zwart gat maken

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 99

Re: zwart gat maken

HansH schreef: do 19 nov 2020, 12:07 Als ik hier zo over nadenk over die instortende bolschil dan kun je altijd een steeds kleiner wordend gebied aangeven tot waar die bolschil nog niet gekomen is. Vraag is of je zo niet oneindig door kunt gaan dus in theorie je dus nooit een singulariteit krijgt alleen maar een steeds kleiner wordende schaal waarop steeds hetzelfde gebeurt in een steeds kortere tijd.
Dat doet me denken aan het de race tussen het schildpad en de haas.

Re: zwart gat maken

Achilles en de schildpad?

Nee, dat zou Achilles gewonnen hebben. Het kan in werkelijkheid alleen oneindig lang duren als de bolschil een oneindige omvang heeft. Dat heb ik dan verkeerd begrepen, mocht Hans dat anders bedoeld hebben.

Berichten: 3.860

Re: zwart gat maken

Gast044 schreef: do 19 nov 2020, 21:44 Achilles en de schildpad?

Nee, dat zou Achilles gewonnen hebben. Het kan in werkelijkheid alleen oneindig lang duren als de bolschil een oneindige omvang heeft. Dat heb ik dan verkeerd begrepen, mocht Hans dat anders bedoeld hebben.
Er is wel een verschil. Bij Achilles en de schildpad heb je gewoon 2 verschillende snelheden dus haalt Achilles de schildpad in. Maar de singulariteit is het eindpunt dus haal je nooit iets in maar benader je het alleen maar. Ik bedoel gewoon een bolschil met eindige omvang.

Re: zwart gat maken

(Zou het kunnen dat de snelheid van de ineenstrortende massa, of het nu een rare bolschil van sterren is of een neutronenster, gelijk is aan de valversnelling na het ontstaan van het zwarte gat?)

Berichten: 99

Re: zwart gat maken

Ik zit nu verder te denken... Met normale materie wordt de waarnemer in het centrum van het zwarte gat verpletterd of mogelijk al eerder verbrand door de enorme straling. Maar nu vervang ik mijn idee om in plaats van normale materie, donkere materie te gebruiken. Ik zet een waarnemer in het midden er stort grote hoeveelheden donkere materie op hem. Hij merkt er niks van en kan ook niet verpletterd worden omdat de donkere materie geen wisselwerking op hem heeft. Wat gebeurt er als ik zoveel donkere materie op hem gooi dat er genoeg massa is om een zwart gat te vormen ? De waarnemer is nog steeds niet geplet of verbrandt maar zit opeens in het centrum van een zwart gat. Moet een rare gewaarwording zijn.

Re: zwart gat maken

Hij merkt er niks van en kan ook niet verpletterd worden omdat de donkere materie geen wisselwerking op hem heeft.
Dat is niet juist. Donkere materie heeft, vreemd genoeg eigenlijk (één van de redenen dat ik steeds meer in Verlinde zijn theorie zie), een wisselwerking met alle deeltjes. Via gravitonen met zwaartekracht.

Berichten: 1.223

Re: zwart gat maken

Gast044 schreef: wo 10 feb 2021, 00:47
Hij merkt er niks van en kan ook niet verpletterd worden omdat de donkere materie geen wisselwerking op hem heeft.
Dat is niet juist. Donkere materie heeft, vreemd genoeg eigenlijk (één van de redenen dat ik steeds meer in Verlinde zijn theorie zie), een wisselwerking met alle deeltjes. Via gravitonen met zwaartekracht.
Alle deeltjes wisselwerken via de zwaartekracht. Donkere materie wisselwerkt echter ALLEEN via de zwaartekracht; alle andere ladingen zijn nul.

Re: zwart gat maken

Dat klopt! ;)

.. maar wat wil je ermee zeggen? Seriously, want ik weet zo even niet wat het verschil zou zijn in vergelijking met het vorige scenario (met baryonische materie).

Re: zwart gat maken

Moet een rare gewaarwording zijn.
Minder raar dan bij het ietwat realistischer scenario (want donkere materie zou uit zichzelf nooit een zwart gat vormen, dus dat is veel werk voor je ;) .. niet dat een bolschil van identieke sterren gauw een zwart gat zal vormen, maar goed.)

Minder raar (lijkt mij) omdat alle effecten onstaan door de jernkrachten en elektromagnetisme niet op zullen treden. Tenminste, zolang de waarnemer ook uit donkere materie bestaat. Maar sowieso minder.

Dus blijven alleen de effecten als gevolg van zwaartkracht over. Deze zullen dus gelijk blijven.

Berichten: 222

Re: zwart gat maken

Gast044 schreef: vr 23 okt 2020, 03:04 Oh. Nog een mooiere ervaring mocht je het overleven ;)

Men kan niet in de toekomst zien natuurlijk, maar de druk zal toenemen en in een oogwenk bevindt men zich .. nergens meer. Volgens de ART dan, want alles eindigt bij de singulaiteit. Mocht de singulaiteit iets tastbaars zijn, is diegene daar gedoemd voor een enorm lange tijd er onderdeel van te zijn.

Maar goed, de vraag is dus eigenlijk of eerst de singulaiteit ontstaat of dat een hoeveelheid massa ineenstort waarna een singulaiteit ontstaat.

Hmm, goeie vraag. Ik vermoed dat de singulaiteit als laatst onstaat dus bij een supermassief zwart gat de gedoemde de materie op zich af ziet komen .. in een oogwenk. (Maar zal het navragen.)
De singulariteit ontstaat kort nadat de schil is samengetrokken tot de Scwarzschild straal. De sametrekkende schil stuurt gravitatiegolven (gravitonen) naar het centrum die de (ruimte)tijd daar krommen. Dit gebeurt niet in Newtoniaanse gravitatie. Daar is er nooit gravitatie binnen de schil. Binnen de schil zal de tijd steeds langzamer gaan lopen. Tot op het moment van het aankomen van de schil op de Schwarzschild straal. Dan is er een zwart gat ontstaan. Vanuit ons gezien, als verre waarnemers. Vanuit de bol gezien: die zal verder contraheren naar centrum. De gravitonen die de bolschil uitzend lopen voor de contractie uit en er is nog geen singulariteit. Deze vormt pas als de bol het midden bereikt. De schil zit dan bevroren in oneindig. Iemand in het centrum zal niks merken tot de bol op hem valt. Wel zal zijn tijd steeds langzamer gaan tov de rest van het heelal (het grootste deel ervan). Hoewel de toenemende kromming door de gravitonen (gravitatie golven) hem toch niet echt ongemoeid zullen late, maar er is dan nog geen singulariteit. Voor de waarnemer binnen duurt de collaps kort. Voor iemand buiten oneindig lang.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 3.860

Re: zwart gat maken

Hypercharge schreef: do 19 aug 2021, 10:10 De sametrekkende schil stuurt gravitatiegolven (gravitonen) naar het centrum die de (ruimte)tijd daar krommen. Dit gebeurt niet in Newtoniaanse gravitatie. Daar is er nooit gravitatie binnen de schil.
volgens mij ook niet bij de relativiteitstheorie. er is als het goed is geen zwaartekracht binnen een gebied waar geen massa zit. zwaartekrachtsgolven tgv bewegende massa zullen elkaar volgens mij dan opheffen.

Berichten: 3.860

Re: zwart gat maken

Hypercharge schreef: do 19 aug 2021, 10:10 Iemand in het centrum zal niks merken tot de bol op hem valt. Wel zal zijn tijd steeds langzamer gaan tov de rest van het heelal (het grootste deel ervan).
als in het centrum geen kromming van de ruimtetijd plaatsvindt omdat er nog geen massa binnen zit dan loopt de tijd volgens mij nog gewoon hetzelfde als in de rest van het heelal.

Berichten: 4

Re: zwart gat maken

HansH schreef: ma 23 aug 2021, 01:22
Hypercharge schreef: do 19 aug 2021, 10:10 Iemand in het centrum zal niks merken tot de bol op hem valt. Wel zal zijn tijd steeds langzamer gaan tov de rest van het heelal (het grootste deel ervan).
als in het centrum geen kromming van de ruimtetijd plaatsvindt omdat er nog geen massa binnen zit dan loopt de tijd volgens mij nog gewoon hetzelfde als in de rest van het heelal.
Nee. De tijd binnen de bol verllopt langzamer.

Re: zwart gat maken

Tijd verloopt nooit en nergens langzamer. Als iemand met welke snelheid dan ook zich door het heelal verplaatst dan zal diegene nooit en nergens haar horloge langzamer (of sneller) gaan zien tikken.

Er bestaat wel een enorm verschil in de verstreken (eigen)tijd.

Gravitonen hebben hier allemaal helemaal niets mee te maken trouwens. De ART is voldoende.

En of de singulaiteit of het zwart gat eerder gevormd wordt is in the eye of the beholder. Het massieve object (wat een nogal vreemde dikke bolschil van sterren is idg) stort (waarschijnlijk) ineen met de vacuümsnelheid van licht c. (De gedoemde zal nooit een zwart gat zien ontstaan.)

Berichten: 4

Re: zwart gat maken

Tijd in een zwart gat staat stil! In centrum Aarde gaat tijd langzamer dan in lege ruimte ver weg!

Reageer