Snelheid ruimtevaartuig, G-krachten en gewichteloosheid

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

Snelheid ruimtevaartuig, G-krachten en gewichteloosheid

Goede avond mensen,
 
Ik ben nieuw op dit forum, mijn naam is Marcel en hou mij graag bezig met vraagstukken omtrent diverse topics.
 
Bij deze maak ik even een thread aan omdat ik heel lang met een vraag blijf zitten waar ik zelf geen antwoord op kan geven, daar het tegen de gangbare theorie lijkt in te gaan.
 
Er wordt altijd gesproken dat het in theorie mogelijk zou moeten zijn om met een zeer hoge snelheid door de ruimte te vliegen, zelfs in theorie met de snelheid van het licht. Echter, het meest gehoorde argument dat wij hier niet toe in staat zullen zijn is vanwege het feit dat wij, de mens, deze snelheid niet aan kunnen door de enorme G krachten die dan ontstaan. Maar.. wanneer je de astronauten ziet die met 20,000km door de ruimte zweven en nog steeds gewichtloos blijken te zijn, kan ik zelf niet anders concluderen dan dat men dus ook bij nog hogere snelheid, gewichtloos zullen zijn en dus NIET de genoemde G krachten zullen ondervinden en dus ook geen last hiervan zullen hebben.
 
M.a.w. het maakt dus niet uit of je met een snelheid van 20,000km of met de snelheid van het licht, reist. Men blijft gewichtloos en dus zou je in staat moeten zijn om met deze snelheid te reizen. Maar wie kan nu dit bevestigen? Wat klopt er dan niet aan mijn theorie? Als het namelijk niet klopt, waarom heeft men dan geen last en geen G krachten bij een snelheid van 20,000 km, wat eigenlijk best wel snel is? Natuurlijk geldt het wel wanneer je onderhevig bent aan zwaartekracht, maar in de ruimte, in een vacuüm geldt dit toch helemaal niet(?).
 
Kom maar op met jullie theorieën en verklaringen. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Snelheid ruimtevaartuig, G-krachten en gewichteloosheid

het meest gehoorde argument dat wij hier niet toe in staat zullen zijn is vanwege het feit dat wij, de mens, deze snelheid niet aan kunnen door de enorme G krachten die dan ontstaan.
 
Dat argument klopt niet. Je kan heel goed met een bescheiden continue versnelling een enorme snelheid bereiken.
 
Een voorbeeldje: Je versnelt 10 jaar lang met 1 G, en 'weegt' dus gedurende die reis evenveel als op Aarde. Na 10 jaar (op Aarde) heb je een snelheid van 99,5% van die van het licht (zo'n 298.396 km/s) en heb je ruim 9 lichtjaar afgelegd. Voor jou als reiziger is de verstreken reisduur een stuk korter door relativistische effecten: bijna 4,2 jaar.
 
zelfs in theorie met de snelheid van het licht
 
Nee, dat kan niet. De snelheid van het licht is voor een object met een rustmassa nooit te halen. Stel dat we bovenstaande continue versnelde reis 1000 aardse jaar laten duren, dan is de eindsnelheid 299.792,317 km/s (99,99995 % van de lichtsnelheid). Dat is ondanks de extra versnellingsduur van 990 jaar slechts 1,5 km/seconde meer. De afgelegde afstand is 999 lichtjaar en de verstreken duur voor de reiziger is bijna 44 jaar. Hoe lang die versnellingsduur ook gemaakt wordt, nimmer bereik je 100% van de lichtsnelheid.
 
Er is een groot verschil tussen versneld en onversneld reizen. Op het moment dat de reiziger de raketmotor uit zet en dus niet meer versnelt ervaart hij gewichtloosheid, of hij dan met 20.000 km/uur of met bijna de lichtsnelheid reist maakt niets uit.

Reageer