'Knipperende' ster?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 41

'Knipperende' ster?

Toen ik vanavond terug liep van werk richting huis, keek ik op in de lucht en zag een relatief grote ster. Hij lag niet echt duidelijk in een sterrenbeeld dus daaraan kon ik hem niet identificeren.
Als ik naar de ster keek leek het alsof het alsof deze knipperde(onregelmatig) en soms wisselde van een duidelijk witte kleur, naar een licht blauwe kleur. Andere sterren gaven dit gekke effect niet, waardoor kan dit komen?
 
Groetjes
 
Remi
"I can only lead you to the truth. I cannot make you believe it" ~Raymond Reddington

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 'Knipperende' ster?

Sterren wisselen niet merkbaar van kleur. Misschien een licht van een vliegtuig o.i.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: 'Knipperende' ster?

Michel Uphoff schreef: Misschien een licht van een vliegtuig o.i.d.
 
Oh ja dat was ik dus vergeten te zeggen: het was duidelijk geen vliegtuig  :lol:. Tenzij er sinds kort een geostationair vliegtuig is ontwikkeld... 
 
Dat sterren zelf niet merkbaar van kleur verwisselen(of knipperen) was mij al duidelijk, maar ik dacht dat misschien de atmosfeer en de enorme afstand die het licht moet afleggen, misschien iets geks doet met het beeld dat ik zie? 
Voor de duidelijkheid, de ster knipperde niet aan/uit als een vliegtuig of lamp dat zou doen. Het leek er meer op alsof de ster dimmer en feller werd met een snelheid van een paar(2-3) keer per seconde. 
"I can only lead you to the truth. I cannot make you believe it" ~Raymond Reddington

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 'Knipperende' ster?

Wellicht gingen er wat dunne wolkenflarden voor die planeet of ster langs.
 
Die enorme afstand klopt op zich maar die heeft op zich geen invloed op de kleur, en omdat de afstand hetzelfde blijft ook niet op de helderheid. Zou dat wel zo zijn, dan moest het verschijnsel voor alle sterren gelden. Dat is niet wat wij waarnemen.

Berichten: 12.262

Re: 'Knipperende' ster?

Ik zou ook denken aan atmospherische storing, al is het wel raar dat zoiets 1 specifieke ster lijkt te laten knipperen, maar sterren in dezelfde kijkrichting niet. Wellicht heeft het iets met helderheid te maken waardoor het meer opvalt. Een verdwaald plukje wolk kan natuurlijk ook nog altijd de oorzaak zijn. 
Victory through technology

Berichten: 1.367

Re: 'Knipperende' ster?

Vertel eens wat meer over de tijd/positie en richting als je dat nog weet en de weersomstandigheden.
In dit seizoen kun je de ster Sirius redelijk laag aan de hemel zien staan in zuidelijke richting.  Ze staat tegen 8 uur in het zuidoosten op 4° boven de horizon en bereikt na 4 uur het hoogste punt (21°) in het zuiden. Deze ster is op ons halfrond de helderste ster ( 6 maal helderder dan Betelgeuse die rechtsboven Sirius de 2e helderste ster is in die richting) en schittert duidelijker dan andere sterren. Dit komt door de combinatie van zijn helderheid en de langere afstand die het licht door de lage stand aflegt door de atmosfeer t.o.v. de waarnemer.
 
En hoewel sterren op zich natuurlijk niet van kleur veranderen is er een atmosferisch effect dat daar wel voor kan zorgen. Er zitten dan ijskristallen in de lucht (niet ondenkbaar in dit seizoen) die constant het licht breken zodat niet alle golflengtes je ogen bereiken. En dat is dan bij Sirius redelijk duidelijk te zien maar slechter bij sterren die zwakker zijn of hoger aan de hemel staan.
 
Heb je er lang naar gekeken? Want ook een vliegtuig dat in de verte zit en dus ook laag aan de horizon staat en in eerste instantie stil lijkt te staan vanwege de afstand of doordat het recht op je af komt kan dergelijk 'gedrag' vertonen. De navigatie/landings lichten versmelten dan tot één stipje dat dan ook lijkt te schitteren.
 
Venus was het in ieder geval niet want die is momenteel onder de horizon.
 
Blijft over een weerballon want die worden bij bosjes voor een UFO aangezien. Die kun je dan in het donker zien vlak na zonsondergang omdat op die hoogte de ballon nog wat zonlicht weerkaatsen kan wat ook allerlei effecten geeft.

Berichten: 1

Re: 'Knipperende' ster?

