Vragen van Lars

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vragen van Lars

Dag Lars,
 
Een telescoop op een monopod plaatsen is niet verstandig.
Een telescoop is daarvoor veel te groot, en de vergroting is te sterk.
Het beeld zal enorm bewegen.
Je zal er bijna niet mee kunnen werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars

ik had onlangs in een tweedehands winkel een newtonkijker gekocht
 
maar wat kan ik er mee zien 
enkele tips graag

groetjes lars

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Vragen van Lars

Als ik het goed heb, heb jij een Astrolon Refractor telescoop met de volgende specificatie's:
 
lens diameter: 60 mm
brandpuntsafstand: 700 mm
Eye "K" 31,7 mm: 20 mm, 12,5 mm, 9 mm, 4 mm
Maximale vergroting: 262.5 x
Onderzoeker: 6 x 25 mm
Recovery lens: 1.5 mm
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Vragen van Lars

Moon through 700 x 60mm refractor telescope

 
 


Saturn,Jupiter,Venus,Mars,Moon 700 x 60mm

[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Vragen van Lars

Heb je foto's trouwens gewoon vergeleken met telescopen van hetzelfde merk en kwam uit op de volgende link:
 
http://www.2dehands.be/foto-camera/lenzen/telelens/telescoop-astrolon-185914165.html
 
Wellicht interessant voor jou om even de gegevens te kopiëren en het type nummer, vandaar ook de bovenstaande filmpjes over wat je kunt zien, zodat je een goed beeld/idee hebt. 
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Vragen van Lars

Hoi Lars,
 
Je hebt al foto's geplaatst van je telescoop met een driepoot en vroeg hoe je deze nog steviger kunt maken. Michel adviseerde een paal in de grond en daarop je scoop plaatsen. Ik ga er dan ook vanuit (zonder bewerking van je bericht) dat je bedoelde een mono (1) poot. 
 
Indien je voor de meest makkelijke oplossing wilt gaan voor het statief wat je nu hebt, zou je de poten kunnen spalken. Dus een latje tegen de uitgeschoven poot en deze met voldoende ducktape vastplakken. Vervolgens zou je op de houder van je oculairs een gewicht kunnen plaatsen zoals een zak met zand of een baksteen. 
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Vragen van Lars

Je zou er Newton mee kunnen zien  :?
 
Je weet dat het een spiegeltelescoop is? Op Wikipedia staat een uitleg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Newtontelescoop In het schema op die site kun je zien dat er een holle spiegel is gebruikt om de inkomende stralen te concentreren naar een brandpunt. Wanneer je je oog in dat brandpunt zou brengen om te zien wat er te zien is, zou je hoofd het beeld van de spiegel blokkeren. Newton heeft dat mooi opgelost door met een vlakke, schuin staande kleine spiegel, het beeld buiten de optische as te brengen.
 
Met een telescoop kun je dingen zien die ver weg zijn; de naam zegt het al. Je zou er dus planeten mee kunnen zien.
In de handleiding zal vast wel als waarschuwing staan dat je het niet op de zon moet richten, om voor de hand liggende redenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vragen van Lars

TS bedoelt wat hij schrijft, een Manfrotto Monopod.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars

Ik wil met spiegeltelescoop newton naar deepsky objecten kijken.
Hebben jullie tips?
 
groetjes lars 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vragen van Lars

Dag Lars,
 
De belangrijkste punten zijn:
 
Een zo donker mogelijke omgeving, zo ver mogelijk weg van stadslicht.
Liefst zo donker dat je geen hand voor ogen meer kan zien.
En dan een half uurtje wachten tot je ogen echt goed aan het donker gewend zijn.
Er mag geen Maan schijnen.
Liefst als het vriest want dan is de lucht droog en goed doorzichtig.
De kleinste vergroting van de telescoop gebruiken.
Van tevoren goed uitzoeken waar de deep sky objecten te vinden zijn.
De deep sky objecten kiezen die zo hoog mogelijk boven de horizon staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars

hallo ik ben van plan om zelf een telescoop te gaan bouwen op school in de houtklas, maar de vraag is hoe kan ik een statief bouwen en een simpele houten telescoop met echte lenzen van glas

enkele tips graag
groetjes lars

Berichten: 1.816

Re: Vragen van Lars

Heb je al materiaal verzameld?  De lens mag niet teveel vergroten en liefst ca 8-10 cm doorsnede hebben.
 
Een + lens uit een (oude?) overhead-projector is goed te gebruiken. 
 
Maar echt toppy is zelf een spiegel slijpen. Als je in de buurt van Lelystad zit, is daar zelfs een club
 
die  je ermee helpen kan. Misschien is er ook zoiets bij jou in de buurt.
 
Je kunt met 2 + lenzen werken, geeft wel is waar een omgekeerd beeld, maar daar wen je wel aan.
 
Of een + en een - lens (Hollandse kijker). En eventueel een derde (+)  lens in het brandpunt, dat
 
vergroot je beeldgrootte.
 
Maar een spiegel is echt het einde.
 
Ooit zelf iets gemaakt met een scheerspiegel, met kleine vergroting en veel leuke waarnemingen
 
gemaakt van de maan enz..  
 
Een kartonnen koker is meestal wel op markten te vinden, die kleden verkopen. De binnenkant wel
 
goed zwart maken, anders verstrooit het licht.
 
 
In de hout klas kun je je dan vooral richten op een stabiele opstelling ervan. Ook super belangrijk.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars

Een monopod dient daar niet voor Lars. Die dient om een beetje extra stabiliteit te geven (met de nadruk op "een beetje"...) om foto's te maken met een langere sluitertijd dan uit de vrije hand zou mogelijk zijn. Daar valt een stop of twee winst mee te behalen, niet meer.

Een monopod wordt ingezet in die situaties waarbij het goedkoopste en vaak ook het beste statief: de goedkoopste zak rijst uit de supermarkt, niet kan gebruikt worden omdat er niets is om die op te leggen.

Op de website van Manfrotto stelt men de zaken wat al te rooskleurig voor, wat monopods betreft.

Die website, en die van de andere statievenbouwers, is wèl erg leerrijk i.v.m. andere vragen van je, over statieven: in de technische gegevens vind je doorgaans de maximale "payload" voor de statieven (= het maximale gewicht dat zo'n statief hoort te dragen). Het is niet zo erg moeilijk om er enig idee van te krijgen welke constructietechnieken zoal gebruikt worden om een statief geschik te maken voor een forsere belasting.

 

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Vragen van Lars

Dit is al een oude draad, maar ik wou er toch nog even op reageren.
Lars, als je inspiratie wil opdoen, bestudeer eens nauwkeurig de modellen van IMHO 's werelds beste constructeur van (dure!) houten statieven: het Duitse Berlebach: klik.
 
Kijk vervolgens eens goed naar de website van IMHO 's werelds beste constructeur van toebehoren voor statieven, het Franse Arca Swiss: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Vragen van Lars

tips ?

ik ben klaar met mijn telescoop

Reageer