FAQ's Zwarte gaten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 11

Re: FAQ's Zwarte gaten

(d  )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d  ²-r²sin ² d  ²
Ikzelf veronderstel dat hij bij het bereiken van de event-horizon de lichtsnelheid bereikt, een oneindige massa bereikt en dat zijn tijd, gezien vanaf een veilige afstand, stil staat.

Zelf zal hij zijn klokje gewoon verder zien tikken, wat dus zou inhouden dat hij vanaf veilige afstand gezien, een oneindige tijd in de event-horizon doorbrengt, terwijl hij zelf ziet dat hij in een ander heelal terecht is gekomen.
Hier snap ik dus geen zak van! Kan iemand mij dit uitleggen?

Hoe kan het nou ooit dat het vanaf afstand lijkt dat het eeuwig duurt voordat hij dat zwarte gat bereikt(dus er nooit en te nimmer aankomt), terwijl bij hem zelf de tijd gewoon doorgaat, en er met lichtsnelheid of sneller invliegt? Gewoon gezichtsbedrog ofzo? :)

Is dat iets waar je maar gewoon in moet geloven of is dat ook wetenschappelijk bewezen?

Ik snap van dat tijdsgebeuren zowieso niets, hoe kan het dat tijd sneller gaat, en soms langzamer.

Leg met dat maar eens uit!

Volgens mij is het namelijk gewoon waanzin.

oh btw,

wat is gekromde ruimte en gekromde ruimtetijd, dat begrijp ik namelijk ook niet.

alvast bedankt voor de uitleg :)

Berichten: 624

Re: FAQ's Zwarte gaten

Ponyhaar schreef:
(d  )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d  ²-r²sin ² d  ²
Ikzelf veronderstel dat hij bij het bereiken van de event-horizon de lichtsnelheid bereikt, een oneindige massa bereikt en dat zijn tijd, gezien vanaf een veilige afstand, stil staat.

Zelf zal hij zijn klokje gewoon verder zien tikken, wat dus zou inhouden dat hij vanaf veilige afstand gezien, een oneindige tijd in de event-horizon doorbrengt, terwijl hij zelf ziet dat hij in een ander heelal terecht is gekomen.
Hier snap ik dus geen zak van! Kan iemand mij dit uitleggen?

Hoe kan het nou ooit dat het vanaf afstand lijkt dat het eeuwig duurt voordat hij dat zwarte gat bereikt(dus er nooit en te nimmer aankomt), terwijl bij hem zelf de tijd gewoon doorgaat, en er met lichtsnelheid of sneller invliegt? Gewoon gezichtsbedrog ofzo? :)

Is dat iets waar je maar gewoon in moet geloven of is dat ook wetenschappelijk bewezen?

Ik snap van dat tijdsgebeuren zowieso niets, hoe kan het dat tijd sneller gaat, en soms langzamer.

Leg met dat maar eens uit!

Volgens mij is het namelijk gewoon waanzin.

oh btw,

wat is gekromde ruimte en gekromde ruimtetijd, dat begrijp ik namelijk ook niet.

alvast bedankt voor de uitleg :)
Zoek eens op een site als wikipedia naar "algemene relativiteit", "speciale relativiteit" of "zwarte gaten". Je vragen zijn namelijk niet heel beknopt te beantwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: FAQ's Zwarte gaten

Of een van de tientallen topics hier waar het allemaal uitgelegd is.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 217

Re: FAQ's Zwarte gaten

Het heeft even mogen duren (wou eerst lezen wat er al geschreven was) maar hier dan mijn vraag / reactie / stelling;

Dat een zwartgat een gat genoemt wordt is volgens mij wel correct! Het is een gat in Ruimte en tijd. Dit komt doordat er geen ruimte is voor "ruimte" en zonder ruimte is er geen tijd. De materie / energie is ter plaatse van het zwartegat zo compact dat er geen ruimte rest.

Er werd ook gesproken over de temperatuur in een zwart gat. Is temperatuur niet gewoon relatief? Het is naar mijn mening alleen mogelijk over potentiele warmte te spreken als het om zwartegaten gaat. Ik zou zeggen dat de temperatuur in een zwartgat naar oneindig gaat. Terwijl voor een observator op afstand de temperatuur juist naar 0 gaat.

Dat de temperatuur in het zwartegat 0 zou zijn, omdat er geen ruimte voor beweging is, is niet logisch voor mijn gevoel. Dat het voor een observator als 0 of bijna 0 wordt ervaren, komt puur doordat er geen warmtestraling of andere overdracht mogelijk is vanuit het zwartegat.

Dat een zwart gat oneindig diep is kan naar mijn mening ook niet kloppen. Dat iets of iemand die het gat benaderd "oneindig lang blijft vallen" is slecht een relatieve observatie. De ruimte-tijd is dusdanig ernstig vervormd dat dit zo lijkt te zijn.

In mijn beleving is een zwartgat helemaal niet zo exotisch. Wat veel exotischer is in mijn beleving is de ruimte-tijd en haar constante.

