Komeet Neowise

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Komeet Neowise

De komeet Neowise zou de komende dagen zichtbaar moeten zijn met het blote oog.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/10/la ... l-a4005539

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Komeet Neowise

Middenin de stad heb ik hem daarnet kunnen fotograferen met een simpele compactcamera en een belichtingstijd van 15 seconde. Zien met het blote oog was lastig, alleen als ik er iets naast keek zag ik hem. Om hem te vinden heb ik een verrekijker gebruikt.
komeet neowise.JPG
Komeet Neowise boven de Amstel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Komeet Neowise

Mooi. Ik heb gisteravond even gekeken maar niets gezien
Het was nog niet helemaal donker en bovendien niet helemaal onbewolkt.

Komende dagen (nachten) nog maar eens proberen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Komeet Neowise

Ik had geluk dat het op dat moment een heldere hemel was. Er zijn op de foto zelfs sterretjes van magnitude 6 te zien, terwijl het beeldveld vrij laag boven de horizon is. Hopelijk komt er nog zo een avond zodat ik op de sterrenkaart kan zien dat de komeet zich verplaatst heeft.
neowise1.png
Rood: mijn waarneming van de komeet, ingetekend op een sterrenkaart. Blauw: verwachte route van de kern

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Komeet Neowise

Het is in een stedelijke omgeving echt heel lastig deze komeet zonder veldkijker of zo te vinden.
Jkien moet een erg heldere hemel gehad hebben dat hij hem ondanks het omgevingslicht met het blote oog wist te zien. Een eenvoudige verrekijker doet al wonderen, dus heb je zo'n ding: Ga naar een park oid als je in de stad woont.
De locatie van de komeet is vrij eenvoudig te vinden op basis van de sterren van de Grote Beer (AKA steelpannetje).

De lijn Megrez-Merak 3,5 tot 4 keer verlengen en je daar moet je de komeet de komende dagen kunnen vinden:
neoloc.jpg

Berichten: 454

Re: Komeet Neowise

Ik zag hem vanavond om 24:00. Met het blote oog nauwelijks te zien, maar met een verrekijker zeer mooi te zien. Hij staat op het kompas iets links van het noorden op ongeveer 20 cm hoogte van de horizonlijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Komeet Neowise

Mooi!
Hoe komt het dat de staart niet recht en solide naar achter wijst, maar iets uit schijnt te waaieren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Komeet Neowise

Ook ik heb 'm nu gezien, om 0:50.
Verrassend hoeveel verschil een simpele verrekijker (8 x 30) maakt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Komeet Neowise

Moeilijk voor mij te zien dus als hij zo laag boven de horizon staat (bomen in de weg).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Komeet Neowise

Ik heb hem vannacht weer gezien en gefotografeerd. Uit de foto's blijkt dat hij zich in een dag ongeveer 2° verplaatst heeft tussen de sterren, al waren de sterren moeilijker zichtbaar dan gisteren, door een lichte wolkensluier.
neowise2a.png

Back2Basics schreef: ma 13 jul 2020, 08:44 Hoe komt het dat de staart niet recht en solide naar achter wijst, maar iets uit schijnt te waaieren?
Bedoel je de kromming van de staart? Neowise bevindt zich in het onderstaande plaatje nabij A. Het verre uiteinde van de stofstaart loopt achter bij de baanbeweging van de komeetkern.
kromme staart 1.png
Aangepaste figuur uit wikipedia-artikel over comet tail

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Komeet Neowise

maar iets uit schijnt te waaieren?
De stofdeeltjes zijn met een bepaalde beginsnelheid (door gasdruk) van de komeetkern weggeblazen en verliezen die aanvangssnelheid onder de microgravitatie van de kern nauwelijks. Ideaal ontsnappen de stofdeeltjes evenveel in elke richting. Zo zou er een uitdijende bolvormige wolk stof rond de komeetkern ontstaan. Maar het stof dat de grootste afstand tot de kern heeft, is ook het langst beïnvloed door de stralingsdruk van de Zon en dus het meest van de komeetkern weggeblazen. Stof dat nog maar net van de kern is losgekomen zit nog aan het begin van de staart. Hierdoor ontstaat die uitwaaiering.

Het ontstaan van de kromming in de stofstaart en de eventuele rechte gasstaart zijn hierboven door Jkien toegelicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Komeet Neowise


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Komeet Neowise

De afgelopen nacht heb ik de komeet weer gefotografeerd, en hem, met zijn staart, ingetekend op de sterrenkaart. Op die kaart werd zichtbaar dat de staart steeds van de zon af wijst. De staart lag niet precies op de verbindingslijn vanaf de zon, maar maakte er een kleine hoek van 5° mee (rechtsom). Dat is de hoek tussen de stofstaart en de plasmastaart, die op betere foto's te zien is.

neowise1.png
Rood: mijn komeetwaarnemingen, ingetekend op een sterrenkaart. De dichtste nadering van de zon (perihelium) was op 3 juli. Groen: positie van de zon.
© sterrenkaart: Dominic Ford

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Komeet Neowise

De afgelopen nacht is het gelukt hem nog een laatste keer te fotograferen. De komeet verwijdert zich van de zon sinds 3 juli, de dag van het perihelium. Op de sterrenkaart is te zien dat de staart steeds meer vooruit gaat wijzen, in de bewegingsrichting, in plaats van achter de komeet aan te slepen.

Neowise2.png
© sterrenkaart: Dominic Ford

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Komeet Neowise

jkien schreef: wo 22 jul 2020, 10:13 De afgelopen nacht is het gelukt hem nog een laatste keer te fotograferen. Vandaag is zijn afstand tot de aarde het kleinst, 0.7 AU.
Was hij niet meer met het blote oog of verrekijker te zien?

Reageer