Informatie?

Moderator: physicalattraction

Reageer

Informatie?

Dag,

Wat wordt er eigenlijk (precies) bedoeld met "informatie" als men spreekt van "behoud van informatie"?

Dit is voor mij (en anderen) wat vaag.

Bij voorbaat dank,

-Tommy

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Informatie?

De series op quantumuniverse.nl vind ik zelf zeer verhelderend. Dit zijn goed opgezette artikels in mijn ogen.

Hoofdstuk 11:
https://www.quantumuniverse.nl/serie/sn ... holografie

Re: Informatie?

Ja, leuke site. Bedankt (opgeslagen in favorieten)!

Toch blijft het me onduidelijk wat bedoeld wordt met informatie. En ik ben niet de enige, heb wat om me heen gevraagd en er is niemand die me een eenduidig antwoord kan geven. Zelfs iemand die werkzaam is in zowel physics als in informatica vind het vaag ;)

Maar goed ik heb sowieso wat te lezen over vooral het holografische principe, wat ik altijd links heb laten liggen, maar wil uiteindelijk Erik Verlinde's gedachtegoed begrijpen. (En daar komt heel wat bij kijken!)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Informatie?

Inderdaad beperkt besproken.Het enigste verhelderende wat ik kon vinden in hoofdstuk11:

"Dit is niet alleen een filosofisch onbevredigende situatie; het is ook een natuurkundig raadsel. In de berekeningen van Hawking gebruikte hij namelijk alleen de wetten van de relativiteitstheorie en de quantumfysica, en elk afzonderlijk hebben die theorieën de eigenschap dat er nooit informatie verloren gaat. Dit is overigens een eigenschap die bijna alle natuurkundige theorieën hebben: uit de eindsituatie van een proces kunnen we vrijwel altijd terugrekenen (in elk geval in principe – in de praktijk valt zo’n berekening meestal niet mee!) naar wat de beginsituatie was. De relativiteitstheorie en de quantummechanica hebben elk deze eigenschap – maar hoe kan het dan dat de combinatie van die twee theorieën diezelfde eigenschap niet lijkt te hebben?"

Is de benodigde informatie zodat men de begin situatie kan terugberekenen. Maar ik ben ook maar een amateur.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Informatie?

Het begrip informatie is veelzijdig en blijkbaar afhankelijk van het gebruik in de betreffende beroepsgroep.

Dus voordat je verder kan, zou eerst het begrip informatie in deze context uitgelegd moeten worden,
wat verstaat men hier onder informatie, iets wat zaken toevoegt aan reeds bekende kennis ?

Bijvoorbeeld de file informatie voegt iets toe aan bekende kennis over je route.
Maar nu in deze context, wat voor informatie krijg je dan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Informatie?



zeer eenvoudige uitleg 😄

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Informatie?

Het is onzin. Zelfs binnen de klassieke mechanica kun je niet altijd terugrekenen. Daar is hier al eerder een discussie over geweest, maar men verdraagt eenvoudig geen tegenspraak. De liefde voor de grotendeels empirisch ongefundeerde theorie is te groot. Het is natuurfilosofische speculatie in een wiskundig jasje.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Informatie?

Professor Puntje schreef: do 05 nov 2020, 10:29 Het is onzin. Zelfs binnen de klassieke mechanica kun je niet altijd terugrekenen. Daar is hier al eerder een discussie over geweest, maar men verdraagt eenvoudig geen tegenspraak. De liefde voor de grotendeels empirisch ongefundeerde theorie is te groot. Het is natuurfilosofische speculatie in een wiskundig jasje.
In artikel staat bijna altijd en niet zo zwart wit zoals jij zegt.

Ik kan mij voorstellen dat bepaalde oplossingen Navier-Stokes en bijvoorbeeld het bekende pendulum met extra scharnier in twee delen niet revesibel zijn. En het drie punt massa systeem lijkt mij ook niet revesibel.

Ikzelf heb ik geen zwart-wit mening omdat ik de details niet ken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Informatie?

De zogenaamde natuurwet luidt dat informatie altijd behouden blijft. Met de veronderstelling dat je vaak terug kunt rekenen (althans in principe) heb ik geen problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Informatie?

Ik sluit me aan bij WillemB. Zonder een duidelijke context is het onzinnig om te discussiëren over de vraag wat informatie is.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Informatie?

Kan "informatie" over gaan in zwaartekracht?

Re: Informatie?

Is de benodigde informatie zodat men de begin situatie kan terugberekenen. Maar ik ben ook maar een amateur.
Daar draait het inderdaad (volgens mij) wel altijd, welke context dan ook, om. Zoals in dit PBS filmpje:



Maar dus ook bij het "black hole information paradox".

@megabon

Ik zag op de website (de homepagina ervan) die Vincent gaf staan dat ruimtetijd opgebouwd wordt uit informatie. En dus ook gekromde ruimtetijd en dat de fundamentele bouwsteen hiervoor dus ‘informatie’ is. (Hoe precies weet ik nog niet )

Reageer