Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Unstablewarpfield schreef:Ik heb ook zo'n HEQ5. Heb hem nog niet echt goed kunnen testen omdat ik nog op zoek ben naar een fatsoendelijke adapter of een powerpack. (

http://astro.dhis.org/heq5glitches

check vooral ff die PEC diagrammen van voor, na en t.o.v een losmandy GM-8 (http://astro.dhis.org/heq5curves.html)
Ik heb zo'n 12 volt powerpack voor de auto verbouwd. Heb gelijk een rood lampje erbij gemaakt. 8)

Afbeelding Afbeelding
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Ziet er errug koel uit Terranova! Ik zal idd ook eens kijken voor zoiets. Voordat ik namelijk allerlei modificaties ga zitten maken aan mijn mount wil ik hem eigenlijk eerst eens gewoon testen zoals ie is. Updaten kan altijd nog. (Maar heb idd wel het gevoel dat het standaard Synta vet nogal zwaar draait... We zullen zien)

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

De meest extreme aanpassing die ik ooit aan een telescoop gemaakt heb, was het uit elkaar halen van een achromaatobjectief, ontdekken dan de vorige eigenaar de lenzen VERKEERD OM gemonteerd had, en dit weer hersteld.

Dat scheelde wel iets!!! :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Ziet er errug koel uit Terranova! Ik zal idd ook eens kijken voor zoiets. Voordat ik namelijk allerlei modificaties ga zitten maken aan mijn mount wil ik hem eigenlijk eerst eens gewoon testen zoals ie is. Updaten kan altijd nog. (Maar heb idd wel het gevoel dat het standaard Synta vet nogal zwaar draait... We zullen zien)


Als je een vestiging van "Action" in de buurt hebben, daar is zo'n ding nu te koop zag ik vanmiddag (Alleen een gele)

Ik heb de startkabels en de ingebouwde bandenpomp verwijderd, het laadcircuit omgelegd naar een 12 volt sigarenaanstekerplug, met zoals op de foto te zien is, een eind 12 volt tweelingsnoer die op zijn beurt de montering weer in gaat. Erg handig en voor weinig........
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Nogmaals bedankt!!! Das een supertip aangezien wij idd een action in de buurt hebben. Ik ga hier morgen meteen werk van maken. Als t weer nu een beetje mee wil werken deze week ben ik tevree. Heb je trouwens al naar die site gekeken die ik hier gepost heb TerraNova?

(http://astro.dhis.org/)

Berichten: 67

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Is het mischien niet mogelijk om zelf een volgsysteem te maken?

je zou hem dan dmv een simpel gelijkstroom-motortje op een spanningsdeler-met-potmeter op de juiste snelheid kunnen instellen.

Of luisterd het volgsysteem hiervoor te nauw en moet je je echt bij de door de fabrikant geleverde spullen houden?

Al zou je maar één as kunnen laten meedraaien met de draaiing van de aardas, zijn er dan toch langere sluitertijden mee te halen bij astrofotografie.

Iemand hier ervaring mee?

Mvg

Louis

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Hoe groter je vergrotingsfactor hoe nauwkeuriger je afstelling zal moeten zijn denk ik. Ik weet niet of het zo makkelijk is als even een potmetertje op een motor aansluiten. Ik heb al op verschillende sites gezien dat het toch echt met transmissie werkt. Bovendien luistert ook de kwaliteit van de tand- en wormwielen erg nauw. Hier mag ook geen al te grote afwijking in zitten. (en al helemaal niet voor fotografie). Moet er wel even bij zeggen dat ik dat allemaal baseer op wat ik gelezen heb op internet en niet (of weinig) uit eigen ervaring.

Je zou dan eigenlijk misschien aan een digitale weergave van de weerstandwaarde van de potmeter moeten denken wil je hem iedere keer weer op dezelfde waarde in kunnen stellen. Vraag is nog welke weerstandswaarde dan de goede snelheid geeft... T is wel een uitdaging :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Unstablewarpfield schreef:Nogmaals bedankt!!! Das een supertip aangezien wij idd een action in de buurt hebben. Ik ga hier morgen meteen werk van maken. Als t weer nu een beetje mee wil werken deze week ben ik tevree. Heb je trouwens al naar die site gekeken die ik hier gepost heb TerraNova?

(http://astro.dhis.org/)
Ja, ik kende die al van binnen en van buiten. Een groot deel van mijn modificaties (ideeën) komt hier vanaf.

Ik overweeg de hele electronica update ook te doen, maar eerst een paar heldere nachten om te kijken hoe de montering het nu echt doet.

