Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 1.355

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Procreation:
"ik weet niet of ik het goed onthouden heb maar volgens mij kwam de knal tegelijkertijd met de lichtflits of iets later."
Als het tegelijkertijd was, was het niet veraf maar vrij dichtbij (te dichtbij voor een meteoor want dan zou de volgende dag internet bol hebben gestaan). In beide gevallen zal het gewoon vuurwerk of zo iets geweest zijn want buiten dat zijn er niet veel dingen die in de lucht een knal geven zonder dat het het nieuws haalt.

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Bladerunner schreef: Ik denk dat de kans vrij groot is dat het gewoon een meteoor was. Ik kijk daar geregeld naar en dan zie ik ook wel eens iets vrij kort oplichten zonder verplaatsing en dat is dan gewoon een meteoor die recht op je afkomt.
 
Een puntmeteoor is zeer zeldzaam hoor, maar ik denk wel dat ik dat heb mogen zien ja.

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Nu zag ik potverdikke net als vorige keer (eerste bericht) ca. 01:10u exact hetzelfde! Zelfde plek. Op ongeveer 30° hoogte echter. En nu was ik nuchter!!

Ik vraag me echt af wat dat in hemelsnaam is. Want niets wat ik op t internet vindt lijkt er echt op.

Berichten: 12.262

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Is er niets dat het vastgelegd kan hebben - bijvoorbeeld beveiligingscamera's of dashcams?

Zeker het laatste zou ik eens navragen bij omwonenden: de meeste beveiligingscamera's filmen niet echt 'omhoog', maar dashcams hebben vaak een tamelijk breed beeldveld, en schakelen soms ook in als de auto geparkeerd staat maar er plotselinge beweging in het beeld geconstateerd wordt. Uiteraard bedoeld om vandalen te filmen, maar wat de plotselinge verandering van het beeld verandert maakt feitelijk niet zoveel uit.

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Nee, thanks maar er zijn geen beveiligingscameras hier in de buurt.

Ik vind het zó vreemd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Voor de zekerheid, omdat het lichtpunt niet bewoog: keek je niet door een raam zodat het een reflectie van een lampje zou kunnen zijn?

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Nee, beide keren zat ik buiten naar de nachthemel te kijken.

Zo toevallig dat het beide keren rond 01:10u was. Dus heeft t misschien toch iets met de vliegbasis Leeuwarden te maken .. maar wat??

(Ik vrees dat dit voor mij een levenslang raadsel zal blijven.)

Berichten: 12.262

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Het zou kunnen natuurlijk, wat in zo'n situatie wel handig is een goede verrekijker. Heel bijzonder hoeft het niet te zijn, voor een paar tientjes koop je een 10x50 model met redelijke goede optica, en daarmee zie je een stuk meer dan met het blote oog (bijvoorbeeld ook details van het maanoppervlak etc).

Als iets recht op je af komt kan het lijken alsof het niet beweegt, dus die impressie op zich zegt niet zo gek veel over wat je precies ziet.

Maar goed, je zit blijkbaar in de buurt van de basis in Leeuwarden, dus het kan van alles zijn. Uiteraard staat daar een squadron F16's, al denk ik dat het zeldzaam is dat je duidelijk zichtbaar kunnen blijven naderen zonder dat je iets hoort. Een andere militaire optie is wellicht een MQ9 drone: officieel komend ie pas volgend jaar naar Leeuwarden, maar het lijkt me niet uitgesloten dat men al wat testvluchten gedaan heeft rond de basis.

Dat soort toestellen maken niet zo veel kabaal, zeker niet als de wind van je af staat, en zijn voorzien van navigatielichten, landingslichten en strobes. Uiteraard kunnen die allemaal uit voor heimelijke operaties, maar ik kan me voorstellen dat ze voor tests met (deels) ingeschakelde verlichting vliegen gezien het civiele luchtverkeer van schiphol nog wel eens over leeuwarden wil vliegen en een klap tegen een drone niet zo'n best PR materiaal zou zijn.

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Ik zal in elk geval als ik kan rond die tijd wat vaker kijken. En als het dan regelmatig voorkomt dan moet ik er toch achter kunnen komen.

.. ik hou niet zo van mysteries ;)

Berichten: 12.262

Re: Vreemd lichtverschijnsel aan de sterrenhemel

Wel om ze op te lossen :)

Als het op meerdere dagen op ongeveer hetzelfde tijdstip is dan geeft dat wel een aanwijzing: mogelijk is het domweg een lijnvlucht van een passagierstoestel dat over komt vliegen met de landingslichten ingeschakeld. Als ze die lichten inschakelen op 10.000 voet in aanloopt naar de noord-zuid 'trechter' waarin vliegtuigen vaak landen op schiphol is het best mogelijk dat ze rond leeuwarden die lichten al aan hebben maar zo hoog vliegen dat je niets hoort, en zo ver weg zijn dat het zich ook niet lijkt te verplaatsen.

Ik woon zelf in utrecht, en heb nagenoeg 180 zicht vanuit mijn woonkamer richting het westen. Over het algemeen vliegt er niet zoveel met de lichten aan deze kant op, maar bij bepaalde windrichtingen gebruikt schiphol haar andere startbanen en komen die toestellen deze kant op. De lampen zijn absoluut zichtbaar vanaf begin van schemerig, en lijken soms compleet stil te hangen omdat ze recht op me af komen. Geluid hoor je niet, en gemener: je ziet ze ook niet echt over komen vliegen omdat de hoek waarin die lampen licht uitstralen niet breed genoeg is in verticale zin: als ze dichterbij komen worden ze langzaam minder fel voor het oog, zonder dat je een groot verschil in positie ziet tenzij je daar goed op let en langdurig kijkt.

Mocht je denken dat dit een verklaring zou kunnen zijn kun je eens op flightradar24 terugkijken wat er in jouw buurt vloog op het moment van waarneming. Lijnvliegtuigen vind je daar vrijwel zonder uitzondering op terug, dingen als militaire vliegtuigen, helicopters en kleine toestellen niet altijd - ze noemen het 'flightradar' maar het is geen radar, maar een systeem dat ADS-B transponder signalen opvangt en op een kaart zet.

Reageer