maar QM is natuurlijk een heel stuk gemakkelijker dan ART.

Die over Quantum Field Theory heb ik ook, maar die vind ik niet zo goed.

Die van String theorie heb ik ook, maar daar ga ik nooit aan beginnen denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Degelijke video's over de ART

Heb net even gekeken, maar het Demystified boek is mij toch te beknopt. Die videoserie van eigenchris is wel heel interessant, en daar ben ik ook nog wel even zoet mee om alles te bekijken. Dus ik heb nog genoeg te doen. ;-)

Reageer