Kwantum verstrengeling

Moderator: physicalattraction

Kwantum verstrengeling

Dag,

Ik heb hier zeer weinig verstand van dus vergeef het me als de vraag niet eens klopt oid.

Maar hoe isoleert men verstrengelde deeltjes van al die andere verstrengelde deeltjes en kan men zelfs op ik geloof ca. 8 mijl deze deeltjes verstrengeld geïsoleerd houden?

Bvd,
Tommy

Berichten: 328

Re: Kwantum verstrengeling

Het gaat hier vaak om gecontroleerde lab omstandigheden dwz met glasvezel over wat langere afstanden of op een quantum computer. Verstrengeling in een gecontroleerd quantum systeem is heel simpel. In een quantum systeem leg je al een circuit neer van locatie A naar locatie B. Uiteraard heb je altijd last van de omgeving maar is dus sterk afhankelijk in wat medium de verstrengeling wil laten optreden.

Re: Kwantum verstrengeling

Ah ok. Heel duidelijk en vrij eenvoudig idd.

Thanks!

Berichten: 328

Re: Kwantum verstrengeling

Het is mogelijk om zelf verstrengeling te maken en te meten op de quantum computer bijvoorbeeld van Qutech of IBM. Een Bellstate is al met 2 gates te maken en is eenvoudig zelf te doen of vaak al standaard circuit in de library.

Re: Kwantum verstrengeling

Maar ik snap het niet (moet ook eens een boek lezen wat voorbij populaire wetenschap gaat over kwantummechanica .. ik denk aan Penrose Road to), maar als dit zo eenvoudig is, waarom lukt het dan niet om toe te passen bij quantum computing?

Berichten: 1.355

Re: Kwantum verstrengeling

Hier een 'verhelderend' artikel:
https://logos.nl/een-uitleg-over-kwantu ... anglement/

En dat het ook echt bestaat bewees de TU van Delft in 2015:
https://www.deingenieur.nl/artikel/vers ... staat-echt

Berichten: 1.355

Re: Kwantum verstrengeling

quantum computing staat natuurlijk nog steeds in de kinderschoenen en verstrengeling ook. Maar er zijn verschillende soorten quantum computing systems die niet altijd gebruik (hoeven te) maken van verstrengeling.

Re: Kwantum verstrengeling

Ok. Thanks voor de links! Vooral de eerste.

Ik had nog nooit gehoord van SED .. van zoveel niet wat met QM te maken heeft. Ik probeer het boek Penrose's boek "Road to reality" te lezen, maar dat is nogal een opgave voor mij (wiskundig vooral, zoveel moeilijker dan relativiteit !!).

Sinds kort is mijn interesse gewekt met QM vanwege een gesprek met een fysicus over a.o. wat Hawking straling werkelijk is, ipv de " "calculation tool" uitleg(gen)" met "virtuele deeltjes" bij de waarnemingshorizon .. voor de geïnteresseerde:

https://www.forbes.com/sites/startswith ... 955eff4e63

Maar ook over v.e.v. en Higgs .. en daaruit bleek, wat ik altijd al vermoedde, dat de populair wetenschappelijke youtube filmpjes over kwantummechanica echt (bijna altijd) behoorlijk misleidend zijn (veel meer dan bij ART/SRT).

Toch verkoopt Matt O'Dowl geen onzin, maar ik geloof dat ik met het artikel dit nu beter begrijp:



Tenminste:

Die deeltjes zijn zelf nooit sneller dan het licht c van mekaar uit mekaar gegaan en dus vanwege het Heisenberg onzekerheidsprincipe (HUP) lijkt het alleen maar dat zodra er een voldoende grote afstand is bereikt is tussen de verstrengelde deeltjes, dat causaliteit overschreden wordt .. right?

Over Quantum computing wat nog in de kinderschoenen staat:

Er bestaat toch ook nog geen kwantum computers?