Heey remi hier in Gelderland zagen ik en mijn vriendin het zelfde aan de hemel staan en zijn ook erg nieuwsgierig wat dit is en even voor alle mensen diw dit lezen ik bevestig net als remi dat deze ster geen vliegtuig is en zekker wel van wit naar blauw verkleurd erg raar en dus erg benieuwd naar wat het is mvg renaldo

Berichten: 12.262

Re: 'Knipperende' ster?

Het verschil tussen een ster of een vliegtuig is meestal wel duidelijk: als het 10 minuten later nog op ongeveer dezelfde plaats zichtbaar is, is het waarschijnlijk geen vliegtuig... tenzij je in het verlengde van een landingsbaan woont, dat is het waarschijnlijk een ander vliegtuig op dezelfde aanvliegroute ;)
 
Als sterren twinkelen dan is dat normaliter gewoon een atmosferisch effect, en meestal sterker naarmate ze lager (dichter bij de horizon) staan, al kan dat bij bepaalde weersomstandigheden anders liggen. 
 
De enige situatie die vreemd is, is die waarbij 1 ster wel twinkelt maar andere sterren in dezelfde kijkrichting niet. De omgekeerde situatie is niet zo heel vreemd, als er 1 is die niet twinkelt maar de rest wel dat is die ene waarschijnlijk een planeet. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: 'Knipperende' ster?

Volgensmij waren het toch aliens die ons aan het fotograferen waren in opdracht van de overheid!

Nee het moet bijna wel een atmosferisch effect zijn geweest. Ik vond het alleen ook raar dat dit de enige ster was waar het zo zichtbaar van helderheid en kleur veranderde!

Wel leuk dat we hetzelfde zien precies een jaar na elkaar, grote kans dat we naar dezelfde ster heb en lopen turen haha!
"I can only lead you to the truth. I cannot make you believe it" ~Raymond Reddington

Berichten: 1.367

Re: 'Knipperende' ster?

Daarom vroeg ik ook een jaar geleden of je kon vertellen wat de positie en het tijdstip was.
Het waarschijnlijkste is de ster Sirius die ik toen al noemde. Dat is de helderste ster en omdat in de directe omgeving de overige sterren een stuk zwakker zijn (niet alleen van zichzelf maar ook door de lage stand boven de horizon) valt Sirius direct op in de wintermaanden. Haar helderheid is -1,46 en dat is 155 keer sterker dan de zwakste ster die we met het blote oog kunnen zien bij optimale omstandigheden. Ze schittert bijzonder 'fanatiek' en door de constante lichtbreking van de atmosfeer die laag aan de horizon trilt en vervuilt is door stofdeeltjes e.d krijg je effecten die bij een minder heldere ster met het blote oog niet te zien zijn.

Berichten: 12.262

Re: 'Knipperende' ster?

Het zal bij een heldere ster idd meer opvallen dan bij een zwakke, en de kans dat je twee heldere sterren nabij elkaar laag aan de horizon ziet is niet zo groot natuurlijk... al is het ook wel een beetje afhankelijk van waar je woont. In stedelijk gebied zie je niet zoveel sterren door lichtvervuiling.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: 'Knipperende' ster?

Vanavond staat Sirius ook weer mooi te fonkelen. Hij staat vrij laag aan de hemel, circa 15 graden boven de horizon, dus je ziet hem door een lange luchtkolom. Het fonkelen komt door luchtslierten met een afwijkende dichtheid en temperatuur in hoge lagen van de atmosfeer waar luchtonrust heerst. Daarbij treedt ook kleurschifting op, en Sirius is zo helder dat het blote oog de kleuren kan zien (bij minder licht ziet het oog geen kleur). Heldere planeten fonkelen niet omdat ze een schijfje zijn dat groter is dan de fonkelbeweging.
 
In dit filmpje is het fonkelen van Sirius uitvergroot te zien:

Berichten: 1.367

Re: 'Knipperende' ster?

Met de muziek van de 9e van Beethoven (2e deel)

Berichten: 12.262

Re: 'Knipperende' ster?

Het lijkt inderdaad wel een discolamp als je zo ver inzoomt :)
 
Planeten doen dit inderdaad niet tot nauwelijks gezien het geen puntbronnen zijn voor onze ogen. Ik denk dat venus het meest geziene/opvallende is nabij de horizon. 
Victory through technology

Berichten: 1.367

Re: 'Knipperende' ster?

De planeet Venus wordt het vaakst voor een vliegtuig of UFO aangezien. Zelfs door mensen in een verkeerstoren.

Reageer