dubbel spleet experiment

Moderator: physicalattraction

Berichten: 22

dubbel spleet experiment

Ik schrijf mijn onderzoek over dubbel spleet experiment. Nu is het probleem dat ik nergens zie dat het experiment in Nederland gedaan wordt. Heeft iemand een idee waar dit experiment gedaan kan worden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: dubbel spleet experiment

Ik vermoed dat het optische dubbelspleetexperiment onderdeel is van natuurkundepractica op iedere HBO en universitaire natuurkundeopleiding.

Het is een vrij eenvoudig experiment.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: dubbel spleet experiment

Hallo,

Het dubbel spleet experiment was in mijn tijd (1990-2000) een gewoon practicum experiment op de MTS (middelbaar electronica) en HBO (Fysica) gedurend optica practicum (ook Michelson).

Link 1: Physics Experiment
Link 2: KU Leuven

Wat is jouw doel? Indien je een beetje kunt hobbyen is het leerzaam zelf de opstelling te bouwen. Er zijn ook analogen met een waterbaden waarmee golven gevisualieerd kunnen worden.

Indien men met lage intensiteit fotons wil detecteren is met hobby apparatuur is niet mogelijk. Hier zul bij een geavanceerd optica lab dienen te zijn aan een universiteit bijvoorbeeld.

Let op er zijn verschillende dingen wat men kan aantonen met dubbel spleet experiment:
  • Aantonen dat licht een golverschijnsel is (er ontstaat interferentie patroon afhankelijk: spleet afstand en golflengte licht). Dit experiment is relatief makkelijk uitvoerbaar.
  • Men kan quantum mechanischisch verschijnsel aantonen: dat golffunctie ineen stort indien men meet door welke spleet een foton gaat. Dit is experimenteel moeilijk uitvoerbaar voor hobbyist.

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

OOOVincentOOO schreef: ma 25 apr 2022, 09:24 Hallo,

Het dubbel spleet experiment was in mijn tijd (1990-2000) een gewoon practicum experiment op de MTS (middelbaar electronica) en HBO (Fysica) gedurend optica practicum (ook Michelson).

Link 1: Physics Experiment
Link 2: KU Leuven

Wat is jouw doel? Indien je een beetje kunt hobbyen is het leerzaam zelf de opstelling te bouwen. Er zijn ook analogen met een waterbaden waarmee golven gevisualieerd kunnen worden.

Indien men met lage intensiteit fotons wil detecteren is met hobby apparatuur is niet mogelijk. Hier zul bij een geavanceerd optica lab dienen te zijn aan een universiteit bijvoorbeeld.

Let op er zijn verschillende dingen wat men kan aantonen met dubbel spleet experiment:
  • Aantonen dat licht een golverschijnsel is (er ontstaat interferentie patroon afhankelijk: spleet afstand en golflengte licht). Dit experiment is relatief makkelijk uitvoerbaar.
  • Men kan quantum mechanischisch verschijnsel aantonen: dat golffunctie ineen stort indien men meet door welke spleet een foton gaat. Dit is experimenteel moeilijk uitvoerbaar voor hobbyist.
Mijn doel er mee is de relatie tussen de Schrödinger vergelijking en het experiment aan te tonen, en aangezien een praktisch deel een verplicht onderdeel is heb ik de deeltjes-golf dualiteit experiment gepakt. Heb je hier bij tips hoe ik het met een experiment en theorie natuurlijk kan aantonen?

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

Xilvo schreef: ma 25 apr 2022, 09:22 Ik vermoed dat het optische dubbelspleetexperiment onderdeel is van natuurkundepractica op iedere HBO en universitaire natuurkundeopleiding.

Het is een vrij eenvoudig experiment.
Ja, dat dacht ik ookl maar nadat ik als Havo 4 leerling op het forum van TU delft en email naar Universiteit Leiden heb gevraagd of dat kon. Krijg ik of geen reactie of het is niet mogelijk als profielwerkstuk.

