Welke ster of planeet zie ik daar?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Zolang je de foto nog niet geconverteerd hebt naar jpeg een gedachte die bij me opkwam:

Het ontbreken van essentiele informatie in je bericht wekt de indruk dat dat je niet zo heel erg vertrouwd bent met sterrenkijken en dat je geen telescoop hebt. Ik kan me voorstellen dat je het object gefotografeerd hebt omdat hij opviel door zijn helderheid aan de nachthemel, voor het blote oog. Dan zou het best Jupiter geweest kunnen zijn, want die valt op. De Ringnevel, M57, heeft visuele magnitude 9, dat is veel te zwak voor het blote oog.

Kun je zeggen op welk tijdstip en in welke richting je het hemellichaam fotografeerde (bijvoorbeeld rond middernacht in het zuidoosten, zoals Jupiter momenteel), hoe groot hij was en hoe helder (bijvoorbeeld vergeleken met Jupiter, als je die toch wel zou kennen)?

Berichten: 4

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

http://hotfile.com/dl/57547379/85a9203/Sch....34.09.png.html

http://hotfile.com/dl/57548901/e9fb848/Sch....52.55.png.html

voila hier is het uitvergroot

ik had het moeilijk om printscreen te vinden

ben net van windows naar mac overgestapt

hoop dat dit duidelijker is voor jullie

ik ben totaal geen expert in de longtitude of ik weet niet hoe je het noemt

ik zag dit gistere morgend toevallig

en ik was zwaar gefacineerd door dit object in de lucht

ik hoop dat mensen me kunnen vertellen wat het is

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Kun je zeggen op welk tijdstip en in welke richting je het hemellichaam fotografeerde (bijvoorbeeld rond middernacht in het zuidoosten, zoals Jupiter momenteel)?
ik ben totaal geen expert in de longtitude of ik weet niet hoe je het noemt. ik zag dit gistere morgend
De gevraagde richting was een kompasrichting (noord/oost/zuid/west), geen longitude. Die richting kun je bepalen met behulp van een kompas of Google Earth. Het gevraagde tijdstip kun je het beste vermelden in de vorm van een tijdstip op de klok, want dat is nauwkeuriger dan de aanduiding gistere morgend. Zo, door deze toelichting ben je al bijna een expert in het beschrijven van je waarnemingen! Dus: in welke richting keek je en op welk tijdstip?

De beschikbare foto's zijn onvoldoende om het object te identificeren, maar alles overwegende is Jupiter voorlopig de meeste waarschijnlijke optie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Jupiter zag ik vanmorgen vroeg aan de hemel staan, en van die gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om te kijken naar het effect van de autofocus van de camera. Het combinatieplaatje laat het verschil zien tussen een opname waarbij is scherpgesteld op oneindig (jup) en een opname waarbij is scherpgesteld met de autofocus (jup_AF). De foto van de maan, die vanmorgen dicht bij Jupiter stond, dient als grootte-indicator; die drie foto's hebben dezelfde schaal. De autofocus van mijn camera (Canon A720) veroorzaakt bij een opname van Jupiter blijkbaar vergroting van de diameter, een ringenpatroon, en kleuren.

Jup_AF vertoont duidelijk overeenkomsten met X, de foto van esmuziq, hier gemakshalve even groot gereproduceerd als jup_AF. Er valt echter niets concluderen door de beperkte informatie over X.
combi3aa.jpg
combi3aa.jpg (21.39 KiB) 1972 keer bekeken
 
Ander voorbeeld van het autofocuseffect: klik

Berichten: 28

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Datum: 08/10/2010 Uur:20:58

Positie: Aalst Object: onbekend

Materiaal: Telescoop 20 MM lens

Ik nam een object waar op 20:58 maar ik weet niet wat het was.

Ik stond in Aalst in de straat: Pieter-Daensstraat.

Ik zag in het object in het zuidoosten zo'n 125° van het noorden.

Het beweegde ook snel, iets trager dan de maan.

De eerste waarneming van het object had 2 kleuren.

Onderaan een kleine rand van de cirkel was blauw.

En de rest rood.

De tweede keer had ik uit ge zoemt en het werd groter.

Toen zag ik het object groter en was het blauwwitwitig.

Toen ik bezig was met uit te zoemen zag ik heel wazig precies het oppervlakte van jupiter.

Maar ik zag het niet goed dus het kan ook gezichts bedrog zijn.

Ik noem dit object: Object XXX

Weet iemand wat dit is ?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Het ligt voor de hand dat je echt Jupiter gezien hebt. Jupiter is ook met het blote oog zichtbaar en hij staat in het zuidoosten. Het is momenteel het helderste object aan de hemel.

Hoe bedoel je dat jouw object 'snel bewoog, iets trager dan de maan'? Er is vanavond geen maan te zien vanwege Nieuwe Maan. En de maan beweegt in de loop van een dag betrekkelijk langzaam: net als andere planeten en de rest van de sterrenhemel met circa 1 hemelomwenteling per dag.

Berichten: 28

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik heb al een paar keer naar de maan gekeken door mijn telescoop en de maan ging toch wat sneller dan dit object.

Ik heb ook tekeningen gemaakt morgen fotografeer ik ze met een digitale camera en zet ik ze erop.

En ik zoek zo snel mogelijk mijn object weer op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Aha, je bedoelde de snelheid waarmee het hemellichaam door een telescoopbeeld beweegt. Die hangt af van de declinatie (afstand tot de hemelequator): de Poolster heeft de laagste snelheid (nul), en hemellichamen op de hemelequator hebben de hoogste snelheid. Jupiter bevindt zich momenteel op de hemelequator, en heeft dus die hoogste snelheid. Ruim een week geleden was de declinatie van de maan 20 graden, en de maan had toen een lagere snelheid dan Jupiter. Als je snelheidswaarneming klopt past Jupiter dus niet goed bij jouw object XXX. Gebruikte je wel dezelfde vergroting voor de maan en object XXX?

Berichten: 28

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Oke.

Snap ik bijna niks van maar niet erg.

Als ik een telescoop die zijn maximale zinvolle vergroting 175 keer nu of een uur vroeger op jupiter zou richten met een 20 mm lens.

Hoe groot zou jupiter dan zijn ?

En nee ik zat niet op de zelfde vergroting een keer wel en toen was het te klein waardoor ik de beweging niet zag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Jupiter 175x vergroot is ongeveer 4x zo groot als de maan, gezien met het blote oog.

Berichten: 28

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Dan is er een zeer grote kans dat ik jupiter heb gezien want ik vergrote met een 20 mm lens waardoor het eigenlijk kleiner was en ik nog 15 keer kleiner is doordat ik een deel heb erop ge zet waardoor het min 15 is dus dat klopt en de diameter was zoals dit ongeveer :

_________

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

ALs je het object binnenkort weer bekijkt dan is het ook de moeite waard om de Jupitermaantjes te zoeken.

Berichten: 28

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik denk dat ik die zag.

legenda : kleine ster - grote ster _

- _ - - -

Berichten: 13

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

ALs je het object binnenkort weer bekijkt dan is het ook de moeite waard om de Jupitermaantjes te zoeken.
Mmmm, zoeken is eigenlijk niet nodig!

Met een zoeker (8x vergroting) van een telescoop zijn de (4) maantjes van Jupiter al te zien. Met een verrekijker zijn ze alweer iets beter te zien en met een telescoop het beste natuurlijk.

En als er minder als 4 maantjes te zien zijn is het eens te proberen om zo'n 100-150x te vergroten. Dan is er kans dat je een zwarte stip op Jupiter ziet en 1 van de maantjes er over heen trekt. En als je het niet ziet trekt het maantje er achter langs... Helaas!

Clear Sky!

Berichten: 28

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik heb bijna de foto's.

Nog gewoon de kabel vinden. (om de foto's op de PC te zetten)

Ik heb er ongeveer 8.

Ik kan ze morgen oftewel straks erop zetten.

Reageer