zwart gat maken

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Re: zwart gat maken

HansH schreef: do 19 nov 2020, 12:07 Als ik hier zo over nadenk over die instortende bolschil dan kun je altijd een steeds kleiner wordend gebied aangeven tot waar die bolschil nog niet gekomen is. Vraag is of je zo niet oneindig door kunt gaan dus in theorie je dus nooit een singulariteit krijgt alleen maar een steeds kleiner wordende schaal waarop steeds hetzelfde gebeurt in een steeds kortere tijd.
Dat doet me denken aan het de race tussen het schildpad en de haas.

Lorentziaan

Achilles en de schildpad?

Nee, dat zou Achilles gewonnen hebben. Het kan in werkelijkheid alleen oneindig lang duren als de bolschil een oneindige omvang heeft. Dat heb ik dan verkeerd begrepen, mocht Hans dat anders bedoeld hebben.
Condemnant Quod Non Intellegunt

TommyWhite schreef: do 19 nov 2020, 21:44 Achilles en de schildpad?

Nee, dat zou Achilles gewonnen hebben. Het kan in werkelijkheid alleen oneindig lang duren als de bolschil een oneindige omvang heeft. Dat heb ik dan verkeerd begrepen, mocht Hans dat anders bedoeld hebben.
Er is wel een verschil. Bij Achilles en de schildpad heb je gewoon 2 verschillende snelheden dus haalt Achilles de schildpad in. Maar de singulariteit is het eindpunt dus haal je nooit iets in maar benader je het alleen maar. Ik bedoel gewoon een bolschil met eindige omvang.

Lorentziaan

(Zou het kunnen dat de snelheid van de ineenstrortende massa, of het nu een rare bolschil van sterren is of een neutronenster, gelijk is aan de valversnelling na het ontstaan van het zwarte gat?)
Condemnant Quod Non Intellegunt

Reageer