Welke ster of planeet zie ik daar?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

thermo1945 schreef:Tussen zonsondergang en middernacht is de planeet Jupiter helder te zien.

Zo is het alle vele weken en het zal nog enige weken aanhouden.
Inderdaad, vlak na zonsondergang staat Jupiter al vrij laag aan de hemel in het zuidwesten om al rond 21:45 in het westen onder te gaan.

Afbeelding
Met het blote oog zie je geen geostationaire satellieten.
Satellieten kun je waarnemen met het blote oog, ik zie ze regelmatig op heldere nachten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Satellieten kun je waarnemen met het blote oog, ik zie ze regelmatig op heldere nachten.


Jawel, maar dat zijn geen geostationaire satellieten, zijn in een minuut of 2 weer voorbij, en kunnen dus niet zijn wat de TS beschrijft.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Jawel, maar dat zijn geen geostationaire satellieten, zijn in een minuut of 2 weer voorbij, en kunnen dus niet zijn wat de TS beschrijft.


Ach so, ik dacht al dat er waarschijnlijk iets anders werd bedoeld ;) Alleen snap ik dan niet waarom je die niet zou kunnen zien.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ach so, ik dacht al dat er waarschijnlijk iets anders werd bedoeld. Alleen snap ik dan niet waarom je die niet zou kunnen zien.
Het is niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk. Er is blijkbaar wel eens een geostationaire satelliet kortstondig zichtbaar geweest voor het blote oog, maar de gemiddelde geostationaire satelliet is erg lichtzwak: "Typically the satellite will be in the mag. +11 to +14 range (or dimmer), but brightening by several magnitudes when the geometry is favourable (around mag. +5 to +6 is not untypical). One satellite is reported to have briefly been visible to the naked eye at mag. +3." 1

Gezien vanuit Nederland staat een geostationaire satelliet vrij laag boven de horizon, dat is ook niet bevorderlijk voor de zichtbaarheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Gezien vanuit Nederland staat een geostationaire satelliet vrij laag boven de horizon, dat is ook niet bevorderlijk voor de zichtbaarheid.
dat moet toch nog altijd ongeveer 33° zijn. Niet echt hoog, maar niet zo héél laag toch?

plaatje ruwweg op schaal:
geostationair.png
geostationair.png (8.86 KiB) 1895 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

dat moet toch nog altijd ongeveer 33° zijn. Niet echt hoog, maar niet zo héél laag toch?
Altijd? Een gedachte van mij was: veel geostationaire satellieten zitten op een andere geografische lengtegraad dan Nederland. Dan zweven ze lager.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Daar heb je gelijk in. Mijn plaatje geldt inderdaad alleen maar voor GS op ongeveer onze eigen lengtegraad.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw hier op het forum, maar voorstellen doe ik later wel in een ander topic.

Ik heb eerst een vraag.

Ik was op mijn pc wat foto's aan het ordenen in mappen toen ik onderstaande foto's tegekwam.

Deze foto's zijn gemaakt op 16 april 2010 om 20:11 in de avond en tonen een heldere maanschijf met daaronder een ander object. Nou vraag ik mij af, zie ik hier een ster of een planeet?

De fotos zijn gemaakt in (ik geloof) west tot noordwestelijke richting.

Wie kan mij vertellen wat ik hier zie? Alvast bedankt.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Volgens skygazer4:
venus.png
venus.png (12.25 KiB) 1894 keer bekeken
ik heb de bijna onzichtbare maan een beetje moeten 'shoppen ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Yes!!!

Dank je.

Ik had al gedacht dat het een planeet zou zijn.

Bedankt!

Berichten: 2

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Laatst toen ik buiten liep viel me 1 ster heel erg op, deze ster veranderde heel erg van kleur.

Ik heb begrepen dat de kleur van de ster wordt bepaald door de temperatuur van de ster en dat het wisselen van kleuren door de atmosfeer kan komen.

maar deze valt wel heel erg op, iemand een suggestie wat hiermee aan de hand is?

foto

raw 2 sec sluitingstijd iso 900

Filmpje van het kleuren wisselen

filmpje heb ik ingezoomed en 50% langzamer laten afspelen

Berichten: 13

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Hallo Hellie112,

Weet je iets van sterrenbeelden?

Staat deze ster links onder Orion? Alpha-ster van Grote Hond, genaamd Sirius. Sirius is de helderste ster aan de avondhemel. Met een magnitude van -1,46. Zie onder wiki op onze vriend google: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sirius_(ster)

Is dat niet deze ster (Sirius)? Waar staat ie dan, sterrenbeeld, (richting)?

Groeten van Frank.

Berichten: 2

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Helaas ben ik in sterrenbeelden ook niet zo thuis, heb zitten zoeken maar heb het niet kunnen vinden.

Heb het filmpje en foto gemaakt op 9 nov 2011, rond 11 uur avonds, de ster stond niet zo heel hoog boven de horizon schat zo een 45 grade (waarschijnlijk nog iets minder), die was toen te zien in het noord westen.

foto

foto 10sec sluitingstijd iso 3200,

Misschien kan iemand zien om welke ster het gaat aan de hand van de direct omringende sterren...

vind zelf de 2 heldere sterren erboven een redelijk goed aanknopingspunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

1. Als je maar één object op de foto ziet, kun je je niet oriënteren op de omgeving.

2. Als je een rond schijf op de foto ziet, is dat veel waarschijnlijker een planeet dan eenster.

3. Op dit moment is de planeet Jupiter zeer helder en gemakkelijk te fotograferen.

Ik gok er gemotiveerd op, dat Jupiter op de foto staat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Hellie112 schreef:Helaas ben ik in sterrenbeelden ook niet zo thuis, heb zitten zoeken maar heb het niet kunnen vinden.

Heb het filmpje en foto gemaakt op 9 nov 2011, rond 11 uur avonds, de ster stond niet zo heel hoog boven de horizon schat zo een 45 grade (waarschijnlijk nog iets minder), die was toen te zien in het noord westen.

foto

Misschien kan iemand zien om welke ster het gaat aan de hand van de direct omringende sterren...

vind zelf de 2 heldere sterren erboven een redelijk goed aanknopingspunt.
Je hebt de ster Wega gezien. Die stond in het noordwesten, en de sterren eromheen kloppen met jouw foto
Wega.png
Wega.png (66.44 KiB) 1894 keer bekeken

Reageer