Welke vergroting nemen?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 3

Welke vergroting nemen?

Hallo allemaal
 
Ik ben zeer geïnteresseerd in sterrenkunde en astronomie al sinds kinds af. Ik heb nu een telescoop aangekocht van Byomic. 
 
Deze reflector telescoop is 700mm lang en heeft diameter van 76mm.
 
Ik had gisteren graag de maan willen observeren maar ik kreeg maar niets te zien, ik heb verschillende oculairs gebruikt, zelf allemaal in een mix van elkaar maar niets werkte.
 
Welke vergroting is er nodig om de maan deftig te observeren?
 
ik heb 2 barlowlenzen en 3 oculairs van 4mm, 12.5mm en 20 mm.
 
 
Alvast bedankt!
 
T.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke vergroting nemen?

Kijk eerst eens overdag met de kijker naar een wat verder gelegen object, een schoorsteen of zo. Gebruik eerst de kleinste vergroting, en dus het 20 mm oculair. De vergroting van deze telescoop bereken je door 700 mm te delen door de brandpuntafstand van het oculair. In dit geval dus 700/20 = 35x
 
Lukt je dat?
 
Zo nee:
De beschermkap voorin is wel weggehaald?
Mogelijk moet het Newtonspiegeltje voorin (schuin spiegeltje in de buis bij het oculair) opnieuw afgesteld worden.
Wat zie je wel? (geef een goede beschrijving van het beeld)
 
Zo ja:
Je krijgt dus wel een scherp beeld, maar is de zoeker wel correct afgesteld?
Zet een schoorsteen o.i.d. in beeld en stel de zoeker (of led pointer) zo af dat die op hetzelfde punt gericht staat.
 
Als het je overdag lukt om met behulp van de zoeker of pointer een object correct in beeld te krijgen, dan kan je het 's avonds met de Maan gaan proberen.
Ook hier eerst het 20 mm oculair gebruiken, en als het je lukt om de Maan in beeld te krijgen, kan je het 12,5 mm oculair voor een 56x vergroting proberen. Het 4 mm oculair zal je waarschijnlijk weinig gebruiken, want de resulterende vergroting van (700/4=) 175 is te veel voor deze kleine 76 mm spiegel. Laat ook die Barlow's in het begin maar achterwege, later kan je er eens mee experimenteren hoewel je zal merken dat je er niet zoveel aan hebt.

Berichten: 3

Re: Welke vergroting nemen?

Super bedankt voor de uitleg, ik heb juist getest...

De 20mm en 15 lukken ....

Deze beelden staan wel omgekeerd is dit normaal?

Dus alsof het goed begrijp is de sterkte van vergroting van klein naar groot: 20...15....4...2....1,5?

Nochmaals bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke vergroting nemen?

Ja, astronomische telescopen keren het beeld om, dat is normaal. Zie ook verderop.
De vergroting is omgekeerd aan de brandpuntsafstand van het oculair. Jouw spiegel heeft een brandpuntafstand van 700 mm, die ligt vast.
 
Met het 20 mm oculair krijg je dus 700/20 = 35x vergroting
Met het 4 mm oculair wordt dat 700/4 = 175 x
Zet je er een Barlow 2x tussen, dan verdubbelen de vergrotingen.
 
Maar, hoe klein de details zijn die je kunt zien hangt af van de diameter van de spiegel. Die diameter is 76 mm. Een eenvoudige vuistregel is dat je ongeveer tot 2 maal de spiegeldiameter in mm kan gaan v.w.b. de vergroting. In jouw geval dus ongeveer 150 x. Je kan wel een sterkere vergroting nemen, maar die zal niet meer detail laten zien. En een nadeel van een sterkere vergroting is ook dat de geringste trilling van de telescoop het beeld enorm zal laten bewegen. Met het tamelijk fragiele statief dat er bijgeleverd is, zal het sowieso al lastig zijn het beeld van de kijker rustig te krijgen, vrijwel windstilte is dan echt wel nodig.
 
Wat in jouw geval mogelijkheden zijn als het klopt dat meegeleverd zijn: 
Oculairs van 20, 12,5 en 4 mm brandpuntsafstand
Een 2x Barlow lens
Een omkeerlens
 
20 mm oculair: 35x vergroting
20 mm oculair en de Barlow: 70x vergroting
12,5 mm oculair: 56 x vergroting
12,5 mm oculair en Barlow: 112 x vergroting
4 mm oculair: 175 x vergroting (en dat is wat te veel)
Het 4 mm oculair samen met de Barlow gebruiken is onzin.
 
Verder kan je het omkeeroculair in combinatie met bovenstaande vergrotingen gebruiken voor een rechtopstaand beeld, maar dat wordt alleen toegepast voor waarneming van objecten op Aarde (natuur, tests enzo).
Nu maar hopen dat het nog eens stevig gaat vriezen, want het beste beeld krijg je bij een goed droog gevroren atmosfeer, en natuurlijke ergens zo ver mogelijk af van alle lichtvervuiling bij steden. Zo'n ding meenemen op vakantie naar een donker gebied is dan ook aan te raden.
 
Waarschuwing: NOOIT direct naar de Zon kijken met een telescoop. Je bent in een flits een oog kwijt!
Als je de Zon ooit wilt observeren, vraag dan naar wat tips hiervoor.

Reageer