Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Ik las dit artikel: https://allesoversterrenkunde.nl/!/actu ... ntiheelal/

Volgens de theoretici Neil Turok, Latham Boyle en Kieran Finn werd bij de oerknal niet alleen ons heelal geboren, maar ontstond er tegelijkertijd een compleet antiheelal.

Blijkbaar verklaart het waarom er in ons heelal geen anti materie te vinden is. Dat bevindt zich in het (tegelijk ontstane?) anti heelal.

Het paper https://arxiv.org/abs/1803.08928 is gepubliceerd.

In mijn simpele zielen gedachte annihileren materie en anti materie elkaar en zou er dan enkel licht overblijven.
Dat zou dan voor een heelal hetzelfde zijn. Dus zou ons heelal en het anti heelal niet tegelijk kunnen bestaan!

Wat ik niet begrijp is dat het blijkbaar gepubliceerd is in een vakblad in plaats van direct van tafel geveegd... dat betekent dat het o.e.a. manier toch een mogelijkheid is die niet direct kan worden afgeschreven.

Dit staat in het paper
We propose that the state of the universe does {\it not} spontaneously violate CPT. Instead, the universe after the big bang is the CPT image of the universe before it,
Nou heb ik CPT opgezocht: https://nl.wikipedia.org/wiki/CPT-symmetrie
CPT-symmetrie is een combinatie van CP-symmetrie en T-symmetrie. Het komt er dus op neer, dat fysische wetten dezelfde blijven, als alle ladingen door tegengestelde vervangen worden (ladingconjugatie), alle dimensies gespiegeld worden (pariteitsymmetrie) en de tijd omgekeerd wordt.

Ik begrijp er de ballen van, is het toch mogelijk?
Hoe kan het dat materie en anti materie elkaar niet geannihileerd hebben?

Ook die CPT vind ik lastig te begrijpen.. Gaat het nou om een gespiegeld heelal?
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Vanaf de big bang tot enige tijd erna was er nog geen materie. Indien die twee universa voor die tijd gescheiden werden was er nog niets om te annihileren.

De vraag is of een dergelijke theorie wel te falsificeren is. Zo niet, dan is het speculatie zonder veel waarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Xilvo schreef: vr 15 nov 2019, 10:03 Vanaf de big bang tot enige tijd erna was er nog geen materie. Indien die twee universa voor die tijd gescheiden werden was er nog niets om te annihileren.

De vraag is of een dergelijke theorie wel te falsificeren is. Zo niet, dan is het speculatie zonder veel waarde.
Hi Xilvo
Bedankt voor je antwoord, maar phew...

Dat is dan toch ook vreemd.
Hoe kunnen ze nou voor die tijd gescheiden zijn als er nog geen materie was? Dan viel er toch nog niks te scheiden?
Snap er nog steeds weinig van. Sorry hoor.
Ik zie gewoon geen enkele manier waarop het ook maar evt. zou kunnen.

Enneh..die Big Bang is toch juist gebeurd door dat ene brokje materie wat alles omvatte (singulariteit) en waar geen antimaterie tegenover stond zodat.. Dat is toch wat ze symmetrie breaking noemen.
Zonder die symmetrie Breaking geen universum, dácht ik.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Berichten: 41

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Ik ben geen natuurkundige, maar volgens mij moet je de momenten na de "big bang" niet zien als daadwerkelijke materie zoals wij dat kennen.

Het was te warm om daadwerkelijke materie te vormen zoals wij die kennen, plus waren bijv de weak and strong nuclear forces samengevoegd tot een kracht. Naar mijn weten is het in de natuurkunde ook een groot probleem, het probleem dat alle materie en anti materie elkaar zou moeten vernietigd hebben.

Als je meer hierover wilt weten, PBS Digital Studios heeft een youtube serie over precies dit.


Berichten: 41

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

De titels zijn wat misleidend, maar inhoudelijk is het volgens mij wat je zoekt.

