Handleiding of hulp gezocht

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 5

Handleiding of hulp gezocht

Onlangs heb ik goedkoop een telescoop op de kop kunnen tikken, er zit alleen geen handleiding bij en ik kan die ook online niet vinden.

Het is een beginnerstelescoop (bynostar LE 70/900) met een motortje (die er los bij zit).

Het gaat uiteindelijk vast wel lukken om m helemaal goed te laten functioneren, maar ik wil m niet slopen dus een handleiding (evt bv voor een vergelijkbare telescoop) zou wel prettig zijn.

Er komen nu goeie maanden aan om snachts oa jupiter, mars en saturnus te zien en als het goed lukt met deze telescoop op mijn locatie dan ben ik van plan om een wat serieuzere aan te schaffen.

Alle tips en info zijn welkom, bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Handleiding of hulp gezocht

Je bent bekend met een equatoriale opstelling, en hoe je die instelt ?
 
Dat volgmotortje is een EQ1, maar daar zijn meerdere types van. Staat er nog informatie op het ding, en zo nee heb je wat goede foto's. Waarschijnlijk kunnen we dan wel helpen met het benodigde voltage en de montering ervan op de telescoop. Maar dat motortje is in het begin helemaal niet nodig.
 
Het handigst is het als je overdag gaat oefenen met de telescoop. Kan je een verre schoorsteen in beeld krijgen? Kan je snel scherp stellen? Wat zijn de effecten van de bijgeleverde oculairs? Kan je m.b.v. beide fijnregelingen de telescoop goed op een object richten? Staat de zoeker goed afgesteld? (Vaak zit er ook een z.g.n. Barlow lens bij, dat is een vrijwel waardeloos ding, stop daar geen energie in.)
 
Als je dat allemaal een beetje onder de knie hebt, ga je 's nachts kijken, en inderdaad zijn de planeten (vooral Jupiter en Saturnus) en de Maan de meest dankbare objecten.
 
NOOIT naar de Zon kijken met een telescoop, dat gaat je een oog kosten!
 
Heb je specifieke vragen, zo ja welke?

Berichten: 5

Re: Handleiding of hulp gezocht

Het scherpstellen moet wel lukken denk ik, hoe ver moet het punt minimaal zijn zodat de afstelling goed wordt?
Equatoriale opstelling weet ik niet hoe ik dat moet doen.
Er zit idd een barlow bij, en een 4 mm en 12.5 mm. Er zit nu een andere in denk ik.. waarschijnlijk de 20 mm?
Hoe groter het oculair, hoe beter het beeld en hoe minder ver je kijkt toch? De zoeker staat nog niet goed zag ik vannacht toen ik jupiter even probeerde te bekijken. Er was sluierbewolking dus ik kon niet goed scherp stellen toen.
Hiervoor heb ik alleen een gallileoscope gehad, ***ding maar was wel even leuk haha.
Ik heb wel een foto van de telescoop en toebehoren, hoe post ik die hier?
 
ps bedankt voor de waarschuwing voor de zon! Ik weet dat wel, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden :)

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Handleiding of hulp gezocht

hoe ver moet het punt minimaal zijn zodat de afstelling goed wordt?
 
Hoe verder hoe beter, maar op zijn minst toch wel een meter of 50. Liefst 100 meter of meer.
 
Equatoriale opstelling weet ik niet hoe ik dat moet doen.
 
Laat dat dan ook maar even. Zet de schuine as even netjes verticaal, dan heb je een eenvoudige azimutale opstelling (een knop voor de horizontale beweging van de telescoop en de andere voor de verticale-)
 
Er zit idd een barlow bij, en een 4 mm en 12.5 mm. Er zit nu een andere in denk ik.. waarschijnlijk de 20 mm?
 
Begin met de 20 mm, dat levert een vergroting op van 900/20=45 keer. Met de 12,5 mm krijg je een vergroting van 900/12,5=72 keer. Je kan ook nog even kijken of je wat aan het 4 mm oculair hebt (225x), maar meestal heb je aan zo'n sterke vergroting echt helemaal niets. De maximale vergroting voor een uitstekende 70 mm lens/oculair combinatie ligt rond 140 keer, maar in de praktijk is het vaak minder. De lens in jouw kijker is niet van topkwaliteit, en de oculairs zeker niet.
 