Suc6 bij Action, ik heb helaas niet op de prijs gelet. :roll:
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Louis schreef:Is het mischien niet mogelijk om zelf een volgsysteem te maken?

je zou hem dan dmv een simpel gelijkstroom-motortje op een spanningsdeler-met-potmeter op de juiste snelheid kunnen instellen.

Of luisterd het volgsysteem hiervoor te nauw en moet je je echt bij de door de fabrikant geleverde spullen houden?  

Al zou je maar één as kunnen laten meedraaien met de draaiing van de aardas, zijn er dan toch langere sluitertijden mee te halen bij astrofotografie.

Iemand hier ervaring mee?

Mvg

Louis
Klinkt logisch, maar er komt wel meer voor kijken.

De vertanding van de aandrijving (gearing) moet zo fijn mogelijk zijn, Daardoor krijg je een erg lanzame maar precieze draaiing van de motoras, en dat kan eigenlijk alleen met een stappenmotor. In principe kun je het af met de verdraaiing van één as. Alles moet dan wel kloppen (oa. een perfecte uitlijning op de hemelpool en de hoek).

Voor veel monteringen is er voor een betrekkelijk klein bedrag een volgmotortje te koop. Dat KAN redelijk werken als de afstelling zo optimaal mogelijk is. Met fotografie op langere sluitertijden zie je (zeker met langere sluitertijden) elk volgfoutje terug op je foto. Sterren zijn geen stipjes, maar streekjes.......

Maar gesteld dat het je lukt, zijn er hier vele geïnteresseerden. :wink:
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Berichten: 67

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

ik heb door mijn school(mbo electronica) redelijk wat stappenmotor-ervaring. Ik ben op dit moment op school bezig met het uitsturen van een stappenmotor via de parallele poort van de pc (om een plotter aan te sturen,maar terzijde). Met het zelf geschreven programma is simpel de tijd tussen twee stappen aan te geven, de printplaten regelen verder de pulsen ed.

Als ik nu aan een goede reduciekast kan komen zitten hier wellicht mogelijkheden!

Enig probleem is dat de motoren die ik op school gebruikop 24v. werken, met als gevolg dat ze redelijk wat stroom vragen (per fase periodiek 800mA!) en 24 volt is in het open veld lastig te krijgen. Ik kan 12v motoren gebruiken die ik ook tot mijn beschikking heb,weet niet welke stroom deze vragen, maar dan zou je uit een oude autoaccu de spanning kunnen halen.

Oke, het is nogal omslachtig voor een reeds bestaat systeem, maar als het goed werkt heb je er dan ook voldoening van!

Ik ga hier werk van maken :roll:

*alleen jammer dat de door mij bestelde kijker al zon 2 maanden(!!) vertraging heeft, en ik dus nog niks kan testen direct.*

Louis

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Hou je ons op de hoogte? Ben hier wel erg benieuwd naar!!

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Wat heb je voor kijker besteld, Louis?

Ik ben ook erg benieuwd maar je vindingen. Ik heb ookelectronica gedaan, maar dat is al héééééééél lamng geleden..... :roll:
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Berichten: 67

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

ik heb de een 150/750 newton kijker besteld bij telescope-service.

In eerste instantie was de kijker al niet op voorraad, en toen die dat wel moest zijn kreeg de leverancier van TS een mega order van een amerikaans bedrijf wat nog meer vertraging opleverde!

Maar als nu wel alles volgens planning verloopt is de kijker volgende week bij TS, dan nog de tijd die het kost om het geld over te maken e.d., en dan heb ik m eindelijk :roll: !

In januari moet ik mn eindproject presenteren,en heb dan ook pas de steppers tot mijn beschikking. Ik zal eens kijken, mischien staat er nog wel een oude printer op school met daarin een 12V stepper :wink:

Louis

Berichten: 67

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Oke,inmiddels is de kijker aangekomen in duitsland, alleen nog wat problemen met overmaken van geld internationaal,dus het duurt nog wel een week of 3 voor ik m in huis heb.

Verder heb ik gekeken naar motoren en aansturing e.d. De stappenmotor heb ik al. Hij kan wel redelijk soepel draaien, maar alleen bij hogere snelheden. bij een te laag toerental gaat het te schokkerig.

Het grote probleem gaat dus zitten in een (goede) reductie kast voor een soepele overbrenging.

iemand daar mischien een oplossing voor?

Louis

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Louis schreef:. bij een te laag toerental gaat het te schokkerig.

Het grote probleem gaat dus zitten in een (goede) reductie kast voor een soepele overbrenging.

iemand daar mischien een oplossing voor?

Louis
Misschien met een wormwiel-tandwiel reductie?
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Reageer