De zwaartekracht is pas echt onbegrijpelijk. Een zwartgat is het gevolg van de eigenschappen van de ruimte-tijd en de zwaartekracht.

Ik breek mijn kop nog steeds op het volgende: Wat is de relatie tussen materie en ruimte?

De twee kunnen niet zonder elkaar, echter ze lijken er beiden alles aan te doen om van elkaar af te komen.

Ik heb het bovenstaande nog even teruggelezen en gezien dat ik niet echt een heldere vraag stel, maaruuhh.. misschien kan iemand hier toch op reageren. :)

Berichten: 6

Re: FAQ's Zwarte gaten

Ponyhaar schreef:
(d  )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d  ²-r²sin ² d  ²
Ikzelf veronderstel dat hij bij het bereiken van de event-horizon de lichtsnelheid bereikt, een oneindige massa bereikt en dat zijn tijd, gezien vanaf een veilige afstand, stil staat.

Zelf zal hij zijn klokje gewoon verder zien tikken, wat dus zou inhouden dat hij vanaf veilige afstand gezien, een oneindige tijd in de event-horizon doorbrengt, terwijl hij zelf ziet dat hij in een ander heelal terecht is gekomen.
Hier snap ik dus geen zak van! Kan iemand mij dit uitleggen?

Hoe kan het nou ooit dat het vanaf afstand lijkt dat het eeuwig duurt voordat hij dat zwarte gat bereikt(dus er nooit en te nimmer aankomt), terwijl bij hem zelf de tijd gewoon doorgaat, en er met lichtsnelheid of sneller invliegt? Gewoon gezichtsbedrog ofzo? :?:

Is dat iets waar je maar gewoon in moet geloven of is dat ook wetenschappelijk bewezen?

Ik snap van dat tijdsgebeuren zowieso niets, hoe kan het dat tijd sneller gaat, en soms langzamer.

Leg met dat maar eens uit!

Volgens mij is het namelijk gewoon waanzin.

oh btw,

wat is gekromde ruimte en gekromde ruimtetijd, dat begrijp ik namelijk ook niet.

alvast bedankt voor de uitleg :)
Ik begrijp wat je bedoelt,

je moet begrijpen dat licht niet kan ontsnappen als het eenmaal binnen de horizon van een zwart gat zit. Als je vriend/vriendin erin valt, blijf je hem zien. Waarom? omdat zijn lichaam geen licht meer weerkaatst, omdat het blijft gevangen.

Het is moeilijk te begrijpen, denk er maar ff overna. Alles zit gevangen, ook licht.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: FAQ's Zwarte gaten

Kwakkie schreef:
Ponyhaar schreef:
Ikzelf veronderstel dat hij bij het bereiken van de event-horizon de lichtsnelheid bereikt, een oneindige massa bereikt en dat zijn tijd, gezien vanaf een veilige afstand, stil staat.

Zelf zal hij zijn klokje gewoon verder zien tikken, wat dus zou inhouden dat hij vanaf veilige afstand gezien, een oneindige tijd in de event-horizon doorbrengt, terwijl hij zelf ziet dat hij in een ander heelal terecht is gekomen.
Hier snap ik dus geen zak van! Kan iemand mij dit uitleggen?

Hoe kan het nou ooit dat het vanaf afstand lijkt dat het eeuwig duurt voordat hij dat zwarte gat bereikt(dus er nooit en te nimmer aankomt), terwijl bij hem zelf de tijd gewoon doorgaat, en er met lichtsnelheid of sneller invliegt? Gewoon gezichtsbedrog ofzo? :?:

Is dat iets waar je maar gewoon in moet geloven of is dat ook wetenschappelijk bewezen?

Ik snap van dat tijdsgebeuren zowieso niets, hoe kan het dat tijd sneller gaat, en soms langzamer.

Leg met dat maar eens uit!

Volgens mij is het namelijk gewoon waanzin.

oh btw,

wat is gekromde ruimte en gekromde ruimtetijd, dat begrijp ik namelijk ook niet.

alvast bedankt voor de uitleg :)
Ik begrijp wat je bedoelt,

je moet begrijpen dat licht niet kan ontsnappen als het eenmaal binnen de horizon van een zwart gat zit. Als je vriend/vriendin erin valt, blijf je hem zien. Waarom? omdat zijn lichaam geen licht meer weerkaatst, omdat het blijft gevangen.

Het is moeilijk te begrijpen, denk er maar ff overna. Alles zit gevangen, ook licht.
Dit antwoord slaat nergens op, als het lichaam van je vriend geen licht meer weerkaatst zou je hem juist niet meer kunnen zien. De reden is, dat het in feite oneindig lang duurt voor hij de event-horizon bereikt (dus tot die tijd blijft hij gewoon licht weerkaatsen).

Echter zijn horloge zal gigantisch veel langzamer lopen. Als er bij ons bijv. 100 jaar voorbij gaan gaat er bij hem een halve seconde voorbij. Na die honderd jaar is hij dichter bij de event-horizon gekomen waardoor zijn horloge nog langzamer zal lopen. Na nog eens 100 jaar zal bij hem 3/4 seconde voorbij gegaan zijn. En na in totaal 300 jaar zal op zijn horloge pas 7/8 seconde voorbij zijn gegaan. Het zal op deze manier oneindig lang duren voordat op zijn horloge 1 seconde voorbij is.

