Zonsopkomst en -ondergang

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 633

Zonsopkomst en -ondergang

Ik vind het moeilijk om me het volgende voor te stellen.
Komt de zon op het zuidelijk halfrond in het westen op en gaat hij via het noorden in het oosten weer onder?

Berichten: 463

Re: Zonsopkomst en -ondergang

Afbeelding

De zon schuift altijd van oost naar west over de aarde.
Op het noorderlijk halfrond zien we haar 's middags in het zuiden (met onze neus richting het zuiden),
op het zuiderlijk halfrond staat ze 's middags in het noorden (met onze neus richting het noorden).
In de tropen komt ze vrijwel recht boven voorbij.
De zon gaat 's avonds in het westen onder.

Als we ook naar de seizoenen kijken, wordt het verhaal iets genuanceerder, maar de oost-west richting van de draaiing is voor de hele aarde altijd hetzelfde.
Ter info:
In grote lijnen gaat de zon boven de noorderlijke poolcirkel rond 21 juni niet onder, en komt deze rond 21 december niet op. Op de zuidpool is dit net omgekeerd.
Op de evenaar komt de zon op 21 maart en 21 september recht over, op 21 juni staat de zon 's middags in het noorden (boven de noordelijke keerkring), op 21 september 's middags in het zuiden (boven de zuiderlijke keerkring).

Berichten: 12.262

Re: Zonsopkomst en -ondergang

De gemakkelijkste manier om je voor te stellen dat de zon altijd ondergaat in het (min of meer) westen in te bekijken wat er gebeurt rond de evenaar: Als je de evenaar oversteekt veranderd er niet opeens iets aan de richting (je zou bij wijze van spreke op de evenaar kunnen gaan staan met 1 oog op het noordelijke en 1 oog op het zuidelijke halfrond.

De seizoenen spelen echter wel parten: rond de kerstdagen in Nederland gaat de zon onder met een hoek van ca 230 graden - dat is bijna het midden tussen pal zuid (180) en pal west (270). In de zomer heb je het andere extreme waarbij de zon ergens in het noordwesten onder gaat.

Op de evenaar heb je natuurlijk even goed variaties, maar die zijn veel minder groot - maximaal 23 graden afwijking ten opzichte van daadwerkelijk west.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Zonsopkomst en -ondergang

Als men precies op de Zuidpool staat dan komt de zon in het Noorden op en gaat ook weer in het Noorden onder.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Zonsopkomst en -ondergang

tempelier schreef: vr 03 jan 2020, 10:00 Als men precies op de Zuidpool staat dan komt de zon in het Noorden op en gaat ook weer in het Noorden onder.
stel je staat precies op de noord/zuidpool dan draait de zon volgens mij in horizontale cirkels met een max van +/- 23 graden boven de horizon rond 21 juni voor de noordpool om dan in horizontale cirkels te dalen tot 0 graden bij het begin van de herfst en zo verder tot het begin van de winter om dan weer te stijgen maar steeds in horizontale cirkels. Of zie ik het verkeerd

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Zonsopkomst en -ondergang

Mooie 5 dagen zuidpool timelaps in maart. https://www.youtube.com/watch?v=4av1CD8smII

Berichten: 463

Re: Zonsopkomst en -ondergang

Rik Speybrouck schreef: stel je staat precies op de noord/zuidpool dan draait de zon volgens mij in horizontale cirkels met een max van +/- 23 graden boven de horizon rond 21 juni voor de noordpool om dan in horizontale cirkels te dalen tot 0 graden bij het begin van de herfst en zo verder tot het begin van de winter om dan weer te stijgen maar steeds in horizontale cirkels. Of zie ik het verkeerd
De donkere periode lijkt me iets langer.
Precies op de noordpool verwacht ik zonsopkomst op 21 maart en zon onder op 21 september.
De hoek waaronder je daar de zon ziet is alleen nog afhankelijk van de helling van de aardas in het vlak waarin de aarde om de zon draait, er is geen 24 uurs cyclus in positieverandering. De zon zal geleidelijk klimmen van 21 maart tot 21 juni, en weer dalen van 21 juni tot 21 september.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Zonsopkomst en -ondergang

Rik Speybrouck schreef: vr 03 jan 2020, 11:59
tempelier schreef: vr 03 jan 2020, 10:00 Als men precies op de Zuidpool staat dan komt de zon in het Noorden op en gaat ook weer in het Noorden onder.
stel je staat precies op de noord/zuidpool dan draait de zon volgens mij in horizontale cirkels met een max van +/- 23 graden boven de horizon rond 21 juni voor de noordpool om dan in horizontale cirkels te dalen tot 0 graden bij het begin van de herfst en zo verder tot het begin van de winter om dan weer te stijgen maar steeds in horizontale cirkels. Of zie ik het verkeerd
Precies op de Zuidpool kun je alleen maar naar het Noorden kijken.

Berichten: 12.262

Re: Zonsopkomst en -ondergang

RedCat schreef: vr 03 jan 2020, 13:02 De donkere periode lijkt me iets langer.
Dat hangt er van af wat je 'donker' noemt. Laten we zeggen dat schemer telt als donker (zon helemaal onder de horizon), maar wat telt als licht? Als je een deel van de zon kunt zien, precies de halve zon, of de volledige zon?

Nou zou je kunnen zeggen: wat maakt nou eigenlijk uit? Bij ons duurt het een paar minuten tussen begin en einde van de zonsondergang, maar naarmate je dichter bij de polen komt wordt dat verschil steeds groter: zodanig dat het technisch gezien een paar dagen kan duren tussen deels en helemaal onder pal op een pool.

Reageer