Puzzel - schaduw uit de ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

tempelier schreef: wo 27 mei 2020, 21:14 Ook al weerlegd.

Teken eens een halve graad over dertig centimeter dat is best aardig wat.
Niets weerlegd. Het gaat niet over de afstand op b.v. 30 cm, het gaat over de hoeveelheid geabsorbeerd licht.

Maar ik geef het op. Je ziet het of je ziet het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Xilvo schreef: wo 27 mei 2020, 21:20
tempelier schreef: wo 27 mei 2020, 21:14 Ook al weerlegd.

Teken eens een halve graad over dertig centimeter dat is best aardig wat.
Niets weerlegd. Het gaat niet over de afstand op b.v. 30 cm, het gaat over de hoeveelheid geabsorbeerd licht.

Maar ik geef het op. Je ziet het of je ziet het niet.
Tja.

Dat zelfde dacht ik van jullie.

Ook gaat het niet om de absurbtie maar wat er uiteindelijk achter terecht komt.

Berichten: 3.866

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Ik denk dat je eerst moet afspreken wat je wilt bereiken. wil je zoveel mogelijk schaduw werpen op de aarde? en hoe definieer je dan schaduw? is dat het gebied waar een deel van het zonlicht wordt tegengehouden? of wil je zoveel mogelijk licht tegenhouden. als je schaduwen wilt werpen is het wel van belang hoe doe schaduw eruit ziet, dus kernschaduw en bijschaduw. als je alleen kijkt naar hoeveel licht er wordt tegengehouden dan hoef je de schaduwen er niet bij te betrekken. Laten we daar dus mee beginnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Er worden veel woordspelletjes gespeeld. Even wat gerekend.

Aanname dat booghoek maan is gelijk aan booghoek zon.

Aanname dat schaduwschild op 200 km hoogte is.
Shade On Earth.jpg
Om een volle schaduw op aarde te krijgen is een object nodig groter dan 1.8 km doorsnede.

De halfschaduw is dan iets meer dan 1.8 km breed.

Ik heb ook een tekening op schaal (Autodesk maar daar zie je niets op)

Rekenfouten voorbehouden.

aub geen opmerkingen als: zie je wel dat.., ik had dat toch..

Berichten: 3.866

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Ja dit geeft mooi inzicht. Het geeft ook mooi aan dat gegeven de hoeveelheid tegengehouden licht= onttrokken vermogen aan het lichtpad van maan (zon) tot het object je nog een keuze hebt hoe je dat onttrokken licht (= schaduw) wilt verdelen over de aarde.
Je kunt bv het voorwerp gewoon op de aarde leggen. dan is de schaduw precies even groot als het voorwerp en heb je onder het voorwerp geen ontvangen lichtvermogen.
hoe verder je het voorwerp verwijdert van het aardoppervlak, hoe meer schaduw je krijgt, maar ook minder vermogensafname per stukje aardopervlak waar het vermogen opvalt. op een gegeven afstand is de kernschaduw gereduceerd tot 0 en heb je geen gebied meer met vermogen=0.
nog verder weg wordt de bijschaduw steeds groter en op een bepaald punt is de bijschaduw net zo groot als de hele voor de maaan zichtbare oppervlak van de aarde. dan heb je dus maximale schaduw met overal evenveel vermogensafname. als je het voorwerp nog verder weg zet dan is de bijschaduw groter dan de aarde en is de vermogensafname per stukje aardoppervlak dus nog minder. in het uiterste geval kun je het voorwerp op het maanoppervlak zetten. dat geeft dan de kleinste vermogensafname per stukje aardoppervlak omdat dan de bijschaduw oneindig groot wordt.

Berichten: 3.866

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

er ontstaat wel een verschil tussen of je zon of maan neemt natuurlijk omdat dat de vorm van hoofd en bijschaduw beinvloedt als de afstand van het voorwerp tot de aarde en tot de maan of zon relatief meer in de zelfde ordegrootte terechtkomt. Ook is het vermogen wat je onttrekt bij de maan als voorbeeld om die reden ook niet meer steeds gelijk. Zelfde zou gelden als je het voorwerp een heel eind richting zon zou verplaatsen. Met deze manier van denken kun je een algemene formule opstellen waarmee je precies kunt uitreken hoeveel vermogen per oppervlakje aarde je onttrekt. als je dat integreert over het hele oppervlak van de bijschaduw dan moet de integraal van het 'gemiste vermogen gelijk zijn aan het onttrokken vermogen wat het voorwerp weggenomen heeft.