Berichten: 1.355

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Je hoeft geen materie te hebben (zoals een waterstof atoom b.v.) om wederzijdse vernietiging te krijgen.
Elk elementair deeltje (dus ook de losse bouwstenen van materie) heeft een anti-deeltje. Die eerste deeltjes bestonden al in de eerste minuten na de oerknal. En omdat er geen aanwijzingen zijn waarom de kans op een negatieve lading van b.v. een elektron groter zou zijn dan de positieve lading van een elektron (dus een positron) breekt men zich er het hoofd over waarom anti-materie het verloor van de gewone materie aangezien beiden een even grote overlevingskans zouden moeten hebben. (Zou dit echter het geval zijn geweest dan hadden we nu een heelal met nauwelijks materie überhaupt en was er alleen maar straling in de vorm dus van fotonen.)

Hoewel zeer zeldzaam is er wel anti-materie (of op zijn minst anti-deeltjes) in ons heelal. Niet alleen is het waargenomen bij kosmische straling botsingen maar via experimenten zoals in deeltjesversnellers ook gemaakt (slecht enkele nano-grammen overigens) al kost het onnoemelijk veel geld en energie.

Dat idee van een 'anti-heelal' is slechts één van de vele 'verklaringen' waarom er in ons heelal dus geen anti-materie is, althans niet in significante hoeveelheden. Maar inderdaad: als er op het moment van de oerknal een 'scheiding' plaatsvond tussen deeltjes en hun anti-deeltjes en beide zijn eigen weg ging verklaard dat niet waarom beiden zichzelf toen al niet vernietigde. Deeltjes met een tegengestelde lading (zoals protonen en elektronen) trekken elkaar aan dus wat zou er dan voor gezorgd hebben dat dit juist niet gebeurde? De enige 'plausibele' verklaring zou zijn: donkere energie. De zelfde energie die er voor zou zorgen dat het heelal versneld uitdijt. Maar dat verklaart nog steeds niet hoe die scheiding van de deeltjes en hun anti-deeltjes zo vlekkeloos kon verlopen waardoor ons heelal niet 'vervuild' raakte met grote hoeveelheden 'pockets' van anti-materie.

Berichten: 1.355

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

p.s: Het is overigens ook zo dat alléén gelijke deeltjes elkaar vernietigen. Dus b.v. het elektron en positron. Maar komt een elektron in de buurt van een willekeurig ander anti-deeltje dan is er mogelijk wel interactie maar geen vernietiging.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Bij het ontstaan van een materie heelal en een antimaterie heelal moet men denk niets zozeer denken aan een scheiding, maar meer aan het ontstaan ven beide tegelijkertijd.

Ook is scheiding na ontstaan vreemd want dan zouden ze feitelijk nog een heelal vormen.

Berichten: 1.355

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

tempelier schreef: vr 15 nov 2019, 16:17 Bij het ontstaan van een materie heelal en een antimaterie heelal moet men denk niets zozeer denken aan een scheiding, maar meer aan het ontstaan ven beide tegelijkertijd.

Ook is scheiding na ontstaan vreemd want dan zouden ze feitelijk nog een heelal vormen.
Als beide ontstaan zijn uit de zelfde singulariteit dan is er wel degelijk sprake van een scheiding omdat we het over twee 'heelallen' hebben uit één bron. Het gaat hier ook over de symmetrie tussen die twee. De een is een spiegeling van de ander. Ongetwijfeld ontstonden ze dan tegelijkertijd maar dat kon pas door een scheiding. Dus er zouden dan twee aparte ruimte-tijd concepten zijn ontstaan uit één singulariteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Bladerunner schreef: vr 15 nov 2019, 16:26
tempelier schreef: vr 15 nov 2019, 16:17 Bij het ontstaan van een materie heelal en een antimaterie heelal moet men denk niets zozeer denken aan een scheiding, maar meer aan het ontstaan ven beide tegelijkertijd.