Wat voor ons oneindig lang duurt, duurt voor hem slechts 1 seconde. Volgens zijn eigen waarneming zal het dus 1 seconde duren voordat hij bij de event-horizon is.

Dit heeft niets met gezichtsbedrog te maken, en is idd wetenschappelijk bewezen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 614

Re: FAQ's Zwarte gaten

Ik stel me voor dat ik op een pingpongbal in een voetbal zit (in het echt ben ik iets groter :) ) waar een paar gaatjes in zitten (in die voetbal dus/zwarte gaatjes). De bal loopt dan langzaam leeg. Ik denk dus in schillen die in verbinding staan met elkaar via gaatjes in de gezamelijke schil.

Zoiets?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Berichten: 614

Re: FAQ's Zwarte gaten

als een zwart gat objecten aanzuigt zou dan de andere kant van dat gat dan niet het "witte" gat zijn?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Berichten: 9

Re: FAQ's Zwarte gaten

Nou ik volg het forum al een tijdje dus ik dacht ... ik meld me gewoon aan. :)

Maar wat ik weet van een zwart gat is dat hoe meer massa jij bijvoorbeeld er in gooit hoe groter het volume , maar de entropie oftewel chaos blijft tot zijn max omdat simpel weg een zwart gat totale chaos is. toch?

Maar ik vraag me dus ook af wat het nu is , is het een gat : zoals het afvoerputje in bad? of is het een bol waarop massa opgeslagen wordt ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: FAQ's Zwarte gaten

Het zwarte gat zelf is een oneindig klein punt, waarin een heleboel massa geconcentreerd zit. Zodra er massa in de buurt komt wordt die massa er naar toe getrokken. Als de massa voldoende dichtbij het zwarte gat komt wordt het zelfs onmogelijk om te ontsnappen en zal het definitief naar het zwarte gat toe getrokken worden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: FAQ's Zwarte gaten

Het zwarte gat zelf is een oneindig klein punt, waarin een heleboel massa geconcentreerd zit.


Even een kanttekening: dat van die oneindige dichtheid weten we strikt genomen niet - een singulariteit is nog nooit waargenomen. Onze huidige modellen geven aan dat er een singulariteit zou moeten zitten in zo'n zwart gat, maar over de geldigheid van onze modellen in het centrum van een zwart gat hebben we geen informatie.

Berichten: 9

Re: FAQ's Zwarte gaten

Inderdaad ... en hopelijk kan men met de snaar theorie de quantum mechanica en relativiteits theorie samenvoegen en dus het mysterie van zwarte gaten oplossen mischien. Maar wat is het nu zelf eigenlijk een zwart gat ? zoals ik zei een soort vortex naar een "tot nu toe" oneindig punt of is het een bol dus net als een planeet of ster?

Overigens een zwart gat trekt toch niets aan tenzij het door de event horizon gaat ? Je kunt er gewoon rustig rondjes rond draaien toch?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: FAQ's Zwarte gaten

Volgens ons huidige begrip is de waarnemingshorizon (de 'schil' van waarachter er geen licht meer uit een zwart gat kan ontsnappen) ongeveer bolvormig. Afwijkingen van deze bolvorm kunnen eventueel optreden als gevolg van rotatie van het zwarte gat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: FAQ's Zwarte gaten

Math-E-Mad-X schreef:Het zwarte gat zelf is een oneindig klein punt, waarin een heleboel massa geconcentreerd zit.


Even een kanttekening: dat van die oneindige dichtheid weten we strikt genomen niet - een singulariteit is nog nooit waargenomen. Onze huidige modellen geven aan dat er een singulariteit zou moeten zitten in zo'n zwart gat, maar over de geldigheid van onze modellen in het centrum van een zwart gat hebben we geen informatie.
Strikt genomen weten we helemaal niets zeker.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: FAQ's Zwarte gaten

Zenith schreef:Inderdaad ... en hopelijk kan men met de snaar theorie de quantum mechanica en relativiteits theorie samenvoegen en dus het mysterie van zwarte gaten oplossen mischien. Maar wat is het nu zelf eigenlijk een zwart gat ? zoals ik zei een soort vortex naar een "tot nu toe" oneindig punt of is het een bol dus net als een planeet of ster?

Overigens een zwart gat trekt toch niets aan tenzij het door de event horizon gaat ? Je kunt er gewoon rustig rondjes rond draaien toch?
Nee hoor, een zwart gat heeft gewoon aantrekkingskracht net als ieder ander hemellichaam. Ook buiten de event horizon wordt je dus gewoon naar het zwarte gat toe getrokken net zoals dat je door de aarde aangetrokken wordt. Alleen kun je hier nog aan ontsnappen zolang je buiten de event horizon blijft.

Overigens kun je ook gewoon rondjes om een zwart gat draaien, net zoals dat je rondjes om de aarde kan draaien zonder naar de aarde te vallen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer