Beste ART boeken en video's

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Beste ART boeken en video's

Ik heb intussen al tientallen boeken en video's gelezen en gezien over de ART.
Het meeste heb ik tot nu toe gehad aan

Relativity demistified

http://index-of.co.uk/Misc/McGraw-Hill% ... tified.pdf

en het boek van Carroll

https://fdocuments.in/document/spacetim ... rroll.html


Wat video's betreft vind ik Eigenchris de beste

https://www.youtube.com/channel/UCN8wTU ... lWyf87E2pw

Wat het meer populaire werk betreft (zonder formules) vind ik Brian Green in het algemeen wel de allerbeste.

Ik vroeg me af welke werken / video's volgens jullie de beste zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Beste ART boeken en video's

Taylor & Wheeler: Exploring Black Holes voor een uitleg zonder tensoren.



(En bovenstaande videoreeks voor de benodigde wiskunde als je het helemaal correct wil doen.)

Re: Beste ART boeken en video's

Voor iemand die nog totaal niets weet van relativiteit kunnen de YouTube filmpjes allemaal niet veel kwaad vind ik, al zijn veel fysici het daar totaal niet mee eens vanwege de kans op hardnekkige misvattingen.
Maar ik denk dat als iemand serieus verder gaat wel door de gebreken van korte YouTube videos heen prikt. Het wekt wel interesse en denk ik aan scienceclic, pbs spacetime en Eugene Ku-toryanski .. beetje lood om oud ijzer vind ik. (Hele colleges waar je niet bij bent van bijv. Susskind is niets voor mij.)

En verder "Relativity Visualised" voor de volledig leek zijnde, met dan de wiskundige aanvulling "Epstein Explains Einstein".

Daarna Taylor en Wheeler's "Spacetime Physics" en "Exploring Black Holes" (idd).

En dan een echte introductie. "Gravitation" van Misner, Charles W., Thorne, Kip S., Wheeler, John Archibald. Wordt wel eens "the bible of GR" genoemd. (Maar een worsteling van 1300+ pagina's. Voor mij iig.)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Beste ART boeken en video's

Meestal worden zo'n colleges op youtube met bord en krijt wel saai (ik prefereer eerder slides), maar de docent van de film van Professor Puntje is wel goed. Het deel over gravitatie golven wordt trouwens gegeven door Schutz van het gekende boek.

Ik ben niet zo'n fan van die layout met die kaders en tracks van het boek van Misner. Kan er ook aan liggen datik het origineel niet heb en mij moet behelpen met de gratis copie op het internet waarvan de scankwaliteit niet goed is.

Re: Beste ART boeken en video's

Nee, nou ik kom er eerlijk gezegd ook niet doorheen hoor. Met "Gravitation". Maar ik vermoed dat het niet heel veel uitmaakt welk "textbook" je gebruikt.

Tuurlijk heb je je persoonlijke voorkeuren, maar zolang je wiskundig "sophisticated" genoeg bent (en natuurkundig een goed inzicht hebt), komen ze allemaal op hetzelfde neer. Ik worstel met de wiskunde op een gegeven punt, maar zoals ik eerder ergens gezegd heb .. ik vind het dan ook niet meer de moeite waard.

Iemand die dit als hobby bestudeerd zou zichzelf moeten afvragen:

Wil je alleen weten wat experts zeggen over ART, of wil je weten hoe de experts tot hun conclusies zijn gekomen? Of wil je ook het vermogen ontwikkelen om je eigen vraag over het onderwerp te beantwoorden door je niveau van begrip?

En dat laatste hoeft van mij niet (altijd, niet bij erg diepgaande vraagstukken).

Ik zou hier iets van 25 boeken kunnen posten in pdf, maar dat mag niet neem ik aan.
👀

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Beste ART boeken en video's

Gast044 schreef: do 21 okt 2021, 23:33 Iemand die dit als hobby bestudeerd zou zichzelf moeten afvragen:

Wil je alleen weten wat experts zeggen over ART, of wil je weten hoe de experts tot hun conclusies zijn gekomen? Of wil je ook het vermogen ontwikkelen om je eigen vraag over het onderwerp te beantwoorden door je niveau van begrip?

En dat laatste hoeft van mij niet (altijd, niet bij erg diepgaande vraagstukken).

Ik zou hier iets van 25 boeken kunnen posten in pdf, maar dat mag niet neem ik aan.
👀
Als ik eeen jaar of 12 was had ik een spreekbeurt gegeven op school over Einstein. En mijn droom was toen om de ART helemaal te begrijpen. Op zich denk ik wel dat ik de basis van de Einsteinvergelijkingen helemaal begrijp intussen, maar dat is wel altijd met een "maar". Die boeken bevatten vaak lange afleidingen en je kan zeggen dat je elke stap lijn per lijn begrijpt, maar toch moet je je de vraag stellen begrijp ik het geheel nog altijd. Veel boeken bekijken blijft toch nog helpen om extra inzicht te krijgen. Doelstelling is niet zozeer om te begrijpen wat experten zeggen, die ambitie heb ik niet als hobbyist. Veeleer de schoonheid van de theorie bewonderen en dieper inzicht krijgen in de theorie. Iets wat nog op het programma staat is de Petrov classificatie beter begrijpen. Dat staat in die beginners boeken altijd maar heel beknopt uitgelegd.

Dat boek waar je overlaatst naar refereerde van Woodhouse, General Relativity was trouwens ook niet slecht. Is maar 200 bladzijden, redelijk volledig en niet te moeilijk.

Re: Beste ART boeken en video's

Als ik het zo inschat begrijp je het vrij goed en een "maar" .. niemand is ooit uitgeleerd in ART. Mijn ervaring is dat bepaalde punten, soort mijlpalen, bereikt hebt er telkens ineens een hele hoop duidelijk wordt. Maar de volgende tocht wordt telkens zwaarder. Zoiets.

En idd "schoonheid van de theorie". Ik vind de ART de meest elegante theorie out there.

Misschien is dit nog iets .. met een nogal modern jasje:


.. "Black Hole Physics" zie ik trouwens een beetje als "de ART op zijn best". (Heeft niets met dat boek te maken, maar wilde ik even zeggen. Ook al begrijp je daar minder van dan bijvoorbeeld een boek met een globale beschrijving dan schiet dat meer op .. bij mij iig. Want dan moet en zal ik weten "hoe dat zit".)

Berichten: 1.211

Re: Beste ART boeken en video's

Als introductie vind ik de lecture notes/boek van Carroll denk ik nog steeds het beste. Een boek dat ik ook ontzettend fijn vind, is dat van Zee; daar staan ook een heleboel technische en historische noten in die in andere boeken vaak worden weggelaten. Bovendien is het een erg leuk (!) boek om te lezen.

Maar het hangt van je einddoel af. Sommigen zweren b.v. bij Wald. Dat boek gebruik ik alleen voor technische achtergrondinformatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Beste ART boeken en video's

Het is ook zinnig om een en ander over de geschiedenis van de ART te lezen. Dan zie je dat ook de scheppers van die theorie (en dat was niet alleen Einstein) ermee geworsteld hebben om alles kloppend te krijgen en ze soms ook met de handen in het haar zaten hoe zaken geïnterpreteerd moesten worden. Dan voel je je als hobbyist of student ook niet zo dom als je het niet gelijk begrijpt. Althans dat had ik. ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Beste ART boeken en video's

Professor Puntje schreef: vr 22 okt 2021, 08:49 Het is ook zinnig om een en ander over de geschiedenis van de ART te lezen. Dan zie je dat ook de scheppers van die theorie (en dat was niet alleen Einstein) ermee geworsteld hebben om alles kloppend te krijgen en ze soms ook met de handen in het haar zaten hoe zaken geïnterpreteerd moesten worden. Dan voel je je als hobbyist of student ook niet zo dom als je het niet gelijk begrijpt. Althans dat had ik. ;-)
Aan welk boek denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Beste ART boeken en video's

Het boek van Zee is ook goed en leuk, maar ik zou het nooit als eerste boek nemen om mee te starten, hij vertrekt vanuit het principe van actie wat volgens mij niet de snelste weg is om gestart te geraken. Zijn boek over groeptheorie heb ik ook grotendeels gelezen en is ook leuk. Zijn boek "Quantumfieldtheory in a nutshell" is voor mij helaas niet te lezen. is een heel stuk moeilijker dan zijn andere in a nutshell boekjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Beste ART boeken en video's

wnvl1 schreef: vr 22 okt 2021, 19:06
Professor Puntje schreef: vr 22 okt 2021, 08:49 Het is ook zinnig om een en ander over de geschiedenis van de ART te lezen. Dan zie je dat ook de scheppers van die theorie (en dat was niet alleen Einstein) ermee geworsteld hebben om alles kloppend te krijgen en ze soms ook met de handen in het haar zaten hoe zaken geïnterpreteerd moesten worden. Dan voel je je als hobbyist of student ook niet zo dom als je het niet gelijk begrijpt. Althans dat had ik. ;-)
Aan welk boek denk je?
Ik heb daar wel wat boeken over maar die moet ik zelf grotendeels ook nog lezen. Tot nu toe heb ik mijn info over de (voor)geschiedenis van de ART vooral van het internet en met name van Wikipedia. Maar een boek dat er goed uitziet is:
Gutfreund & Renn: The Road to Relativity.

Berichten: 1.211

Re: Beste ART boeken en video's

Dat is inderdaad een heel fijn boek!

Reageer