Ook is scheiding na ontstaan vreemd want dan zouden ze feitelijk nog een heelal vormen.
Als beide ontstaan zijn uit de zelfde singulariteit dan is er wel degelijk sprake van een scheiding omdat we het over twee 'heelallen' hebben uit één bron. Het gaat hier ook over de symmetrie tussen die twee. De een is een spiegeling van de ander. Ongetwijfeld ontstonden ze dan tegelijkertijd maar dat kon pas door een scheiding. Dus er zouden dan twee aparte ruimte-tijd concepten zijn ontstaan uit één singulariteit.
Ik zie dat anders om het mathematisch rond te krijgen.
De twee singulariteiten ontstonden gelijktijdig en waren gelijk gescheiden.

Beetje te vergelijken met het spontaan ontstaan van sub atomaire deeltjes op afstand, die toch iets gemeen hebben.

Berichten: 1.355

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

In de link van de TS is geen sprake van twee singulariteiten.

Berichten: 1.355

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Als we uitgaan van het volgende:
1) Eerst een universele kracht in de singulariteit (T=1032 K en een dichtheid van 1090.)
2) Gevolgd door het opbreken van die kracht in de 4 natuurkrachten
3) Gevolgd door een chaotische brei van deeltjes bij een temperatuur van naar schatting 1028 K
dan is het moeilijk te begrijpen hoe in die chaos twee ruimte-tijden konden ontstaan die heel netjes elkaars spiegelbeeld zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Je doet het weer.
Je probeert ze te laten ontstaan uit één singulariteit.

Berichten: 1.355

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Dat doet die link ook Tempelier. Daar gaat dit topic over.
Het gáát niet over twee singulariteiten. Het gaat over één singulariteit waar een 'gewoon' en een anti-heelal uit zou ontstaan! Zou je al beginnen met twee singulariteiten dan vervalt de hele vraag over waarom ons heelal geen anti-materie bevat omdat één van die twee singulariteiten dan een 'anti-singulariteit' bleek te zijn.

https://allesoversterrenkunde.nl/!/!/!/ ... ntiheelal/

Ik zie nergens staan dat een oorspronkelijke singulariteit zich splitste in tweeën als een bacterie of dat er al twee bestonden. Het gaat over 'de oerknal' die twee ruimtes opleverde.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Heelal, Anti heelal & CPT symmetry

Bladerunner schreef: vr 15 nov 2019, 15:57 (Zou dit echter het geval zijn geweest dan hadden we nu een heelal met nauwelijks materie überhaupt en was er alleen maar straling in de vorm dus van fotonen.)
Ja idd, dat schreef ik in mijn TS. Enkel licht dus. (fotonen zouden dan enkel lichtstraling geven toch).

Bladerunner schreef: vr 15 nov 2019, 15:57 Dat idee van een 'anti-heelal' is slechts één van de vele 'verklaringen' waarom er in ons heelal dus geen anti-materie is, althans niet in significante hoeveelheden. Maar inderdaad: als er op het moment van de oerknal een 'scheiding' plaatsvond tussen deeltjes en hun anti-deeltjes en beide zijn eigen weg ging verklaard dat niet waarom beiden zichzelf toen al niet vernietigde. Deeltjes met een tegengestelde lading (zoals protonen en elektronen) trekken elkaar aan dus wat zou er dan voor gezorgd hebben dat dit juist niet gebeurde?
Dat is precies waar ik over viel.

Als ik dat paper goed begrijp stellen ze... neee joh er was geen symmetrie breaking. materie én antimaterie hebben een heelal én anti heelal gevormd.

Dan denk ik.. als die scheiding vóór het ontstaan van ons materie universum was.. dus eerst het anti heelal en daarna (gespiegeld) ons heelal dan was er blijkbaar wél symmetry breaking al bij het ontstaan bij die eerste. Dan is het geen verklaring voor het natuurkundige probleem van die symmetry breaking.

Als ze tegelijk waren ontstaan is het wél een verklaring. Maar hoe kan dat dan zonder dat ze elkaar geannihileerd hebben?

Zoals ik het begrijp zeggen zij dat die CPT daar het antwoord op is, maar daar snap ik dus de ballen van. :)
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Reageer