Google claimde één te hebben ontwikkeld, maar dat bleek niet (goed) te werken als ik het goed begrepen heb.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Kwantum verstrengeling

Jazeker bestaan er al kwantumcomputers! Recent heeft een Chinees project nog "quantum supremacy" gedemonstreerd (een berekening doen die onhaalbaar is voor een klassieke computer): link. Zie voor meer voorbeelden deze lijst op Wikipedia.

Mocht je geïnteresseerd zijn: je kunt zelfs zelf een account aanmaken op bijvoorbeeld IBM of het Nederlandse Quantum Inspire en zelf jobs insturen.

Re: Kwantum verstrengeling

Ok. Bedankt voor de links.

Dan ben ik in de war met .. iets. Ik was bij vrienden en hadden we het erover en liet iemand mij iets zien over een quantum computer voor kosmologie en daar waren nog allemaal problemen mee (lekker vaag ;))

Maar iig zoals ik begrijp is er dat wel al computers bestaan die gebruik maken van quantum computing, maar, uiteraard eigenlijk, worden die ook krachtiger en krachtiger.

(Zou ik zelf ooit nog een kunnen betalen?;))

Berichten: 1.355

Re: Kwantum verstrengeling

Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat de doorsnee consument er ooit eentje kan kopen. Gewone computers voldoen ruim voor de huidige huis tuin en keuken taken plus meer. Quantum computing gaat vooral over heel specifieke berekeningen waaronder cryptografie. Vooralsnog is quantum computing niet voor ons maar voor bepaalde takken van de wetenschap.

Berichten: 328

Re: Kwantum verstrengeling

Het ligt er maar aan wat je onder doorsnee consument verstaat. Inmiddels zijn er al aardige quantum puzzels en toepassingen voor spelletjes. Cryptografie wordt bij alle internet communicatie gebruikt, op het moment dat de sha code gekraakt wordt door de quantumcomputer heeft iedereen er mee te maken. Je kunt op de quantum computer standaard interessante berekeningen uitvoeren die ook voor doorsnee techneuten interessant kunnen zijn. Een vergevorderde toepassing is quantum chemie, dwz atomen en moleculen simuleren.

Berichten: 1.355

Re: Kwantum verstrengeling

Tja wat zou ik nou bedoelen met een doorsnee consument?
Die zit op FB, of instagram, speelt een spelletje (géén quantum dus), brandt misschien DVD's of bewerkt zo nu en dan foto's. Als je aan quantum chemie doet, programmeert, muziek componeert of je bent gelinkt aan een on-line telescoop ben je natuurlijk geen doorsnee consument.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Kwantum verstrengeling

Een kwantumcomputer is heel goed in het (snel) oplossen van een paar heel specifieke problemen.
Voor veel waar we onze doorsnee computers voor gebruiken is zo'n ding volkomen ongeschikt.

Voorlopig is het voor de meeste gebruikers nutteloos zo'n machine te bezitten.

Berichten: 328

Re: Kwantum verstrengeling

Mensen die de computer alleen maar voor facebook en dat soort zaken gebruiken zijn waarschijnlijk niet in quantumcomputers geinteresseerd. Toch heeft bijna iedereen weleens over quantum verschijnselen gehoord en zie je hierover veel artikelen in de populaire bladen.
Vergelijk een quantum computer dan bijvoorbeeld met een electronica bouwdoos of een ander technisch hobby project. Je hebt dan een eigen quantum thuis lab die je via de cloud kan programmeren. De resultaten komen op het scherm, dit zou hetzelfde resultaat geven als dit lab naast je thuis zou hebben. Je zit namelijk zelf aan de knoppen van het quantum of computer lab. Men denkt bij een computer eerst aan programma's draaien maar een quantum computer is vooral ook een experimenteer kit voor meten aan quantum verschijnselen zoals verstrengeling, superpositie en teleportatie.

Reageer