Welke ster of planeet zie ik daar?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Je mooiste foto hebben we graag hier ](*,)

een of twee foto's omtrent dit "object xxx" natuurlijk zeker hier voor de discussie.

Hou de omvang van de foto's een beetje redelijk zodat de topic niet te traag laadt aub.

Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen

Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Oke.

Zal ik zeker doen ik zal enkel de belangrijkste foto's in de topic zetten en de mooiste foto's komen in die topic voor de mooiste foto's.

Berichten: 28

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

De foto's !!!
Bijlagen
S7001279.JPG
S7001279.JPG (307.26 KiB) 1938 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Kun je daar niet beter de interessante stukken uit halen?
playakiller.png
playakiller.png (8.04 KiB) 1935 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Hoe moet dat ?

En als het morgen terug goed weer is trek ik foto's door mijn telescoop.

Gaat dat eigenlijk wel ?

Ik zal ondertussen het wat proberen.

Maar leg het alstublief wel wat uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik heb jouw foto in Paintdotnet geladen en er dat ene stukje uitgeknipt, meer niet. Dat moet zelfs gewoon in Paint kunnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Het is niet gelukt om door mijn telescoop foto's te trekken ( niet genoeg licht ).

Maar het staat wel vast dat het Jupiter was.

En door te veel lichtvervuiling ( naast de ster staat een straat lamp ) zag ik jammer genoeg geen details van het oppervlakte.

Berichten: 24

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Hallo allemaal,

waarschijnlijk ontbreekt mij hier iets van "basis-kennis", maar dan wil dat wel zeggen dat jullie mij het volgende goed kunnen uitleggen.

Vorige week was ik in Parijs. Aangezien dit voor mij een stad is waar je ergens moet gaan zitten om van de sfeer te genieten is mij het volgende opgevallen.

Om 20:44 staat de zeer heldere witte punt aan een bepaalde plaats aan de hemel. Overige sterren zijn nauwelijk te zien.

Een half uur later is de punt in vertikale en horizontale richtig verschoven.

Het kan naar mijn mening geen: ster, vliegtuig, ISS, planeet oid zijn... vanwege de langzame beweging.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Bijlagen
P1040666.JPG
P1040666.JPG (213.71 KiB) 1936 keer bekeken
P1040663.JPG
P1040663.JPG (210.26 KiB) 1936 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Vermoedelijk is het de planeet Jupiter, die momenteel het helderste object aan de hemel is (afgezien van de zon en de maan). Zijn langzame beweging aan de hemel bedraagt ongeveer een ronde per etmaal.

De proef op de som is om op de plattegrond van Parijs te controleren of de foto in zuidoostelijke richting genomen is. Daar staat Jupiter namelijk om die tijd.

Berichten: 24

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Dat klopt. Ik zat het het Zakencentrum La Défence en de foto is genomen richting Arc de Triomphe. Dat is precies Zuid Oostelijke richting.

Heel erg bedankt voor het antwoord!

Berichten: 35

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Dat lijkt mij inderdaad jupiter. Ongeveer om dat tijdstip kijk ik tegewoordig naar jupiter met mijn telescoop. Dat is nu voorlopig helderste 'ster' aan de hemel.

Berichten: 4

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Als ik naar het zuiden kijk zie ik elke heldere avond een felle ster. weet iemand wat dit kan zijn een sateliet een planeet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Waarschijnlijk zie je Sirius schuin onder het sterrenbeeld Orion. Dat is de helderste ster aan onze hemel (op de zon na).

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Tussen zonsondergang en middernacht is de planeet Jupiter helder te zien.

Zo is het alle vele weken en het zal nog enige weken aanhouden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Als ik naar het zuiden kijk zie ik elke heldere avond een felle ster. weet iemand wat dit kan zijn een sateliet een planeet?
Als hij twinkelt is het een ster. Als hij niet twinkelt is het een planeet. Met het blote oog zie je geen geostationaire satellieten.

Reageer