waar zit de massa van een zwart gat

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 3.869

Re: waar zit de massa van een zwart gat

Als ik er nog eens goed over nadenk dan zie ik 2 belangrijke zaken die een rol kunnen spelen:
1) Het feit dat niets, dus ook geen verandering van massa of positie van massa zich kan voortplanten vanuit binnen de waarnemingshorizon, waar immers de informatie (via zwaartekrachtsgolven) met de lichtsnelheid gaat.
2) Het feit dat informatie, dus ook zwaartekrachts golven wel van buiten naar binnen kan in een zwart gat.
Dus dat staat niets in de weg dat een massa die samenhangt met een singulariteit zich kan verplaatsen tgv een massa buiten de waarnemingshorizon. Alleen kun je dat aan de buitenkant nooit meer zien en manifesteert zich dan doordat die massa van buiten gezien lijkt te zitten op de waarnemingshorizon.

Met die 2 punten kun je denk ik verklaren waarom van buiten gezien je massa nooit verder ziet gaan dan de waarnemingshorizon, maar vanuit vrije val gezien je wel voorbij die waarnemingshorizon kan kijken en dan de massa binnen de waarnemingshorizon ziet.

Dus als 2 zwarte gaten om elkaar heen draaien dan ziet de waarnemer van buiten alleen de waarnemingshorizonnen interfereren met elkaar, maar de massa van elk zwart gat kan wel de geodeten volgens de ruimtetijd volgen omdat die informatie gewoon vanaf de waarnemingshorizon van het ene zwarte gat naar de singulariteit van het andere zwarte gat kan komen.

Berichten: 3.869

Re: waar zit de massa van een zwart gat

eea zou weleens kunnen betekenen dat bij de versmelting van 2 zwarte gaten na de ringdown alles van buiten gezien rustig is, maar het van binnen feitelijk pas echt begint te onweren als de 2 singulariteiten elkaar ontmoeten.
Ik hoop niet dat ons eigen heelal zo'n singulariteit is van 2 om elkaar heen draaiende zwarte gaten, want dan zou het nog wel een verkeerd kunnen aflopen als die 2 mengen.

Reageer