Berichten: 3.866

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Je kunt het nog iets algemener maken door het voorwerp verder buiten de verbindingslijn te leggen tussen centrum van de zon en centrum van de aarde. Dan is de vorm van hoofd en bijschaduw geen cirkel meer en kan voor een deel buiten de aard diameter vallen. De formule om het uit te rekenen wordt dan wel een stuk ingewikkelder. Dus wie zich geroepen voelt om die af te leiden kan nog wat puntjes scoren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

tempelier schreef: wo 27 mei 2020, 20:34 Dat heb ik bij Nederlands anders geleerd.
Maar goed schrijvers zijn geen natuurkundigen.
Misschien van voor de mammoetwet? Ik heb de term slagschaduw en bijschaduw nu gevonden in een invloedrijk natuurkundeleerboek van Bosscha, uit de begintijd van de HBS (1863). Daarin staat inderdaad dat slagschaduw is wat nu kernschaduw wordt genoemd (en bijschaduw halfschaduw). Als Bosscha het zegt valt het voor mij niet te ontkennen, hij was een autoriteit met grote invloed op het natuurkundeonderwijs van de HBS. Lang geleden, maar wel na de mammoetwet, zat ik op een school met een natuurkundelokaal dat voorzien was van een tribune zodat demonstratieproeven ook achterin de klas goed zichtbaar waren. Scholen met een HBS verleden hadden speciale lokalen voor natuur- en scheikunde. Uiteindelijk was dat een erfenis uit de begintijd van de HBS, mede te danken aan Bosscha. 1 2

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Ik ben van 1947 dus van behoorlijk voor de Mammoetwet.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Vincent91 schreef: zo 24 mei 2020, 17:53
1 superheavy van spacex met een laadcapaciteit van 300 ton aan een licht en abundant element, zoals stikstof (N2, je wilt geen NOx vormen in reactie met ozon, al gebeurt dat nu ook niet) of zuurstof (gratis extra ozon, jee en explosiegevaar is een beetje inherent aan raketten). Daarmee creeer je een 'deken' van 28 vierkante kilometer en 1mm dik. Negeer voor het gemak even 1mm bij atmosferische druk en dat een gas zichzelf uitelkaar zal drijven.
Nog even dan, omdat ik las over een artikel van de Royal Society over de 'space sunshade' en daardoor hieraan herinnert werd.
https://royalsociety.org/~/media/Royal_ ... 9/8693.pdf
pagina 32

Die zeggen:
"To provide a ~2% reduction in solar irradiance reaching the Earth the effective area of a sunshade would need to be about 3 million km2 in het L1 point 1.5 million km van de aarde vandaan.

Dan zouden we dus 3.000.000km2 /28km2 = 107.142 raketten nodig hebben, echter gaan zei uit van aluminium draden van 10^-9m dik ipv 10-3. (Teller et al. 1997). Rekening houdend met gas vs een vaste stof, neem je een factor 4 verschil. Je zou dan al aan 10 SpaceX payloads genoeg kunnen hebben?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Penumbra:

Ook wel aangeduid als bijschaduw. Een waarnemer die zich in de bijschaduw van een object bevindt, zal nog een deel van de achterliggende lichtbron kunnen observeren. In de kernschaduw (umbra) daarentegen is de lichtbron geheel aan het zicht onttrokken. Met andere woorden: de bijschaduw is het lichtere deel van de schaduw van een object. Puntvormige lichtbronnen kunnen vanzelfsprekend géén bijschaduw teweegbrengen. De term wordt vooral gebruikt inzake zons- en maansverduisteringen.

Umbra:

Ook wel kernschaduw of slagschaduw genoemd. De umbra is het gedeelte van een schaduw waarin een (denkbeeldige) waarnemer volledig is afgeschermd van de achterliggende lichtbron. In de penumbra (bijschaduw), daarentegen, kan de waarnemer nog een deel van de lichtbron zien. Logischerwijs hebben puntvormige lichtbronnen alléén een umbra.

Bron: http://www.astronova.nl/u.html

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Puzzel - schaduw uit de ruimte

Vincent91 schreef: vr 17 jul 2020, 19:39 Die zeggen:
"To provide a ~2% reduction in solar irradiance reaching the Earth the effective area of a sunshade would need to be about 3 million km2 in het L1 point 1.5 million km van de aarde vandaan.
Het doet er niet toe hoe ver het van de aarde vandaan staat zolang de buitengrens van de bijschaduw maar binnen het aardoppervlak valt.

Reageer