Welke ster of planeet zie ik daar?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Hellie112 schreef:deze ster veranderde heel erg van kleur. Ik heb begrepen dat ... het wisselen van kleuren door de atmosfeer kan komen, maar deze valt wel heel erg op, iemand een suggestie wat hiermee aan de hand is?

Filmpje van het kleuren wisselen

filmpje heb ik ingezoomed en 50% langzamer laten afspelen
Met het blote oog zie je de helderste sterren (Sirius, Capella, Arcturus, Wega) in kleuren flonkeren, als de aardatmosfeer onrustig is. Zwakkere sterren flonkeren ook, maar het blote oog onderscheidt daarbij geen kleur. Er zijn twee planeten (Jupiter en Venus) aan de hemel die net zo helder zijn of helderder, maar die flonkeren niet omdat ze groter dan een punt zijn.

Berichten: 1

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Wie kan vertellen welke ster of planeet er op dit moment in het zuidwesten aan de hemel staat. Prachtig helder!

Met dank.

Groet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

ongetwijfeld Venus.

Download de gratis versie van een of ander computerplanetarium (bijv Skygazer) en je kunt elk ogenblik van de nacht uitzoeken wat waar staat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Maar daar in de buurt ('n flink stuk naar links) staat ook nog Jupiter, iets hoger aan de hemel. En... het is een mooier object om waar te nemen.

En 's morgens komt Saturnus ook steeds hoger aan de hemel te staan!

Enjoy!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Beste mensen,

's Nachts bij een heldere hemel zie ik weleens een sterrencluster, althans dat lijkt het. Ergens in het verlengde van Orion. Ik zou graag willen weten waarnaar ik zit te kijken, misschien weet iemand van jullie dit?
cluster.JPG
cluster.JPG (6.11 KiB) 1940 keer bekeken
The most incomprehensible thing about the universe is that it is comprehensible

Berichten: 13

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Hallo mark!,

In het verlengde?? (naar boven) Daar staat M35, maar als je bedoeld "In het verlengde van de 3 gordelsterren" dan kom je als eerste de 'vogelsnavel' tegen... een 'open hoop' van zo'n 10-20 sterren (daar staat ook NGC1647 links naast en Struve's lost Nebula erboven). Maar, als je iets verder in het 'verlengde' doorgaat kom je M45 tegen! Het lijkt een klein steelpannetje, het zogenoemde Pleiaden oftewel M45. Leuk object met om 'n paar sterren (o.a. Merope) een nevel.

Kijk je ook vaak genoeg naar de sterren (op ontdekking)?

Veel plezier met astronomie!

Mvg,

Frank... Skyhunter.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

10-20 sterren, hmm, dat zou weleens kunnen kloppen. Of het m45 ook zou kunnen zijn, weet ik eigenlijk niet. Zoals ik in het plaatje geprobeerd heb aan te geven is hoever die sterrenhoop ongeveer van de 3 gordelsterren af zit, ongeveer 4x zover dus, in het verlengde naar rechts. Maar gezien je uitleg denk ik dan dat ik de vogelsnavel zie.

Ik ben verder niet op ontdekking, alleen deze sterrenhoop viel me op. Hij valt zo op omdat je normaal alleen witte puntjes ziet, maar dan ineens ergens meerdere kleine witte puntjes ziet, vandaar de interesse.
The most incomprehensible thing about the universe is that it is comprehensible

Berichten: 26

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Kan iemand mij vertellen welke lichamen ik tegenwoordig 's avond in het westen zie.

Naast Venus staat er een tweede, wat kleiner dingetje te schitteren. Wat (of wie) mag dat zijn?

Dank je!

De Ster

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Dat is Jupiter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Toffe informatie, maar kan jij (of iemand anders) mij vertellen welke lichamen ik tegenwoordig 's avond in het westen zie.


