Onbegrensd heelal?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Onbegrensd heelal?

Gast044 schreef: zo 25 apr 2021, 05:08
jkien schreef: za 24 apr 2021, 23:08 ... wat veel prettiger is voor de lezer dan de nogal luie variant waarin de schrijver de link weglaat: [.quote]
Is van mij geen luiheid hoor, dank je. Ik dacht simpelweg dat het wel duidelijk was
Sorry, ik had daar de aanduiding "luie variant" niet moeten gebruiken.
Gast044 schreef: zo 25 apr 2021, 05:39 Totaal off-topic, maar ik moet dit toch even kwijt, maar heb geen idee waar of aan wie.
Dat kan in het "feedback"-forum, viewforum.php?f=113
Liefst met een link naar de berichten die het probleem het beste illustreren.

Berichten: 1.365

Re: Onbegrensd heelal?

Filosofie is/was de studie van ons bestaan, de reden ervan en gaan o.a. over 'waarden' en onze geest. Dergelijke discussies monden al gauw uit in god etc. en het scheppingsverhaal. Filosofie is ook eigenlijk de voorganger van de huidige wetenschappelijke methode. Daarom wordt het boek "Mathematical Principles of Natural Philosophy" van Isaac Newton tegenwoordig gezien als een boek over natuurkunde.

Dus ga je zogezegd 'Filosoferen' dan doe je eigenlijk qua denken een stap terug in de tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 342

Re: Onbegrensd heelal?

Bladerunner schreef: zo 25 apr 2021, 13:14 Dus ga je zogezegd 'Filosoferen' dan doe je eigenlijk qua denken een stap terug in de tijd.
Nouja... dat vind ik dan weer iets te scherp gesteld :) (Alleen waar als je het gebruikt om de wereld mee te verklaren) Dat zou betekenen dat Filosofie helemaal geen rol meer heeft in de (denk)wereld. Dat lijkt me niet. Het is alleen niet iets waarmee je de natuur kan verklaren. Je kan er echter wel hele scherpe vragen mee over de wereld en over ons zelf mee formuleren. Enkele voorbeelden (Ik ben een groot fan van Daniel Dennett, filosoof aan Tufts University, ook een bekend atheist, maar dat is niet relevant in deze)

- Hoe moet je denken over bewustzijn
- Hebben we vrije wil
- Wat is een verklaring in de wetenschap
- Dennett heeft een boek 'intuition pumps' geschreven over hoe bepaalde manieren van denken kunnen helpen bij het oplossen van vragen.
- Eigenlijk gaat de filosofie over de kunst van het redeneren en wat je wel en niet kan zeggen over de wereld gegeven een aantal observaties, maar dan in metafysische zin.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Onbegrensd heelal?

Opmerking moderator

tijdelijk gesloten voor moderatoroverleg

Gesloten