Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 34

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

TerraNova: Zou je niet eens een foto kunnen maken van je eigengemaakt focussysteem? Ben benieuwd hoe dat er uit ziet...

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Waarom gebruikt dan niet iedereen een volgkijker? De kosten heb je toch wel, of het nou voor een gemotoriseerd systeem is,of een 2e scoop.Anders zie ik mischien toch af van mn motorsysteem een spaar voor een klein kijkertje erbij :roll:
Eigenlijk heb je gelijk, maar ook weer niet helemaal. Het volgen van een goede montering heeft inderdaad een correctie, bij de een wat meer als de ander. Dus hoef je alleen te corrigeren. Als je helemaal met de hand via een volgkijker fotografeert, moet je niet alleen corrigeren maar ook het volgen op zich, wat weer kans op fouten geeft.

Astrofotografie is wat dat betreft echt op de marge, de laatste procenten "perfect" maken, kost veel geld. Het ligt aan de kwaliteit die je zelf wil halen.

Ik persoonlijk expirimenteer graag....... :wink:
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

TerraNova: Zou je niet eens een foto kunnen maken van je eigengemaakt focussysteem? Ben benieuwd hoe dat er uit ziet...
Als ik zover klaar ben, zal ik dat zeker doen, maar het focussysteempje is slechts één van de projecten waarmee ik bezig ben.......
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Berichten: 34

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

ok :-)

ben wel benieuwd hoe je de overbrenging, zeg maar, heb gerealisseerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

betelgeuse schreef:ok :-)

ben wel benieuwd hoe je de overbrenging, zeg maar, heb gerealisseerd.
3 tandwieltjes (tot nu toe), dat werkt, maar het is nog in de "uitprobeerfase".
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Ik heb zojuist een test gedaan met de "webcam". Een straatlantaarn aan de overkant van de Maas hier. (ca. 3 kilometer)

Er moet overduidelijk een IR filter komen, maar de resultaten zijn bemoedigend. Deze heeft géén long exposure mod. Eens kijken hoever ik daarmee kom.
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Hier de foto's die ik beloofd heb:

De Duomount (inmiddels getest en is erg stabiel). Dit is een poefmodel hij moet nog "afgewerkt" worden.,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haak voor het afleggen van de handcontroller.

Afbeelding

Overzichtfoto van mijn huidige setup met modificaties.

Afbeelding
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

da's nog eens een opstelling

maar zie dat die tegengewichten niet op uw tenen belanden :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Haha,

Goede tip, ik draag voortaan schoenen met stalen neuzen.

En, terwijl de duo-mount zo licht mogelijk gebouwd is, zou er eigenlijk nog een kilo-tje bij mogen.
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Wel ik ga binnekort een nieuwe finderscope hebben, het is eigenlijk geen finderscope , het komt van een scherpschuttersgeweer , mss word het zoeken hiermee ook makkelijker (voor een refractor)
Sometimes life on Earth is just the same as life on Jupiter.

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Vanwege een wat stroef slewende (of beter gezegd soms wel en soms niet slewende) RA-as ga ik vanavond mijn HEQ5 eens helemaal opnieuw invetten. Om fouten te voorkomen leg ik alles vast op foto zodat ik later weer alles precies op dezelfde plaats kan zetten. Is het interessant om mijn gehele fotosessie hier te posten? Weet niet precies hoe groot die post dan zal worden, maar reken op meer dan 25 foto's...

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Hee, Unstablewarpfield! Toch maar besloten om de grote stap te wagen? Wat mij betreft is dit een klusje waar elke montering van opknapt, dus hoe meer foto's hoe beter.

Doe het wel echt stapje voor stapje! Er zitten vooral veel ringetjes in de montering die absoluut in de juiste volgorde terug moeten. Heb je een site gevonden waar dit nauwkeurig beschreven wordt? Hou er ook rekening mee dat je grantie vervalt op het moment dat je de boel openmaakt! Maar dat had je vast zelf al bedacht. Ik ben benieuwd!

Oja, en doe ouwe kleren aan, die prut komt overal!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

is het interessant om mijn gehele fotosessie hier te posten? Weet niet precies hoe groot die post dan zal worden, maar reken op meer dan 25 foto's...
Ik zou zeggen ,ga vooarl uw gang!! :roll:

Maar ik zou me misschien beperken tot de "belangrijkste" foto's.

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Vanwege een wat stroef slewende (of beter gezegd soms wel en soms niet slewende) RA-as ga ik vanavond mijn HEQ5 eens helemaal opnieuw invetten. Om fouten te voorkomen leg ik alles vast op foto zodat ik later weer alles precies op dezelfde plaats kan zetten. Is het interessant om mijn gehele fotosessie hier te posten? Weet niet precies hoe groot die post dan zal worden, maar reken op meer dan 25 foto's...
Daar ga je geen spijt van krijgen!!....... :roll:
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

ok, ik ga het doen. Ja Roel, ik heb al zo'n site gevonden. Alles ligt nu klaar op de tafel. Werd alleen gebeld door een vriend vanmiddag om te gaan zwemmen vanavond... Das ook al weer eeuwen geleden en altijd gezellig dus vandaar dat ik het even naar morgen verschuif. Ik zal zeker de belangrijkste foto's voor jullie posten zodra ik klaar ben.

Reageer