In 2024 naar Mars

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: In 2024 naar Mars

Opmerking moderator

Dit is een wetenschapsforum.

Voor religieuze beschouwingen is hier geen plaats.

Niet wetenschappelijke berichten zijn verwijderd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: In 2024 naar Mars

Benm schreef: Wat natuurlijk kan is al die supplies vooruit sturen, eventueel via een langzamere maar efficientere route, en bevestigen dat het goed is aangekomen voor je de passagiers stuurt. Bovendien zouden dergelijke voorraadvluchten prima generale repetities kunnen zijn voor het mesenlijk transport. 
Dat zou mijn scenario zijn.
 
Daarnaast zouden robotten misschien vast het nodige kunnen assembleren.
Maar ook dat moet ontwikkeld worden, ik zie een verantwoorde expeditie de eerste twintig jaar dan ook niet tot stand komen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: In 2024 naar Mars

Hoe snel het allemaal gaat valt te bezien, maar is denk ik vooral afhankelijk van het budget. 
 
Maar goed, er liggen redelijk concrete plannen om in de komende paar jaar in ieder geval weer bemand op de maan te gaan, mogelijk met veel langere verblijfstijden dan de missies van inmiddels 50 jaar geleden. Ik denk dat veel techniek zich daar kan bewijzen, met het voordeel dat het maar een paar dagen reizen is ipv een half jaar, geen eindeloze gaten tussen je launch windows hebt ivm de stand van de planeten, en vrijwel realtime kunt communiceren met de aarde. 
 
Ik geloof dat het NASA plan is om in 2024 weer iemand op de maan te krijgen, en in 2022 een bemande flyby te doen (misschien exact 50 jaar nadat de laatste mens op de maan was...)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: In 2024 naar Mars

weten jullie misschien waarom mensen naar mars willen ik begrijp dat niet zo goed

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: In 2024 naar Mars

Lautje schreef: vr 31 mei 2019, 15:43 weten jullie misschien waarom mensen naar mars willen ik begrijp dat niet zo goed
Veel mensen worden door dit soort avonturen aangetrokken.
Ook kunnen mensen soms zaken vinden die machines niet kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: In 2024 naar Mars

maar als je weet dat je daar maar 5 tot 10 jaar zal leven en dan zal doodgaan is dat toch geen prettig gevoel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: In 2024 naar Mars

Stuur dan een oude man of vrouw, die kind nog kraai heeft.
Daarvoor weegt het niet zo zwaar.

Berichten: 12.262

Re: In 2024 naar Mars

Hoe weet je of je er maar 5 of 10 jaar kunt leven?

Je zou kunnen denken aan straling, maar die belasting is niet idioot hoog: afhankelijk van waar op mars is het aan het oppervlak 100-200 mSv/jaar. Dat is vergeleken met op aarde heel veel, pakweg honderd keer zoveel, maar daarmee niet direct heel dodelijk. Voor radiologische werknemers in de VS is de maximumdosis 50 mSv/jaar, gedurende de gehele carriere die 40 of meer jaar kan duren.

Echt gezond of wenselijk is blootstelling aan 200 mSv/jaar bepaald niet, maar het is niet zoveel dat je er met zekerheid in 5 of 10 jaar aan zult sterven. Wel heb je een verhoogd risico op kanker, en mocht het op mars ooit gebeuren genetische afwijkingen in nakomelingen en dergelijke.

Voor een 'enkele reis' scenario zou je idealiter wel iemand sturen die bijvoorbeeld geen kinderen etc heeft, en voor een terugreis scenario iemand die na thuiskomst geen kinderen meer zal verwekken.

Overigens heb je een soortgelijk probleem met astronauten die langdurig in het ISS verblijven. Voor zover ik weet zijn er geen voorbeelden van mensen die daar honderd(en) dagen verbleven en daarna nog kinderen kregen, en ook niet van aangetoonde gevallen van vroegtijdig overlijden door blootstelling aan de straling aldaar. Het is natuurlijk wel een stukje minder dan aan het oppervlak van mars, maar verblijf op mars vereist ook een onderkomen dat mogelijk beter afgeschermd is tegen straling dan mogelijk is in een ruimtestation (bijvoorbeeld ondergronds met een paar meter mars-aarde als afscherming als je ligt te slapen).

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: In 2024 naar Mars

door de gevaarlijke straling kun je er maar 5 tot 10 jaar leven dat hebben wetenschappers vastgesteld

Berichten: 12.262

Re: In 2024 naar Mars

Heb je daar een bron voor?

Straling in de niveaus zoals je op mars aantreft vergroot de kans op eerder overlijden, maar geeft m.i. geen levensverwachting van 5 of 10 jaar. Misschien wel een reductie in levensverwachting in die grootte orde, afhankelijk van hoe oud je bent als je er naar toe gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: In 2024 naar Mars

op YouTube vindt je een video over marsone

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: In 2024 naar Mars

Op YouTube barst het van de video's over Mars One.

Heb je een link?

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: In 2024 naar Mars

ik zal het even opzoeken

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: In 2024 naar Mars



dit is die

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: In 2024 naar Mars

Als je nu nog even kunt zeggen waar (welk tijdstip) in het filmpje gesproken wordt over die levensduur van maximaal een jaar of 10...

Reageer