Hoe groter het oculair, hoe beter het beeld en hoe minder ver je kijkt toch?
 
De vergroting heeft niets te maken met hoe ver je kijkt. Wel met hoeveel groter je het object kan zien.
 
De zoeker staat nog niet goed zag ik vannacht toen ik jupiter even probeerde te bekijken.
 
Dat is wel belangrijk, dus stel die overdag zo goed mogelijk af op een ver gelegen object.
 
Ik heb wel een foto van de telescoop en toebehoren, hoe post ik die hier?
 
Kies 'uitgebreid bewerken', rechtsonder
Klik op 'bestand kiezen', linksonder
Zoek de foto op in de computer en druk op de 'open' knop, rechtsonder
Het bestand staat nu klaar onder het invoerscherm,
Klik op de plek waar je het in de tekst wilt hebben staan en klik op 'Invoegen in bericht', rechtsonder

Berichten: 5

Re: Handleiding of hulp gezocht

Michel Uphoff schreef:  
Hoe verder hoe beter, maar op zijn minst toch wel een meter of 50. Liefst 100 meter of meer.
 
Ga ik morgen proberen ( of vannacht op jupiter als het helder is, eigenwijs genoeg :) )
 
 
Laat dat dan ook maar even. Zet de schuine as even netjes verticaal, dan heb je een eenvoudige azimutale opstelling (een knop voor de horizontale beweging van de telescoop en de andere voor de verticale-)
 
Ja lijkt me niet heel makkelijk, zonder de echte kennis of manual, misschien lukt het met tweaken op het oog? Ik heb het motortje erop gezet en aangezet maar er leek niets te gebeuren, wellicht zat er nog en knop vast of draait ie zo langzaam dat ik het niet zag.
 
 
Begin met de 20 mm, dat levert een vergroting op van 900/20=45 keer. Met de 12,5 mm krijg je een vergroting van 900/12,5=72 keer. Je kan ook nog even kijken of je wat aan het 4 mm oculair hebt (225x), maar meestal heb je aan zo'n sterke vergroting echt helemaal niets. De maximale vergroting voor een uitstekende 70 mm lens/oculair combinatie ligt rond 140 keer, maar in de praktijk is het vaak minder. De lens in jouw kijker is niet van topkwaliteit, en de oculairs zeker niet.
 
Ja ik dacht idd al dat het geen topper was, wat ik las uit de reviews, maar hij was dan ook maar 40 euro. Is meer om te leren en te kijken of ik het leuk vind en of het wel goed lukt vanaf mijn locatie. Ik heb in principe alleen zicht op het zuiden,
 
 
De vergroting heeft niets te maken met hoe ver je kijkt. Wel met hoeveel groter je het object kan zien.
 
 
Dat is wel belangrijk, dus stel die overdag zo goed mogelijk af op een ver gelegen object.
 
 
Kies 'uitgebreid bewerken', rechtsonder
Klik op 'bestand kiezen', linksonder
Zoek de foto op in de computer en druk op de 'open' knop, rechtsonder
Het bestand staat nu klaar onder het invoerscherm,
Klik op de plek waar je het in de tekst wilt hebben staan en klik op 'Invoegen in bericht', rechtsonder
 
Bedankt voor je reacties!
Bijlagen
rsz_120180406_213413.jpg
rsz_120180406_213413.jpg (112.27 KiB) 4286 keer bekeken
rsz_20180408_062952.jpg
rsz_20180408_062952.jpg (150.5 KiB) 4286 keer bekeken

Berichten: 5

Re: Handleiding of hulp gezocht

Met de goedkope en simpele gallileoscope kon ik trouwens met behoorlijk wat moeite wel redelijk goed kijken met 100x vergroting. Al was 50x wel een stuk prettiger kijken. Voor het geld was t wel een leuk ding om live kennis te maken met de ringen van saturnus en de manen van jupiter. Al zou ik ze nooit gevonden hebben als ik niet precies wist waar ze stonden. Blijft verbazingwekkend dat Galileo die manen toen ontdekt heeft.

Berichten: 5

Re: Handleiding of hulp gezocht

Ik heb m  inmiddels scherp gesteld op een lantaarnpaal op 70-80 meter..hopelijk staat hij ver genoeg.
Was wel geinig om de patronen van het glas te kunnen zien, scherp stellen op een vliegje dat in de lamp zit..

Reageer