Welke ster of planeet zie ik daar?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Dit is al eerder aangekaart in dit topic
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 26

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Dank je, >1k,

Sorry, voor mijn laattijdige reactie. Ik was in de waan dat ik steeds een mailtje zou ontvangen als ik een reactie kreeg, maar ik heb nu ontdekt dat deze frequentie op 'nooit' stond.

Berichten: 2

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --
 
Hallo,
 
Ik zag vandaag (7 maart rond 20:00) een heel heldere object in de lucht in het oosten. (Noord-Holland)
En ik heb geen idee wat het is. Zouden jullie het misschien weten?
 
alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Venus valt af, die is nu Avondster maar staat bij de ondergaande Zon in het westen.

Jupiter staat om die tijd pakweg 35 graden boven de horizon in het zuidoosten, die valt dus waarschijnlijk ook af, tenzij het object redelijk hoog boven de horizon stond en jouw richting niet erg nauwkeurig is.

ISS is het ook niet, want die is vandaag niet zichtbaar in Nederland.

 

 

Als het dicht bij de horizon was, misschien de koplamp van een laag vliegend vliegtuig? Dat heeft mij in het verleden wel eens parten gespeeld (klik).

Berichten: 2

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

hey michel,
 
sorry ik heb een fout gemaakt het was in het westen :S. het was denk ik tussen de 30 en de 20 graden. dus het zou waarschijnlijk Venus kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Dat is dan heel waarschijnlijk. Venus is vaak zo fel dat mensen denken dat het geen ster of planeet kan zijn.

Berichten: 12

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Er was gisteren en vandaag weer een heel helder punt aan de hemel.
Vandaag bevond het zich om 21:10 tussen 220° en 230° (zuidwesten).
Ik ben benieuwd of het er morgen ook gaat zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Dat is weer Venus, die is nu erg helder.
 
Het helderheidsmaximum van Venus aan de avondhemel herhaalt zich elke 19 maanden ('synodische periode'); de vorige keer was dus in 2015, wat klopt met de berichten hierboven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik ben benieuwd of het er morgen ook gaat zijn.
 
Ja hoor, bij onbewolkt weer straalt Venus zeer helder aan de zuidwestelijke hemel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

En de iets minder heldere punt vrijwel recht onder Venus, is dat Saturnus?
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Als je goed kijkt, zie je dat die stip roodachtig is, en niet zo twinkelt als een ster. Het laatste wijst op een planeet, en het eerste op Mars.

Het is best leuk om dat tweetal de komende dagen vaker te bekijken, want dan zie je de planeetbewegingen heel goed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik zag dat het niet twinkelde, vandaar de vraag of het, in dit geval, Saturnus was. Het rode viel mij niet op, anders had ik inderdaad meteen aan Mars gedacht.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Valt het je op hoe lichtzwak Mars op dit moment is t.o.v. Venus?
 
Mars is nu in de buurt van de Zon te vinden, en dat betekent bij een buitenplaneet, dat hij ver van ons weg staat. Daardoor is Mars met een magnitude van 1,2 bijna 40 keer lichtzwakker dan tijdens de oppositie (wanneer de Aarde zich recht tussen Mars en de Zon in bevindt). Venus is nu juist vrij dicht bij de Aarde, maar de kijkhoek is bijna op het verste punt van de Zon verwijderd (dat heet de grootste elongatie). Venus is nu op zijn helderst met een magnitude van -4,1 en straalt nu ongeveer 100 keer meer licht naar ons toe dan Mars.
 
Image1.jpg
Image1.jpg (55.01 KiB) 2594 keer bekeken
Bron: Dominique Ford, in-the-sky.org

Reageer