Download een computerplanetarium zoals bijvoorbeeld Skygazer en je kunt voor elk tijdstip in verleden, heden of toekomst zien wat op dat tijdstp waar aan de hemel staat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ter info:
Venus en Jupiter samen zichtbaar

Na zonsondergang zullen vooral tussen 12 en 15 maart in het westen de planeten Jupiter en Venus vlak bij elkaar staan.

Venus, die dichter bij de zon staat dan de aarde, zal de grootste van de twee lijken, maar Jupiter, die veel verder van de zon staat, heeft in werkelijkheid een veel grotere diameter. De binnenplaneet draait in 224 dagen rondom de zon, terwijl de reuzenplaneet daar twaalf jaar over doet.

Er zijn diverse apps in omloop die op een smartphone of tablet-pc, mits uitgerust met gps, de sterrenhemel tonen en daarmee het vinden van de twee planeten gemakkelijker maakt. Zo is er Star Walk voor de iPad, terwijl android-gebruikers gratis Google Sky Map kunnen downloaden.
Bron: http://www.nwtonline.nl/nl/nieuws/18233/ve...-zichtbaar.html
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik heb zelf Sinds 2 maanden Star Walk op mijn iPhone en vind het echt fantastisch werken. Het is een wonder dat ik 's avonds bij het hond uit laten nog niet de sloot in ben gewandeld.

Berichten: 26

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik dank jullie, voor deze informatie!

Ik had zelf al één en ander ontdekt:

Ik heb wat gesurft en vond op de site:

http://www.sterrenkunde.nl/stuv/

Het volgende, in de hemelkalender voor maart:

14&15 Maart: Samenstand van de heldere planeten Venus en Jupiter. Hun onderlinge afstand bedraagt ruim drie graden.

Op de site: http://carlkop.home.xs4all.nl/jupiter.html...ampaignid=zanox

vond ik:

Jupiter Optimus Maximus

Hadden de Romeinen gelijk met hun verering van Jupiter als oppergod en beschermer van de mensheid? Jupiter was de god van het licht en de stralende hemel. Hij was identiek met de Griekse oppergod Zeus. Jupiter de zeer goede, de zeer machtige.

Volgens een onderzoek van Amerikaanse en Franse sterrenkundigen is het namelijk Jupiter, die het leven op aarde beschermt.

Dus gaan we mediteren met de beauty-princess samen met de machtige beschermer. Een mooi stel, nietwaar en evenwichtig, tof!

Berichten: 26

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Jan van de Velde schreef:Dan zou ik nog maar eens goed in je stellarium kijken. Rond 7 uur 's avonds op die datum stonden Jupiter en Venus ongeveer zoals beschreven samen, en prima zichtbaar (vooral Venus natuurlijk overigens)

[attachment=2997:jupivenus.png]<- skygazer........... spanx3 ->[attachment=2998:jupivenus2.png]
Vorige week, 15 maart 2012 stonden Venus en Jupiter ook dicht bij elkaar, in het westen, nietwaar?

Nu zei er mij iemand dat de Maan daar ook zou verschijnen. (Zij was juist in haar laatste kwartier zichtbaar.)

Bij nazicht merkte ik al gauw dat dit onmogelijk was, want dan was de Maan als lang onder gegaan.

Nu rijst mij de vraag hoe men de plaats van de Maan kan berekenen. Aan de hand van een horloge en de Maanstanden.

Bij voorbaat dank!

De Ster

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Nu rijst bij mij de vraag hoe men de plaats van de Maan kan berekenen. Aan de hand van een horloge en de Maanstanden.
Ik zou het zo benaderen: azimut = (t/24 - d/29.53) * 360 graden

azimut is de kompasrichting: 0° = noord, 90° = oost, 180° = zuid, 270° = west

t is het aantal uren na het midden van de dag (zomertijd: midden = 13.45 uur, wintertijd: midden = 12.45)

d is aantal hele dagen na volle maan

(Eigenlijk berekent de formule de eclipticale lengte, maar dat is bij benadering het azimut)

Reageer