witte dwergen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 99

witte dwergen

De maximale massa voor een witte dwerg is 1,4 maal de massa van de zon. Zie wikipedia.
Bestaat er ook een minimale massa voor een witte dwerg ?
Dat is heel lastig om te achterhalen. Onze zon levert een witte dwerg met circa 0,5 zonsmassa.
Deze zijn ook gevonden. Veel lichtere witte dwergen kunnen nog niet bestaan. Ik ga er van uit dat het heelal 13 miljard bestaat. Ik denk nu aan een ster iets lichter dan de zon die 13 miljard oud is en nu net uitgedoofd. Dat zal een witte dwerg produceren van 0,4 zonsmassa ? Maar hoe zit het met de rode dwergen ? Deze gaan 100 miljard jaar mee. En hoe eindigen zij ? In een witte dwerg van 0,1 zonsmassa ?

Zulke lichte witte dwergen bestaan nog uiteraard niet. Daarvoor zullen we 100 miljard jaar op moeten wachten.
Is het te berekenen of rode dwergen eindigen in lichte witte dwergen ?

Berichten: 1.355

Re: witte dwergen

Een normale witte dwerg ontstaat uit een rode reuzen ster die zijn buitenlagen heeft verloren. Een witte dwerg is dus effectief de kern van een ster. (Vandaar de vaak extreem hoge temperatuur.) In een witte dwerg is geen kernfusie meer aan de gang en straalt slechts zijn opgeslagen warmte uit om te eindigen in een zwarte dwerg.

Rode dwergen echter hebben een andere verloop. Het zijn net als onze zon hoofdreekssterren maar dan beduidend koeler en zwak. Onze zon zal ooit een rode reus worden zijn buitenlagen het heelal in stuwen en daarna een witte dwerg worden. Rode dwergen met een minimum massa van 0,25 maal de zon worden ook een rode reus maar de lichtere sterren veranderen uiteindelijk in een blauwe dwerg door contractie en ten slotte ook in een witte dwerg. Het resultaat is dus het zelfde maar niet het verloop. De minimale massa om op de wijze van de zon een witte dwerg te worden is dus 0,25 maal de zon.

Berichten: 99

Re: witte dwergen

Interessant om te lezen. Na dit bericht heb ik blauwe dwerg als zoekterm gebruikt en dan kom je inderdaad om bovenstaand verhaal. Wat ik me nu afvraag.. Als een rode dwerg steeds heter wordt, wordt hij via oranje, geel, wit uiteindelijk blauw.
Hij zal dan tijdelijk een witte dwerg zijn (Maar ook weer niet ook al is hij wit van kleur).

Dan heb je dus 2 soorten witte dwergen. Echte zoals Sirius B en dwergsterren die wit zijn.

Maar gelukkig hoeven we daar voorlopig geen zorgen over te maken, over 100 miljard jaar kijken we wel verder.

Berichten: 1.355

Re: witte dwergen

Rode dwergen hebben een ander soort fusie proces. Terwijl onze zon geleidelijk aan zwaardere elementen aanmaakt in de kern (waarschijnlijk tot aan koolstof) missen rode dwergen de massa daarvoor. De druk en temperatuur wordt dus niet groot genoeg. Als de kern nu door het uiteindelijk ontbreken van waterstof stopt met de fusie naar helium dan krimpt de rode dwerg behoorlijk in, in een voor astronomische begrippen zeer korte tijd. (Het gele en witte dwerg stadium wordt zeg maar overgeslagen) Daardoor stijgt de temperatuur zodat hij in het gebied komt van de blauwe dwergen. Start de fusie opnieuw dan blijft de dwerg erg lang een blauwe ster voordat hij afgekoeld is naar wit. Maar was de druk en temperatuur in de kern onvoldoende voor een fusie herstart dan daalt de temperatuur heel langzaam en wordt het uiteindelijk een witte dwerg.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: witte dwergen

Ook bestaan er bruine dwergen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bruine_dwerg

Berichten: 1.355

Re: witte dwergen

Bruine dwergen zijn een tussenvorm van een gasreus zoals Jupiter en een 'echte' ster. Het zijn feitelijk geen sterren in de zin dat ze in de kern waterstof -> helium fusie als energie bron hebben (een minimum vereiste om over een ster te kunnen spreken) en als zodanig buiten het evolutie pad van een echte ster vallen. Het worden ook wel mislukte sterren genoemd.

Berichten: 99

Re: witte dwergen

Hoe lang duurt het eigenlijk voordat een witte dwerg is afgekoeld totdat hij uitgedoofd is ?
Via internet is dat niet zo maar te achterhalen. Alleen dat het heel lang duurt. Tot 100 biljoen jaar.
Maar als ik naar deze link kijk gaat het best wel snel. https://www.allesoversterrenkunde.nl/!/ ... n-ontdekt/
In 11 miljard afgekoeld van 100000 naar 3500 graden. 3500 graden is al niet meer witheet. Dan heb je een gele of oranje dwerg. Maar het laatste stukje van 3500 graden naar ijskoud zal wel wat langer duren omdat uitstralen bij lage temperatuur veel langzamer gaat. Mijn gok is dat na 100 miljard een witte dwerg is afgekoeld tot een zwak gloeiend kooltje en na 1 biljoen jaar is veranderd in een ijsklompje. Maar hoe onderbouw ik dat wetenschappelijk ?

Berichten: 1.355

Re: witte dwergen

Het is erg complex om te berekenen hoe lang dat afkoelen duurt. Feitelijk bestaat er geen eenduidige berekening. Men gebruikt daar computermodellen voor gebaseerd op wat we weten van reeds ontdekte witte dwergen wat er niet erg veel zijn.

Het gaat namelijk niet alleen om de begin temperatuur maar ook de helderheid en samenstelling is van groot belang. Zelfs de rotatiesnelheid (meestal zeer hoog en vaak in seconden uit te drukken.) is van belang.

Er zijn dus 2 soorten witte dwergen (globaal gesproken). Het type dat uit zon-achtige sterren ontstaat en het type dat ooit een rode dwerg was. Die laatste zijn het zwakst en hebben een kern van helium. Het andere type heeft een kern van koolstof of zuurstof. Dit is echter 'gedegenereerde materie'. D.w.z: het bestaat uit atomen waarvan de elektronen niet meer gebonden zijn aan de kern. De dichtheid is daar zo extreem dat straling (dus warmte) maar moeizaam het oppervlak bereikt. De snelheid waarmee dat gebeurt wordt naast de samenstelling en dichtheid verder bepaald door de helderheid en de rotatiesnelheid. Hoe helderder de ster is hoe meer massa per tijdsverloop de ster verliest waardoor dus de dichtheid afneemt en daardoor de warmte sneller het oppervlak bereikt. Tegelijkertijd zorgt een grote rotatiesnelheid er ook voor dat de ster massa verliest. Het is dus een samenspel tussen samenstelling c.q. dichtheid versus helderheid c.q. rotatiesnelheid dat bepaald hoeveel warmte er verdwijnt. Daar komt dan nog bij dat gedurende die zelfde tijd de helderheid en rotatiesnelheid afneemt en dus steeds minder belangrijk wordt waardoor op het einde de warmte extreem langzaam ontsnapt.

Reageer