In 2024 naar Mars

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 12.262

Re: In 2024 naar Mars

Ik ga er ook geen 35 minuten voor kijken ;)

Maar Mars One was min of meer een scam, of op z'n best een compleet gefaald project dat inmiddels failliet is. Ik zou het daarom verder niet al te serieus nemen als bron van enige feiten - ze zijn nooit verder gekomen dan ruwe plannen, er is nimmer iets ontwikkeld dat daadwerkelijk naar mars zou kunnen gaan.

Wat dat betreft zou ik meer vertrouwen op de plannen van organisaties als NASA of zelfs spaceX, die op z'n minst de middelen hebben om iets de ruimte in te krijgen, en wellicht ook naar mars, en zelfs weer terug.

Dat mars one verhaal was feitelijk een idee voor een soort soapserie om een aantal mensen op mars te droppen, enkele reis, en dat te bekostigen uit advertentieinkomsten.

Op zich is het concept van een enkele reis naar mars nog wel haalbaar, maar niet zonder dat daar voldoende infrastructuur aanwezig is. Ik vermoed dan ook niet dat de eerste mens op mars een enkeltje zal nemen, maar dat het een missie zal zijn met een terugvlucht - zowel voor de astronaut als een vracht aan samples van de planeet voor verdere studie.

Daarna sluit ik niet per se uit dat het haalbaar is een basis op mars, of op de maan for that matter, te bouwen waar je wel voor de rest van je leven naar toe kunt reizen. Het lastige eraan is wel dat medische faciliteiten een stuk beperkter zullen zijn dan die op aarde, waardoor je levensverwachting sowieso een stuk wordt ingekort ongeacht straling.

Berichten: 9

Re: In 2024 naar Mars

tempelier schreef: zo 02 jun 2019, 14:32
Lautje schreef: vr 31 mei 2019, 15:43 weten jullie misschien waarom mensen naar mars willen ik begrijp dat niet zo goed
Veel mensen worden door dit soort avonturen aangetrokken.
Ook kunnen mensen soms zaken vinden die machines niet kunnen vinden.
Het lijkt me een beter om nog meer in te zetten op A.I. en zulke slimme robots (of drones, machines, ...) naar Mars te sturen. Dan sluit je al meteen de menselijke aspecten (lees: moeilijkheden) uit van het reizen naar Mars.
Robots hebben geen voedsel nodig, geen slaap, geen zuurstof, kunnen eindeloos taken herhalen zonder gek te worden, kunnen veel meer mechanische belasting aan, waardoor het reizen in theorie ook weer een stuk sneller kan, enzovoort.
Mijns inziens is onze biologische vorm de grootste hindernis om het heelal te gaan verkennen. Als de mens er ooit in slaagt om het bewustzijn te digitaliseren / informatiseren dan wordt het pas echt makkelijk.
Als cryoslaap technologie op punt zou staan zou het ons echter ook al een eind vooruit helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: In 2024 naar Mars

TomVanAntwerpen schreef: ma 29 jul 2019, 13:22 Robots hebben geen voedsel nodig,
Natuurlijk hebben ze wel voedsel nodig. Robotvoedsel heet elektriciteit. Maar daar zijn oplossingen voor.

Berichten: 9

Re: In 2024 naar Mars

klazon schreef: ma 29 jul 2019, 13:49
TomVanAntwerpen schreef: ma 29 jul 2019, 13:22 Robots hebben geen voedsel nodig,
Natuurlijk hebben ze wel voedsel nodig. Robotvoedsel heet elektriciteit. Maar daar zijn oplossingen voor.
Die reactie had ik wel verwacht :D maar dat voedsel komt tegen 300.000 km/s massaal binnen dus geen probleem denk ik :lol:
Overigens ook de reden waarom ik de term "voedsel" gebruikte en niet "voeding" of "energie" :mrgreen:

Berichten: 12.262

Re: In 2024 naar Mars

Tja, maar we hebben al de nodige karretjes naar Mars gestuurd, en inderdaad voor een deel voorzien van zonne-energie. Mars is echter redelijk stoffig waardoor die panelen minder energie opleveren gedurende de missie, tenzij ze toevallig 'schoongeblazen' worden door windvlaag: Mars heeft een dunne atmosfeer, maar genoeg om dat zo nu en dan mogelijk te doen gebeuren.

Radiothermische energiebronnen zijn overigens ook best een oplossing - min of meer de reden dat de voyager probes nog wel eens een signaal terug kunnen zenden terwijl ze zo ver van de zon zijn dan zonnepanelen weinig realistisch meer zijn.

De voornaamste reden om een mens op de maan of op mars te zetten is "omdat het kan". 50 jaar geleden zette de eerste mens voet op de maan, iets waar de hele wereld naar keek. Of we significant meer over de maan te weten zijn gekomen door er mensen heen te sturen is discutabel - een missie met robots had wellicht minstens zoveel data opgeleverd, al moet je wel bedenken dan de robots van 50 jaar terug niet zo gek veel voorstelden, een 20 jaar oude telefoon heeft waarschijnljk meer rekenkracht dan de computers van toen.

Reageer