[centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hij doet het prima,
Dat is een goed teken. Als er iets aan zou ontbreken zou dat waarschijnlijk niet zo zijn.
telescoop.png
telescoop.png (27.53 KiB) 2105 keer bekeken
Zo hoort dat er ongeveer uit te zien, in dit geval voor een jupiter 70/700.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 76

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hallo Jan,

Heel erg bedankt voor je reactie.

Dat is inderdaad de telescoop die ik gekocht heb. Mijne ziet er echter wel anders uit, wellicht heb ik toch een fout gemaakt. Waa rik doorheen kijk, het oculair, heb ik nog een langwerpig voorwerp, deze lijkt op het richt systeem dat bovenop de telescoop is geplaatst.

Daarmee bedoel ik dit. (Zie foto)

http://imageshack.us/photo/my-images/818/dsc01718d.jpg/

Zou je me kunnen vertellen waar dat dan voor is?

Heb nu ook en klein beetje moeite met het scherpstellen.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Berichten: 13

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hallo skleinhess,

Mag ik jou ook het antwoord vertellen?

Dat richtsysteem is de zoeker. Door deze zoeker moet je een object (ster, sterrenstelsel, nevel) zoeken en als deze zoeker goed staat afgesteld dan kun je pas door het oculair kijken en zie jet het object dat je door de zoeker zag.

het afstellen van deze zoeker gaat als volgt.... Zoek eerst door de telescoop overdag een mast, boom of haan op een kerktoren die ver van je af staat, deze moet je dus door de oculair zien te vinden. Het maakt niet uit wat voor voorwerp het is, kijk door de zoeker en als je niks ziet moet je de zoeker afstellen en wel zo dat je het voorwerp wel door de zoeker ziet. Nu is je kijker afgesteld en doe je hetzelfde 's avonds met een ster of nog beter de maan.

Die langwerpig voorwerp is de barlowlens deze barlowlens vermenigvuldigd de vergroting met een factor x2, x3 of zelfs x5. Het brandpuntafstand van de kijker F=700 moet je delen door 'n oculair b.v. 10mm, dan is het 700:10=70x vergroting met een x2 barlow is het dus 70x2=140x vergroting. Met een x5 barlow is het 70x5=350x vergroting.

Het beste beeld verkrijg je met een zo laag mogelijke vergroting b.v. 28x vergroting (met het grootste nummer oculair zoals b.v. 25mm dan is dat 700:25=28x vergroting) maar met zo'n barlowlens (b.v. x3) is het dan 28x3=84x vergroting.

Het nadeel van een barlow is dus dat je ten alle tijde verlies in lichtsterkte hebt, dus maw slechter beeld. Maar dit is een beetje te compenseren door een dikkere kijker te nemen.

Ohja, het kleine oculair zal wel een 4mm zijn. Met dat oculair heb je een maximale vergroting en dus een slechter beeld. Probeer een 25mm voor het betere beeld. Er zijn ook 2 inch (lees:2") oculairen deze zijn er in 21, 25, 30 en 40mm maar ze zijn niet geschikt voor jouw kijker. Helaas!

Neem eens een bezoek aan een sterrenwacht daar kunnen ze het je nog beter uitleggen...

Ik hoop dat ik je voldoende uitleg heb kunnen geven. Het was mij een genoegen.

Veel kijkplezier met je kijker...

Mvg,

Frank Duster.

Berichten: 76

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hoi Frank,

Heel erg bedankt. je hebt me goed op weg geholpen. Ik ga zo de zoeker goed instellen en vanavond naar de maan kijken. Hoop dat het niet zo bewolkt is.

Ik heb een 20, 12,5 en 4 mm oculair. Heb het even uitgeprobeerd op de kerktoren een goede 150 meter verderop, en had prima beeld met de 20 mm oculair zonder barlowlens.

Heel erg bedankt.

Iedereen veel kijk plezier!

Sander

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw in deze wereld en wil graag nadere info alstublieft. :)

Ik ga waarschijnlijk de Sirius 70/900 (http://www.bresser-online.nl/Webwinkel- ... 0-900.html ) kopen maar ik weet niet wat ik daar nou allemaal mee kan zien. Kunnen jullie mij helpen?

Met bijv. tips over waar ik wat kan vinden en hoe ik het in beeld krijg.

Graag hoor ik meer, alvast bedankt.

Weswan

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

ik ben sinds kort geintresseerd in sterrenkijken.

daarom zou ik willen weten welk telescoop geschikt is voor een beginnertje

welke telescoop kan ik het beste kopen voor de eerste kennismaking met de sterrenhemel?

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hallo mensen, ik ben ook op onderzoek uit aan het gaan om een (starters-)telescoop te halen!

Voor mij is het voornaamste: Via PC 'live' te bekijken en hopelijk ook te besturen (via netwerkconnectie oid?)

Liefst een breed spectrum (planeten & deep space) zichtbaar. Max budget is €500,- maar minder is beter!

iemand wat snelle tips?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Je zoek dus een telescoop met 'goto' mogelijkheid en pc besturings software onder 500,-

Misschien vind je DIT wel wat als je een voorkeur voor een lenzenkijker (refractor) hebt, of DIT als je een spiegelkijker (reflector) wilt.

Voor het 'live' via een pc bekijken, heb je een digitaal oculair nodig (werkt meestal via een usb-kabel), er zijn diverse oplossingen, van goedkope webcam oculairs tot stinkend dure semi professionele oplossingen.

Ik zou in eerste instantie niet teveel geld uitgeven voor een digitaal oculair.

Berichten: 16

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

ik heb een bresser telescoop het beste is wat je kan

vragen voor je verjaardag

groetjes lars

Berichten: 1

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Opmerking moderator

nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp
Hallo, ik ben van plan mijn eerste telescoop te gaan kopen na lang erover nagedacht te hebben.

Ik zou graag suggesties willen krijgen over welke telescoop goed bij mijn wensen zou passen.

Ik wil graag een telescoop waarmee ik planeten en deepsky goed mee kan bekijken.

De maan, venus, mars de ringen van saturnus en de f

Grote rode vlek op jupiter met de manen wil ik graag goed kunnen zien.

Nevels en de andomeda stelsel ook.

Ik hoop dat iemand een suggestie heeft die in een budget van max 700 past.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Planeten en deepsky vereisen idealiter iedere een eigen telescoop (deepsky zeer lichtsterk, vergroting is minder belangrijk, planeten sterkere vergroting, lichtsterkte is minder belangrijk).

Je zal dus een zo redelijk mogelijke tussenweg moeten kiezen.

Voor 700 euro koop je een heel aardige eerste telescoop. Aangezien het allereerst gaat om een goed beeld en een redelijk statief, zou je af moeten zien van een elektronische goto montering want dat gaat ten koste van de beeldkwaliteit bij dit bedrag. Verder is denk ik het credo: zoveel mogelijk glas voor je geld, en dan vallen duurdere Cassegrains en Maksutov of combi's hiervan af. Ik heb zelf een Nexstar 8SE schmidt-cassegrain, maar louter omdat ik het instrument veelvuldig vervoeren moet, en de ota in de handbagage wil. Deepsky doe ik in het buitenland want dat is hier in de randstad (althans met het blote oog) geen doen. Let hier ook op bij je overwegingen.

Een newtonkijker met een setje oculairs en een parallactische opstelling lijkt een goede keuze.

Hier zie ik bijvoorbeeld een 20 CM Newton (met chinees ding met een matig maar bruikbaar statief) en twee oculairs (je zal er waarschijnlijk ook een 7,5 mm oculair bij willen voor een vergroting van 106x).

Ook deze is geschikt, en is van hogere kwaliteit dan de voorgaande. De spiegel is kleiner (150 mm), en er zit slechts een oculair bij. Je zal dus zeker een extra oculair moeten bijkopen. Let er op dat het een oculair is dat geschikt is voor een f5 ota.

Maar ook via de vele tweedehands markten zijn heel leuke telescopen te vinden voor het bedrag dat jij in gedachten hebt. Ik zag er net op Marktplaats zo al drie die interessant waren. Je kan bij een eventuele particuliere aanschaf wel het beste iemand meevragen die ervaring heeft met telescopen.

Berichten: 9

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik wil een telescoop kopen. het liefst onder de 200 euro en dat ik de planeten wel kan zien. ik heb nu een kleine telescoop die van mijn vader is geweest. hij kan 30 keer vergroten. welke telescoop kan ik het beste kopen? ps: ik ben pas 11. 200 euro is veel voor me. :lol:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Op Marktplaats zag ik een wel heel aardige telescoop voor dit bedrag te koop aangeboden.

Wel iemand meenemen met verstand van zaken, maar dit ding is indien er geen problemen mee zijn echt veel meer waard:

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m798891073-te-koop-meade-lxd75-telescoop-met-toebehoren.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik heb een telescoop gekocht voor 20 euro een dobson of newton kijker maar ik het weet niet o ja nog iets 
ik had daar ook nog een antieke goede microscoop gekocht in de tweedehands winkel voor maar 3 euro.
 
Maar alleen moet ik de telescoop opknappen de microscoop is nog volledige 
 
Groetjes Lars

en de fotos van mijn tablet komen nog

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Mijn zoontje wordt volgende maand 6 en is helemaal gek van alles wat met de ruimte te maken heeft. Wel op kleuterniveau natuurlijk, maar dat mag de pret niet drukken. ;)
 
Ik zit haast te denken om hem een telescoop te geven zodat hij bijvoorbeeld de maan en wat planeten daadwerkelijk kan zien (bijvoorbeeld Jupiter met zijn manen, of de ringen van Saturnus). Hij slaapt op de zolderkamer dus daar zou hij mooi staan, en op mooie avonden kunnen we hem dan meenemen naar het weiland 2 straten verderop.
 
Maar goed; kleuters blijven kleuters en hun interesses veranderen met de dag. Ik wil dus ook weer niet al teveel geld hieraan spenderen. Nu kwam ik op deze telescoop. Dat zit al redelijk aan de bovenkant van de marge wat ik zou willen uitgeven, maar ik wil natuurlijk niet iets kopen waar hij vervolgens niets zinnigs mee ziet.
 
Kernvraag is dus: is dit iets? Of is er een goed alternatief bekend in deze prijscategorie? Er staan wel vergrotingsfactoren bij maar dat zegt mij eerlijk gezegd niet heel veel.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer