Waar zijn de Perseiden.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 31

Waar zijn de Perseiden.

Hoi Allen.
Als stedeling op vakantie in Uddel dacht ik vannacht (10 op 11 aug) om 24,00 uur alvast te gaan kijken. Oke. Het hoogtepunt is pas komende woensdagnacht maar ik dacht. Helder, lekker warm en op de vlakke heide met een totaal uitzicht zal er toch we alvast een enkeling te zien zijn.
Kijkend naar het ONO (fietsnavigatie met kompas verteld precies waar) nog niets te zien. Ik heb 45 min. gekeken. Schitterende nacht maar afgezien van een enkele verdwaalde meteoor niets in die hoek gezien. Ben ik dan echt te vroeg voor die Perseiden?
Ik heb evenzogoed genoten hoor maar ik wil toch eens in mijn leven een sterrenregen zien. Die enkele ken ik nou wel!
Wat hebben de kenners hierover te vertellen?
Groeten, Pmud.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Waar zijn de Perseiden.

Ik denk dat je hier je info kunt lezen:
http://hemel.waarnemen.com/meteoorzwerm ... _2020.html

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Waar zijn de Perseiden.

Mijn ervaring met Perseiden is eerlijk gezegd dat je blij mag zijn als je er eentje per 10 minuten ziet. Installeer Stellarium eens op je computer, dan kun je de "hourly rate of shooting stars" gewoon instellen. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Waar zijn de Perseiden.

Idem hier. Vaak gehoopt dat ik flink wat meteoren zou zien, en vaak gekeken. Het maximum dat ik zag (in stedelijk gebied) was zeg eens 10 per uur. Eén ervan bleek, jaren geleden, een flinke meteoriet waarvan de meteoor een seconde of 15 zichtbaar was en zeer fel was, dat maakte veel goed. Maar voor de rest: underwhelming.

Het wordt door de media ook ieder jaar weer opnieuw wat teveel opgeklopt. Een artikel met als inhoud: Misschien ziet u wel een streepje licht, en als u geluk heeft wel 5 of 10 als u echt een uur lang ononderbroken naar de hemel staart. Tja, dat verhoogt de oplagen niet zo.

Berichten: 1.355

Re: Waar zijn de Perseiden.

Voor het waarnemen van meteoren moet je naast een goede plek (lees ver van een grote stad bij voorkeur dus op het platteland) vooral veel geduld hebben. Het aantal verwachtte meteoren per uur voor de Perseïden is ±110, dus in theorie kun je er in 45 min. ±83 zien. Maar dan alleen als je naar twee kanten tegelijk zou kunnen kijken. (De best manier is op een veldbed recht omhoog kijken) Dat kun je niet dus het aantal wordt dan al gauw gehalveerd. En als de Maan in de buurt staat (en dat staat hij) zie je alleen de helderste goed. Ook het tijdstip is van invloed, je ziet er meer in de tweede helft van de nacht m.a.w. vlak voordat de zon opkomt.

Ik weet niet meer om welke 'regen' het ging maar ik heb er weleens 10 in een kwartier gezien.

Reageer