Puzzel - schaduw uit de ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Merkwaardigerwijze heeft men in China juist over het tegenovergestelde gefilosofeerd.
Een Mega-Spiegel in de ruimte brengen om zo een stad als Peking te verlichten.

Berichten: 3.860

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

ipv 'meest optimale manier zou zijn om de meeste schaduw op de aarde te projecteren'
zou je de oorspronkelijke vraag ook kunnen veranderen in:
'meest optimale manier zou zijn om de meeste hoeveelheid zonlicht tegen te houden'
en er daarbij vanuit te gaan dat het voorwerp zelf geen licht reflecteerd (dit om nog 20 berichten met allerlei bijzaken te voorkomen) Het gaat denk ik om de oorspronkelijke gedachte achter de vraag.

Berichten: 3.860

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Vincent91 schreef: zo 24 mei 2020, 15:45 Het ging om een gedachte experiment, om de aarde te koelen met een gigantisch uitvouwbaar zeil, maakt me niet uit hoe groot nodig is, daar is het een gedachte experiment voor. Hoe lager de stand van de zon, hoe een grotere projectie op de aarde haalbaar is.
volgens mij is het dan heel simpel. een zeil houdt een bepaalde hoeveelheid zonlicht tegen evenredig met het oppervlak van het zeil zoals je dat vanaf de zon zou zien, dus feitelijk de projectie in loodrechte richting. Kern en bijschaduwen zoals die op de aarde komen maakt volgens mij niet uit. dat is allen hoe het tegengehouden licht verdeeld wordt, maar niet hoeveel vermogen er tegengehouden wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

HansH schreef: di 26 mei 2020, 11:15
Vincent91 schreef: zo 24 mei 2020, 15:45 Het ging om een gedachte experiment, om de aarde te koelen met een gigantisch uitvouwbaar zeil, maakt me niet uit hoe groot nodig is, daar is het een gedachte experiment voor. Hoe lager de stand van de zon, hoe een grotere projectie op de aarde haalbaar is.
volgens mij is het dan heel simpel. een zeil houdt een bepaalde hoeveelheid zonlicht tegen evenredig met het oppervlak van het zeil zoals je dat vanaf de zon zou zien, dus feitelijk de projectie in loodrechte richting. Kern en bijschaduwen zoals die op de aarde komen maakt volgens mij niet uit. dat is allen hoe het tegengehouden licht verdeeld wordt, maar niet hoeveel vermogen er tegengehouden wordt.
Zo simpel is het niet.
Kijk naar gewone schaduwen pop aarde op een heldere dag.
Je hebt dan schaduw en slagschaduwen.
Het probleem komt omdat van af de zon gezien het per plaats verschild wat je nog op aarde zou kunnen zien.
Als de zon een puntbron zou zijn dan had je gelijk.

Berichten: 3.860

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Dat was duidelijk. Vandaar ook mijn opmerking dat je het simpel kunt maken door het op een andere manier te bekijken, nl hoeveel er wordt tegenghouden door het scherm, ipv te kijken hoe de lichtverdeling is die op aarde aankomt. De zon levert gewoon een bepaalde energiedichtheid op de positie van het scherm, bv 1000 watt/m2. als het scherm dus 1m2 is dan houdt het dus 1000 watt tegen als het optimaal haaks op de zon staat. slag schaduw is daarbij niet van belang omdat dat alleen bepaald hoe die 1000 watt tekort verdeeld wordt over de aarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Je maakt een denkfout.

Een scherm van 2km2 houdt niet 2 maal zoveel licht tegen als eentje van 1km2

Berichten: 1.355

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Dat klopt, het is 4 maal, maar dat neemt niet weg dat dat dus 4 maal die 1000 Watt is want dat is de hoeveelheid c.q. eenheid waar je sowieso vanuit gaat. (HansH beweert volgens mij ook helemaal niet dat het 2 maal is.)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Hoe kom je aan viermaal?

Ook beweert hij dat wel indirect gezien zijn verhaal over slagschaduwen.

Berichten: 1.355

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Als het geen 4 is hoeveel is het dan wel? Als je beweert dat het geen 2 is (en kennelijk ook geen 4) moet je er wel even gelijk bij zeggen wat het dan wel is.

Als je een vierkant hebt van 2 meter dan is het oppervlak 4 vierkante meter. Dat is dus 4 maal zo groot als een vierkant van 1 meter.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Ik had het oppervlak gegeven en niet de zijden.

Als ik de redenering van HansR goed begrijp is die deze:
Denk je om de zon een soort denkbeeldige bol met een gegeven straal.
Op die bol neem je een pseudo vierkant H van 1km2
Dan beweert hij dat de hoeveelheid licht die door dit vierkant zou worden tegen gehouden bereken kan worden uit de verhouding met het oppervlak van de denkbeeldige bol en het pseudo vierkant H.
Wel dat is niet waar.

Twee van deze pseudo-vierkanten die ver uit elkaar liggen daar zullen ze ieder evenveel tegen houden.
Maar worden ze tegen elkaar aangelegd en wat gedeformeerd, zodat ze een pseudo-rechthoek K vormen met een oppervlak van 2km2 dan houdt K meer dan de tweemaal aan licht tegen.

Berichten: 1.355

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Ik heb dit topic niet echt gevolgd, maar je zegt steeds dat het geen 2 is (maar meer dan twee).
Dat vind ik nogal vaag want als het meer dan twee is moet daar dus een formule voor bestaan.
Want wat is dan "meer dan twee"? 2,1? 2,5?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Zoals in het begin aangegeven het is een heel moeilijk sommetje als de zon niet als een puntbron wordt gezien.

Het komt omdat de zon geen puntbron is er om de randen van het scherm als het ware licht lekt.
Dit komt door de uiterste punten van de zon er toch licht door komt. Dat heeft als effect slagschaduwen en minder schaduw.
Plak je nu twee oppervlakten tegen elkaar aan dan dan is er minder lek, doordat twee randen nu elkaars lek dichten.

Hoeveel dat effect is, hangt af van hoever men van de zon zit.
Hoe verder weg hoe minder want dan gaat de zon steeds meer een puntbron worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

1. De zon staat, voor wat dit probleem betreft, praktisch op oneindige afstand.
2. De hoeveelheid tegengehouden (geabsorbeerde of gereflecteerde) lichtenergie bij een ondoorzichtig scherm is recht evenredig met het oppervlak loodrecht op de invalrichting.
3. De zon is geen puntbron maar heeft een diameter van een halve graad, vanaf de aarde gezien. Het verschil doordat niet alle licht loodrecht op het vlak valt is te verwaarlozen.

Kortom, wordt het oppervlak twee maal zo groot, dan wordt twee maal zoveel energie tegengehouden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Dat klopt niet Xilvo.

Had je gelijk dan bestonden er geen slagschaduwen.

PS.
Een halve graad is heel wat hoor.
Dat geeft op een hoogte van 1000km op aarde een speling van meer dan 8km.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

tempelier schreef: wo 27 mei 2020, 19:38 Dat klopt niet Xilvo.

Had je gelijk dan bestonden er geen slagschaduwen.
Het klopt echt. Hoe schaduwen eruit zien doet er niet toe.
tempelier schreef: wo 27 mei 2020, 19:38 PS.
Een halve graad is heel wat hoor.
Dat geeft op een hoogte van 1000km op aarde een speling van meer dan 8km.
Tussen het midden van de zon en de rand is het 0,25 graad.
Daardoor wordt van ee lichtstraal afkomstig van de rand 99,99905 % geabsorbeerd van wat geabsorbeerd zou worden bij loodrechte inval.

Reageer