Overal tegelijk?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 632

Overal tegelijk?

Elektronen bewegen met zeer grote snelheid door de zeer kleine ruimte van een atoom.
Daardoor lijkt het,dat elektronen overal tegelijk zijn.
Het doet heel sterk denken aan bewegingsonscherpte op een foto.
Daarom vind ik de uitspraak het elektron is over tegelijk niet correct.
Een foute interpretatie. (Zolang er niet gemeten is.)
 

Berichten: 703

Re: Overal tegelijk?

Waar komt die uitspraak vandaan? Hij lijkt me zowel 'klassiek' als kwantummechanisch gezien onjuist...

Berichten: 12.262

Re: Overal tegelijk?

Fundamenteel aspect van quantummechanica is dat je de boel verstjeerd door te meten. 
 
De golffunctie van een electron levert de waarschijnlijkheid op dat je het op een bepaalde positie zult vinden. Overigens is die 'zeer beperkte ruimte' helemaal niet zo beperkt, al is de waarschijnlijkheid erg klein naarmate je verder van de gebruiktelijke schil komt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een fenomeen als tunnelling dan zie je dat die electronen best een eind kunnen komen, zij het zelden. 
Victory through technology

Berichten: 656

Re: Overal tegelijk?

Denk dat het beide is.
 
Ik was me dat namelijk ook al af aan het vragen met betrekking tot een foton tussen twee spiegels. Als de snelheid van licht 300.000 km/s is en de afstand tussen de spiegels is een meter dan legt het foton dit af in een tijd van (t=s/v) 1/300.000.000=3.33333333e-9. Dat zijn heel wat cijfers achter de komma. 
 
In een ruimtetijddiagram zouden de twee spiegels een rechte lijn vormen omdat ze relatief stilstaan, de beweging van het foton tussen de twee spiegels zou de ruimte tussen de twee spiegels opvullen er ontstaat een tweedimensionaal vlak en dus is er sprake van gelijktijdigheid op elke plaats tussen de twee spiegels. (zie figuur)
 
In theorie kun je wel berekenen waar het foton zich bevindt op een bepaald tijdspunt maar dat is door de hoge snelheid nauwelijks relevant. Zou het foton geluid kunnen maken elke keer als het een spiegel treft dan zou dit een continue toon zijn. Moge duidelijk zijn dat dit geldt voor relatief kleine afstanden. 
 
ruimtetijddiagram.jpg
ruimtetijddiagram.jpg (12.78 KiB) 2296 keer bekeken
 
 

Berichten: 12.262

Re: Overal tegelijk?

Voor quantummechanica is een meter extreem groot, en een nanoseconde extreem lang. 
 
De resonator die je schetst zou indien het raken van het foton met de spiegel geluid maken een frequentie van 150 MHz opleveren. In radiotechnologie worden dergelijke resonators daadwerkelijk gebruikt, bijvoorbeeld als filter om fotonen van 150 MHz (dwz domweg VHF radiosignalen) te scheiden van de rest. 
Victory through technology

Berichten: 632

Re: Overal tegelijk?

@Emveedee
Het is de algemene opvatting in de quantumfysica, voor zover ik weet.

Berichten: 703

Re: Overal tegelijk?

Er zijn een heleboel verschillende interpretaties, maar de meest bekende is volgens mij de Kopenhaagse. Zoals ik het begrepen heb is volgens die interpretatie een deeltje niet overal, maar is zijn positie onbepaald totdat het gemeten wordt. Dat is i.m.o. heel iets anders.

Berichten: 12.262

Re: Overal tegelijk?

Dat is inderdaad iets anders. Stellen dat een deeltje 'overal' is impliceert dat je hetzelfde deeltje op 2 verschillende plaatsen kunt 'vastpinnen' als je maar snel genoeg bent, iets dat in de praktijk niet het geval blijkt. 
 
De kopenhaagse interpretatie is in ieder geval wat het meest gebruikt wordt bij praktische toepassingen als quantumchemie. 
 
Quantummechanica is niet alleen een theoretisch ding, maar ook iets dat in de praktijk gebruikt wordt, bijvoorbeeld om uit te rekenen of bepaalde moleculen gemaakt kunnen worden, en eventueel langs welke weg. Daar is weinig filosofisch aan, rekenmethoden werken hier wel of niet correct voorspellend. 
Victory through technology


Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Overal tegelijk?

Dat lijken me niet de meest wetenschappelijke bronnen...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer