[centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 11

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

ok,duidelijk, bedankt voor je reactie.

Nou es kijken of het zo makkelijk is als ze beweren...... :wink:

Berichten: 3

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Leg dat eens uit. Het zijn namelijk exact dezelfde onderdelen, zo heeft de Meade service dienst mij gemaild. :shock:

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Het gaatje van het 4mm oculair is piepklein en er zit ook niet zo'n rubbertje op om je oog op te leggen :shock:

Berichten: 11

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Het zal wel aan mij liggen,maar de positie van de focusknop van de ETX70 is volgens mij niet bedacht door een ergonoom :shock:

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ja hoor, het is de originele echte ETX-70.

dat model wordt nu echter niet meer gemaakt, de ETX serie begint nu slecht bij de 90mm Mak-Cas. wellicht heeft Lidl een heel pak van die scoopjes op de kop weten te tikken en kan die aan een mooie prijs verkopen.

dit pakket kost je in een 'normale' optiekzaak ruim over de 400 euro...

het statief is echter geen Meade origineel een een beetje wiebelig, als je van thuis uit gaat observeren, zet dat de autostar gewoon op een goeie tafel en het zal allemaal wel wat makkelijker gaan.

in elk geval een mooi scoopje voor de prijs.

Voor mensen met focusproblemen... de ETX serie heeft inderdaad niet echt een handige focusknop. een beetje handig iemand kan hier zelf een flexibel asje aan knutselen, voor de anderen kan je terecht bij ScopeTronix (sorry voor de reclame) die hebben een speciaal tooltje ; de FlexiFocus. speciaal gemaakt voor deze telescopen, op die manier kan je makkelijk gaan scherpstellen, ook als je toch besluit iets boven de horizon te gaan waarnemen :shock:

Berichten: 77

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

ik heb een celestron 114-900 telescoop en heb hiermee een aantal dingen kunnen zien (planeten ,de maan en een paar nevels)maar ben nu op zoek naar een grotere telescoop die het mogelijk maakt om de planeten groter en mooier te kunnen zien (en mischien ook fotograferen) welke telescoop(soort) is daarvoor geschikt en niet te duur?

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

astrofotografie en niet duur gaan gewoonlijk niet samen in een zin ,

wat is je buget en hoelang kan je met deze vooruit voordat je iets aanschaft .

montering

bij elke vorm is hoe dan ook een volgmotor "goto systeem" geen luxe .

verder is een vaste zuil een Pre en anders een goede montering .

telescoop

bij goede optiek maakt het soort niet zo uit

maar het staat of valt met buget en wat voor camera spullen heb je al etc

en vooral de optiek naast de telescoop kunnen ook erg prijzig zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

als je planeten wil schieten heb je al genoeg aan jou kijker hoor

met een webcam kan je prima de planeten filmen

daar zou ik eerst mee beginnen

een motor op die montering is ook een hele grote hulp(maar is GEEN goto)

goto is niet nodig om te schieten al helpt het om objecten te vinden

dus ik zou zeggen koop gewoon een webcam (ToU cam pro 1 of 2) of een lpi van meade en een motor voor jou montering

als je deze 2 dingen hebt kan je al planeten filmen

en zoek registax op het internet dan heb je ineens een van de beste progs om dat fimpje tot foto te bewerken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Er zijn al onderwerpen geweest over het kopen van een telescoop, dus eigenlijk is dit onderwerp dubbel. Maar ik kan niet echt een goed voorbeeld vinden om je in verder te laten gaan. Dus om het sterrekundeforum toch netjes te houden maak ik je onderwerp centraal, zodat voortaan iedereen in dit onderwerp zijn koopvragen kan stellen. Hoop dat de topicstarter het niet erg vind.

Dus aan iedereen die een telescoop wil kopen, stel je vragen hier!

kijk voor al gegeven tips over het kopen van een telescoop hier:

Aanschaf telescoop, Bresser versus Bynolyt

Verder weet ik niets over het kopen van een telescoop. Succes in ieder geval!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 77

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

ik heb een webcam van 2 mega pixels en een digitale camera van 4 megapixels die zijn (volgens mij) goed om foto's te kunnen maken. maar met mijn telescoop kan ik de planeten niet groot zien als ik er een foto van maak hebben ze nog geen centimeter in doorsnee. en ik wil graag mooie (en wat grotere) foto's maken. maar ik wil ook graag met de telescoop zelf dingen kunnen zien die nu niet lukken. (sommige dingen blijven de grote van een ster als je ernaar kijkt)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

vertel eens welk merk van webam je hebt

en ook welke oculaires

als het weer het toelaat je een goede spiegel kan je met jou kijker toch al 200* vergroten

zelf heb ik ook een 114/900 kijker waar ik toch ook met een 4mm radian naar de maan keek

't is natuurlijk wel zo dat de maan een zeer dankbaar object is om te kijken

de reden dat ik de To u cam pro aanhaalde was omdat je de lens eraf kan schroeven en er een 1.25" oculair huls in kan draaien hier is een link

http://www.scopetronix.com/webcam.htm

Berichten: 77

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

mijn webcam is een medion webcam(aldi) en de meeste vergroting die ik heb is een 10 mm oculair en mij is verteld dat da het meeste is wat mijn telescoop aankan

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

wat ik jou aanraad als je meer uit je kijker wilt halen is een goede barlow

jou kijker kan heus meer aan dan 90*

hier is meer info over jou kijker (denk ik toch :wink: )

http://www.celestron.com/prod_pgs/tel/fs114eq.htm

een motor op je kijker zal je ook veel meer plezier verschaffen

http://www.celestron.com/prod_pgs/accessor...sories.htm#MOTO

Berichten: 77

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

die info heb ik zeker wat aan. een barlow lens heb ik die kan 2X maar de resultaten zijn teleurstellend het word wel groter maar bijna onherkenbaar zo vaag als het wordt. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

dat je beeld vaag wordt kan verschillende oorzaken hebben

wat je eens moet doen (als het ooit nog es helder wordt :shock: ) is een heldere ster bekijker en die onscherp stellen beschrijf het beeld eens dat je ziet

zoek een fotopotje (je weet wel waar filmrolletjes in verkocht worden) die dingen passen gewoonlijk in je focusser

als je zo eentje hebt boor dan een gatje in het midden van het deksel 3à4mm en snij de bodem eraf

als je dit gedaan hebt heb je een handig tooltje om de collimatie te checken

laat eens iets weten als je dit gedaan hebt dan kunnen we je kijker wat tunen

Reageer