Berichten: 325

Re: dubbel spleet experiment

Mag je het ook met een simulatie aantonen bijvoorbeeld Phet:https://phet.colorado.edu/sims/html/wav ... ce_nl.html

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: dubbel spleet experiment

gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 09:56 Mijn doel er mee is de relatie tussen de Schrödinger vergelijking en het experiment aan te tonen, en aangezien een praktisch deel een verplicht onderdeel is heb ik de deeltjes-golf dualiteit experiment gepakt. Heb je hier bij tips hoe ik het met een experiment en theorie natuurlijk kan aantonen?
Volgens mij dien je een aantal effecten goed te onderscheiden. Uit jouw reactie lees ik dat het nog niet duidelijk is wat je wil doen. Wat versta jij onder het experiment welke wil je uitvoeren?

Volgens mij heb ik de volgende twee uitspraken aangegeven:
OOOVincentOOO schreef: ma 25 apr 2022, 09:24 Let op er zijn verschillende dingen wat men kan aantonen met dubbel spleet experiment:
  • Aantonen dat licht een golverschijnsel is (er ontstaat interferentie patroon afhankelijk: spleet afstand en golflengte licht). Dit experiment is relatief makkelijk uitvoerbaar.
  • Men kan quantum mechanischisch verschijnsel aantonen: dat golffunctie ineen stort indien men meet door welke spleet een foton gaat. Dit is experimenteel moeilijk uitvoerbaar voor hobbyist.
Voor het interferentie patroon heb je geen Schrödinger vergelijking nodig. Om het interferentie patroon te berekenen lees: hyperphysics meer informatie in jouw studie materiaal neem ik aan.
Double Slit.jpg
Bron: hyperphysics

Leer bovenstaande goed te begrijpen. Dit is al moeilijk genoeg.

Indien je wil verdiepen over kwantum mechanica (Schrödinger) studeer de volgende begrippen:

1) Wat is de Schrödinger golfvergelijking? Wat stelt deze voor?
2) Deeltje golf dualiteit (is het dubbel spleet een deeltjes of golf verschijnsel)?
3) Onzekerheids relatie van Heisenberg: Wiki.
4) Informatie betreffende Schrödinger en dubbel spleet: Physics SE

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

sensor schreef: ma 25 apr 2022, 11:02 Mag je het ook met een simulatie aantonen bijvoorbeeld Phet:https://phet.colorado.edu/sims/html/wav ... ce_nl.html
het is een praktisch deel en als dit het enigste is wat kan, dan bouw ik zelf een constructie.

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

OOOVincentOOO schreef: ma 25 apr 2022, 11:21
gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 09:56 Mijn doel er mee is de relatie tussen de Schrödinger vergelijking en het experiment aan te tonen, en aangezien een praktisch deel een verplicht onderdeel is heb ik de deeltjes-golf dualiteit experiment gepakt. Heb je hier bij tips hoe ik het met een experiment en theorie natuurlijk kan aantonen?
Volgens mij dien je een aantal effecten goed te onderscheiden. Uit jouw reactie lees ik dat het nog niet duidelijk is wat je wil doen. Wat versta jij onder het experiment welke wil je uitvoeren?

Volgens mij heb ik de volgende twee uitspraken aangegeven:
OOOVincentOOO schreef: ma 25 apr 2022, 09:24 Let op er zijn verschillende dingen wat men kan aantonen met dubbel spleet experiment:
  • Aantonen dat licht een golverschijnsel is (er ontstaat interferentie patroon afhankelijk: spleet afstand en golflengte licht). Dit experiment is relatief makkelijk uitvoerbaar.
  • Men kan quantum mechanischisch verschijnsel aantonen: dat golffunctie ineen stort indien men meet door welke spleet een foton gaat. Dit is experimenteel moeilijk uitvoerbaar voor hobbyist.
Voor het interferentie patroon heb je geen Schrödinger vergelijking nodig. Om het interferentie patroon te berekenen lees: hyperphysics meer informatie in jouw studie materiaal neem ik aan.

Double Slit.jpg
Bron: hyperphysics

Leer bovenstaande goed te begrijpen. Dit is al moeilijk genoeg.

Indien je wil verdiepen over kwantum mechanica (Schrödinger) studeer de volgende begrippen:

1) Wat is de Schrödinger golfvergelijking? Wat stelt deze voor?
2) Deeltje golf dualiteit (is het dubbel spleet een deeltjes of golf verschijnsel)?
3) Onzekerheids relatie van Heisenberg: Wiki.
4) Informatie betreffende Schrödinger en dubbel spleet: Physics SE
ja ik begrijp die begrippen en het experiment. Het probleem is hoe toon ik de relatie/verband aan tussen Schrodinger vergelijking en dubbel spleet experiment. Dat wil ik tevens ook wiskundig aantonen om het te verklaren op praktisch en wiskundige manier. Het experiment verwijst naar dubbel spleet experiment, aangezien Schrodinger vergelijking over golf functie gaat neem ik aan dat het punt over de dualiteit aantonen niet per se hoeft.

Dus is er een praktische manier om het aan te tonen dat er een verband is, zo ja hoe?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: dubbel spleet experiment

Als je het over licht hebt, dan heb je niets aan de Schrödingervergelijking.
Die geldt voor deeltjes met massa en niet-relativistische snelheden.

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

Xilvo schreef: ma 25 apr 2022, 12:11 Als je het over licht hebt, dan heb je niets aan de Schrödingervergelijking.
Die geldt voor deeltjes met massa en niet-relativistische snelheden.
dat begrijp ik, het gaat over de golven.

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

Xilvo schreef: ma 25 apr 2022, 12:11 Als je het over licht hebt, dan heb je niets aan de Schrödingervergelijking.
Die geldt voor deeltjes met massa en niet-relativistische snelheden.
Er is toch ook een electron variant. van dubbel spleet experiment?

Berichten: 325

Re: dubbel spleet experiment

gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 11:30
sensor schreef: ma 25 apr 2022, 11:02 Mag je het ook met een simulatie aantonen bijvoorbeeld Phet:https://phet.colorado.edu/sims/html/wav ... ce_nl.html
het is een praktisch deel en als dit het enigste is wat kan, dan bouw ik zelf een constructie.
Zelfbouw kan wel een uitdaging zijn. Ik was vroeger verantwoordelijk voor een PLL paracticum bij fac Elektrotechniek van de TUDelft. Destijds waren er wel scholieren, MTS en HTS'rs die wel eens met onze opstellingen aan het testen waren Tegenwoordig is daar geen tijd meer voor gezien de prestatiedruk.

Met een dubbelspleet experiment toon je interferentie aan. Interferentie is binnen de quantummechanica het meest eenvoudige concept. Interferentie ofwel superpositie kun je met andere ook practische experimenten aantonen. Is dat eventueel een optie?

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

sensor schreef: ma 25 apr 2022, 12:36
gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 11:30
sensor schreef: ma 25 apr 2022, 11:02 Mag je het ook met een simulatie aantonen bijvoorbeeld Phet:https://phet.colorado.edu/sims/html/wav ... ce_nl.html
het is een praktisch deel en als dit het enigste is wat kan, dan bouw ik zelf een constructie.
Zelfbouw kan wel een uitdaging zijn. Ik was vroeger verantwoordelijk voor een PLL paracticum bij fac Elektrotechniek van de TUDelft. Destijds waren er wel scholieren, MTS en HTS'rs die wel eens met onze opstellingen aan het testen waren Tegenwoordig is daar geen tijd meer voor gezien de prestatiedruk.

Met een dubbelspleet experiment toon je interferentie aan. Interferentie is binnen de quantummechanica het meest eenvoudige concept. Interferentie ofwel superpositie kun je ook met andere experimenten aantonen. Is dat eventueel een optie?
Ik wil mijn onderzoek doen over Schrodinger vergelijking alleen moet er iets praktisch bij zitten. wat zou ik als alternatief kunnen doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: dubbel spleet experiment

gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 11:35 ja ik begrijp die begrippen en het experiment. Het probleem is hoe toon ik de relatie/verband aan tussen Schrodinger vergelijking en dubbel spleet experiment. Dat wil ik tevens ook wiskundig aantonen om het te verklaren op praktisch en wiskundige manier. Het experiment verwijst naar dubbel spleet experiment, aangezien Schrodinger vergelijking over golf functie gaat neem ik aan dat het punt over de dualiteit aantonen niet per se hoeft.

Dus is er een praktische manier om het aan te tonen dat er een verband is, zo ja hoe?
Lees je de berichten wat ik stuur? Ik heb de nodige links erin staan. Dat kost meer dan een uur om die te bestuderen. En ik ben er niet van overtuigd dat je het begrijpt.

Waarschijnlijk zijn mijn berichten onduidelijk en/of klinken als "logisch"?

Jouw reactie is na 10 minutjes. Sucses verder...............ik ben weg uit dit topic

Reageer