Expansie naar gelijke concentratie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 3.930

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Xilvo schreef: ma 15 feb 2021, 17:56 Wil je de temperatuur meten via de druk, dan moet het gas in een container zitten (de ruimte waarin het expandeert hoeft niet onbegrensd te zijn, alleen mogen de wanden niet bewegen). Als het gas zich uiteindelijk settelt in het vat vind je weer de druk die bij de oorspronkelijke temperatuur hoort.
Volgens mij het je het nu over een vast volume. Dat is iets anders dan een expanderend gas in vacuum. binnen een vast volume krijg je inderdaad een herverdeling waarbij de gemiddelde temperatuur gelijk blijft omdat netto geen arbeid wordt geleverd door het gas.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Een vacuum kan zich toch in een vast volume bevinden?
TS heeft het over "een zeer grote lege ruimte". Niet over een onbegrensde ruimte.

Berichten: 3.930

Re: Expansie naar gelijke concentratie

zeer groot betekent neem ik aan zeer groot tov het fenomeen wat je wilt bestuderen. dus dan is het volume niet van invloed op het effect. sorry, maar lijkt toch een beetje op dat je het antwoord wilt 'sturen' in een richting om het antwoord 'goed te praten'

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Ik wil niets sturen. Bovendien is het volkomen onbelangrijk.
TS vroeg naar verschil tussen kleinschalige expansie van een gas en grootschalig gedrag gedrag van sterren en planeten.
Waarop ik een vraag kreeg of het gas wel zou expanderen. Enzovoorts, enzovoorts. Dit gaat al lang niet meer over de oorspronkelijke vraag.

Berichten: 3.930

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Maar wat er gezegd wordt moet wel kloppen. Anders wordt het topic lastig te volgen. een gas wat expandeert koelt af en dat is nu blijkbaar een discussiepunt geworden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Een ideaal gas dat vrij expandeert in een oorspronkelijk lege begrensde ruimte koelt niet af.
Hier laat ik het bij.

Berichten: 3.930

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Ik heb het nog eens goed bekeken om te snappen waar nu de essentie ligt van de discussie. Het gaat denk ik om de vraag of het eindvolume begrenst of onbegrensd is.
-Bij een begrenst volume is er uiteindelijk geen blijvende expansie, dus geen netto richting waarin gas zich verplaatst dus geen kinetische energie van een bewegend volume massa. Dus dan is de temperatuur van een ideaal gas (straling verwaarloosd) niet verandert tov de beginsituatie.
Bij een onbegrenst volume blijft het gas uitzetten dus dan is er wel sprake van kinetische energie van een bewegend volume gas volgens mij dus dan gaat de temperatuur omlaag tov de beginsituatie.

Berichten: 3.930

Re: Expansie naar gelijke concentratie

en datis denk ik ook precies het verschil tussen punt 1 en 2 van de topicstarter.

Berichten: 387

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Aan allen,

Bedankt.
Het verzeilen naar het domein van temperatuur en druk vond ik spijtig.
Het "Joule project van vrije expansie" en het "Joule - Thomson experiment" geven voor mij aan dat uitspraken
omtrent temperatuur- verloop en eind- temperatuur ingewikkeld zijn niet zo evident zijn.

In mijn Topic vroeg ik mij eigenlijk af als de tijdelijk losgelaten moleculen in het midden van het vacuum zouden versnellen
als ze op weg zijn in een oneindig groot vacuum door de drang naar "gelijke concentratie.

Dan maakte ik een gewaagde vergelijking naar de macro wereld waarin sterrenstelsels de rol spelen van moleculen.

Berichten: 3.930

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Human schreef: di 16 feb 2021, 12:13 In mijn Topic vroeg ik mij eigenlijk af als de tijdelijk losgelaten moleculen in het midden van het vacuum zouden versnellen
als ze op weg zijn in een oneindig groot vacuum door de drang naar "gelijke concentratie.
is het dan niet gewoon zo dat de moleculen uiteindelijk dezelfde kinetische energie moeten houden omdat er in een oneindig groot vacuum geen energie verandert? dus is het dan niet zo dat de energie mbt de brownse beweging zoals die er was in het oorspronkelijke kleine volume wordt omgezet in een absolute snelheid waarmee elk molecuul het vacuum verlaat en zich steeds verder verwijdert? Dus dan is het toch de temperatuur in het oorspronkelijke kleine volume wat bepaalt hoe snel de moleculen uiteindelijk allemaal uit elkaar drijven naar het oneindige lijkt mij.

Berichten: 387

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Ik stelde vast dat men in deze forums niet houd van "absolute snelheid".

Ok
Versnellen ze ?

Berichten: 3.930

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Human schreef: di 16 feb 2021, 17:28 Ik stelde vast dat men in deze forums niet houd van "absolute snelheid".

Ok
Versnellen ze ?
Ik neem aan dat je met 'ze' de moleculen van het gas bedoelt? Waar men van houd is niet zo belangrijk lijkt mij. het gaat erom hoe de natuur zich gedraagt.

Berichten: 387

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Ok, versnellen de moleculen ?

Berichten: 3.930

Re: Expansie naar gelijke concentratie

als je kijkt naar de definitie van temperatuur:
Temperatuur T is een maat voor de gemiddelde bewegingsenergie van de atomen of moleculen en expansie van gas dan denk ik dat de moleculen niet versnellen, maar de snelheid meer de overhand krijgt in een bepaalde richting naar buiten toe dus weg van het centrum van de expansie waarbij de totale bewegingsenergie gelijk blijft.
In een opgesloten doosje is er een random beweging van moleculen alle kanten op en bij expansie kaatsen de moleculen die anders tegen de wanden botsten niet meer terug dus ontstaat er een voorkeursrichting naar buiten toe volgens mij.

Berichten: 387

Re: Expansie naar gelijke concentratie

De wet van "de drang naar gelijke concentratie "geldt hier natuurlijk ook ..... maar hoe goed de moleculen zich ook inspannen
(ik wordt lyrisch) om de gelijke concentratie te bereiken ....... ze slagen er niet in omdat er verder op nog steeds een vacuum is.
Versnellen de moleculen ?

Reageer