FAQ's Zwarte gaten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 22

Re: FAQ's Zwarte gaten

ik vind dat degene die het een gat heeft genoemd een dikke dwaas is... omdat het geen licht uitstraald betekend het nog niet dat het een gat is, tis gewoon een superzware ster, met zo'n grote gravitatie, dat het licht wat hij anders uit zou stralen nu niet eens van het oppervlak af kan komen... en wat betreft het opslokken van planeten, tsjah,.. die knallen dus gewoon een niet lichtgevend superhete zon in.. dus wat nou GAT


Mja, verdiep je anders even in de theorie voordat je weer debiele uitspraken doet. Wiskundig gezien is het centrum van het zwarte gat een sigulariteit ( geen coordinaten-, dat kun je checken door een contractie te nemen van de Riemanntensor in het punt ), en is zo'n metriek onvolledig; de exponentiele map heeft als domein niet de gehele raakruimte van de manifold. Dit kun je zien als het ontbreken van zo'n punt op je manifold. En dat kun je als een gaatje zien. En anders wil iemand het hier vast nog wel es in Bert&Ernie taal voor je uitleggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: FAQ's Zwarte gaten

Ik heb hier ook zo een paar vraagjes over...

Wat moet ik verstaan onder "de tijd lijkt stil te staan", dat kan ik me dus echt niet inbeelden, als je een uurwerk om je hand hebt hangen blijft die toch gewoon doortikken ? ;)

Worden radiogolven ook aangetrokken ? Of hebben die vrije speling in een zwart gat ?

Kan een zwart gat ooit verzadigt geraken ? Is het zoals een stofzuiger, je kan er veel mee op zuigen, maar vol is vol :?:

Dit zou me al een klein beetje meer verduidelijking brengen :shock:

(Btw, dat van die theorie dat je in een zwart gat gewoon een grote hete ster hebt vind ik nog niet zo slecht gevonden :?: )

Berichten: 510

Re: FAQ's Zwarte gaten

Wat moet ik verstaan onder "de tijd lijkt stil te staan", dat kan ik me dus echt niet inbeelden, als je een uurwerk om je hand hebt hangen blijft die toch gewoon doortikken ?  
Hiervoor raad ik je aan om de cursus relativiteitstheorie eens door te nemen.
Worden radiogolven ook aangetrokken ? Of hebben die vrije speling in een zwart gat ?
Radiogolven worden ook aangetrokken. Alles wordt door een zwart gat aangetrokken, als het de schwardschildstraal is gepaseerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: FAQ's Zwarte gaten

Jah dat ben ik wel eens van plan door te nemen, lijkt me best wel boeiend ;)

MAar dan is er nog een vraag onbeantwoord gebleven, kan een zwart gat verzadigt geraken ? :shock:

Berichten: 510

Re: FAQ's Zwarte gaten

Het kan volgens mij niet vol raken. Het kan alleen maar groeien en groeien en nog meer groeien omdat het steeds extra gevoed wordt met allerlei materie van sterren, kometen, ruimtezooi en dergelijke. Daardoor wordt het alleen maar sterker omdat al die materie ook weer zwaartekracht opleverd in het zwarte gat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: FAQ's Zwarte gaten

Daardoor wordt het alleen maar sterker omdat al die materie ook weer zwaartekracht opleverd in het zwarte gat.


Zo had ik het nog niet bekeken :shock:

Berichten: 683

Re: FAQ's Zwarte gaten

Kan een zwart gat ooit verzadigt geraken?
Volgens mij kun je deze vraag gewoon niet stellen. Wat moet ik me bijvoorbeeld voorstellen bij een niet-verzadigd zwart gat? Een zwart gat dat leeg is?

Berichten: 510

Re: FAQ's Zwarte gaten

De vraag was misschien niet helemaal goed geformuleerd, maar het komt er op neer. Of een zwart gat ooit vol kan raken, zodat er niets meer bij kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: FAQ's Zwarte gaten

Alles wordt door een zwart gat aangetrokken, als het de schwardschildstraal is gepaseerd.
Nee: alles wordt sowieso door een zwart gat aangetrokken. Gravitatie heeft immers een oneindige dracht (interactielengte). Zodra iets de schwardschildstraal is gepaseerd kan het niet meer uit het zwarte gat ontsnappen.

En radiogolven zijn eigenlijk het zelfde als "gewoon" licht (dus: fotonen), alleen met een andere golflengte. Aangezien elk foton door een zwart gat wordt aangetrokken, worden radiogolven dat dus ook.

En een zwart gat "verzadigd" niet: zolang je er massa in blijft gooien, blijft het zwarte gat groeien.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 510

Re: FAQ's Zwarte gaten

Nee: alles wordt sowieso door een zwart gat aangetrokken. Gravitatie heeft immers een oneindige dracht (interactielengte). Zodra iets de schwardschildstraal is gepaseerd kan het niet meer uit het zwarte gat ontsnappen.
Klopt ja, ik haalde het even door de war :shock:

Berichten: 96

Re: FAQ's Zwarte gaten

K. Jansen schreef:Alles wordt door een zwart gat aangetrokken, als het de schwardschildstraal is gepaseerd.
Nee: alles wordt sowieso door een zwart gat aangetrokken. Gravitatie heeft immers een oneindige dracht (interactielengte). Zodra iets de schwardschildstraal is gepaseerd kan het niet meer uit het zwarte gat ontsnappen.

En radiogolven zijn eigenlijk het zelfde als "gewoon" licht (dus: fotonen), alleen met een andere golflengte. Aangezien elk foton door een zwart gat wordt aangetrokken, worden radiogolven dat dus ook.

En een zwart gat "verzadigd" niet: zolang je er massa in blijft gooien, blijft het zwarte gat groeien.
Dus uiteindelijk zal alle materie zijn opgeslokt door zwarte gaten? Aangezien een zwart gat blijft groeien? Dus dat er over vele miljarden jaren nix over is behalve 1 zwart gat?

Berichten: 510

Re: FAQ's Zwarte gaten

Maar zwarte gaten "verdampen" ook, ik weet alleen niet met welke snelheid dat gebeurd en binnen hoevel jaar een zwart gat volledig verdampt is, iemand een idee?

Berichten: 683

Re: FAQ's Zwarte gaten

Dus uiteindelijk zal alle materie zijn opgeslokt door zwarte gaten?
Nee dat hoeft niet want er bestaat ook nog zoiets als een ontsnappingssnelheid.

Re: FAQ's Zwarte gaten

Maar zwarte gaten "verdampen" ook, ik weet alleen niet met welke snelheid dat gebeurd en binnen hoevel jaar een zwart gat volledig verdampt is, iemand een idee?


Ik heb hier zelf ooit een artikeltje over geschreven, waarbij ik alleen statistische fysica gebruikte voor deze afsschatting. Deze komt aardig overeen met de voorspelling van wat quantumveldentheorie je vertelt in een kromme ruimte-tijd. Voor een zwart met de massa van de zon moet je denken aan zoiets als 10^66 jaar. En dat is vrij lang :shock: Maar zoals gezegt, dit is puur speculatief.

Berichten: 683

Re: FAQ's Zwarte gaten

Hoe bereken je de temperatuur van een zwart gat?

Reageer