Snelheid en relativiteit

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Snelheid en relativiteit

Even resetten. ;)
 
Wat is volgens jou de afstand die ruimteschip A bezien vanuit ruimteschip B vanaf poortje A tot aan de botsing moet afleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Snelheid en relativiteit

2,25 miljoen km

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Snelheid en relativiteit

OK - die afstand is dus volgens jou hetzelfde als de afstand die de waarnemer op aarde tussen de twee poortjes A en B meet. Maar ik zie de speciaal relativistische logica daar niet van. We hebben hier twee relevante gebeurtenissen: Ga en Gc.
 
Laat Ta en Tc de respectieve tijden zijn waarop de gebeurtenissen Ga en Gc volgens de waarnemer in ruimtevaartuig B plaatsvinden.
 
Laat verder u de snelheid van ruimtevaartuig A bezien vanuit ruimtevaartuig B zijn.
 
En laat tenslotte S de afstand tussen de gebeurtenissen Ga en Gc zijn bezien door een waarnemer in ruimtevaartuig B.
 
Dan geldt in elk geval:
 
S = u . (Tc - Ta)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Snelheid en relativiteit

Laten we eens opnieuw beginnen. Onderstaand heb ik een situatieschets gemaakt:
 
probleemstelling.jpg
probleemstelling.jpg (53.46 KiB) 3306 keer bekeken
 
Mee eens?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Snelheid en relativiteit

Ja, dat is helder!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Snelheid en relativiteit

Goed - laten we nu stap voor stap berekenen wat je wil weten. Wat doen we als eerste?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Snelheid en relativiteit

snelheid ruimteschip 1 gezien vanuit waarnemer 2
ik had gedacht 0.90909c met de snelheiddilatatieformule

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Snelheid en relativiteit

ik besef dat het voorgaande verder geen enkele betekenis heeft als niet ook lengtekrimp en tijddilatatie- wordt meegenomen
ruimtetijddilatatie.jpg
ruimtetijddilatatie.jpg (331.41 KiB) 3307 keer bekeken
het water volgt een pad tussen twee gegeven ruimtetijdposities zodat de tijddilatatie het kleinst is

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Snelheid en relativiteit

Daarom ben ik in dit geval ook niet zo'n voorstander van het gebruik van de sommatieformule voor snelheden. Ook al vind je zo (bij juist invullen) het goede antwoord, het begrip is er niet of nauwelijks mee gediend. Beter is het om eerst de relevante afstanden en tijdsduren te berekenen, en van daaruit de (relatieve) snelheden. Dat moet in dit geval goed te doen zijn want de ruimtevaartuigen bewegen tot aan de botsing met constante snelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Snelheid en relativiteit

ja, dat denk ik ook. het probleem is natuurlijk dat er vanuit waarnemers vanuit verschillende referentiestelsels wordt waargenomen. De speciale relativiteitstheorie zou in dit geval ook gelden omdat de snelheden eenparig zijn voor waarnemers in verschillende inertiaalstelsels,heb ik gelezen..

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Snelheid en relativiteit

ukster schreef: ja, dat denk ik ook. het probleem is natuurlijk dat er vanuit waarnemers vanuit verschillende referentiestelsels wordt waargenomen
 
Inderdaad - en daarom is het met de sommatieformule héél goed opletten geblazen door welke waarnemers die verschillende snelheden gemeten worden. Een foutje is dan zo gemaakt. 
 
Met een stap voor stap berekening op basis van lorentzcontractie en tijddilatatie kun je de zaak ook doorrekenen. Dat is overzichtelijker, en geeft ook meer inzicht.
 
Ik zou beginnen met de berekening van het tijdstip van botsing volgens waarnemer W0.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Snelheid en relativiteit

tijdstip botsing volgens waarnemer wo.      t =2.25.109/(1/2c+3/4c) = 6 sec
ik lees zojuist (Wikipedia) iets over Lorentzcontractie (Lengtekrimp)
Lorentzcontractie.jpg
Lorentzcontractie.jpg (5.9 KiB) 3307 keer bekeken
en tijddilatatie
tijddilatatie.jpg
tijddilatatie.jpg (6.71 KiB) 3307 keer bekeken
Nu nog toepassen op de gegeven situatie, zodat van hieruit relatieve snelheden bepaald kunnen worden.
(ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe hieraan te beginnen!)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Snelheid en relativiteit

wat is bijvoorbeeld de snelheid v in de lorentzfactor ϒ
en l , lo , Δt  en Δt'  ?
Dit zal natuurlijk afhangen van de waarnemer (W0,W1,W2),welke de waarneming doet.
Nu ziet ik ook (op basis van jouw situatieschets) dat een stap voor stap berekening noodzakelijk is en beter overzicht en meer inzicht geeft! 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Snelheid en relativiteit

Geen paniek! Rustig stap voor stap doorrekenen...
 
We nemen (zoals in je openingspost) aan dat de gebeurtenissen G1 en G2 voor waarnemer W0 gelijktijdig plaatsvinden, en laten nu W0 dat als nulpunt voor zijn tijdmeting kiezen. Dan geldt voor de x-positie van de ruimteschepen 1 en 2 als bezien door W0 dat:
 
\( x_1(t) = x_A + v_1 \cdot t \)
 
\( x_2(t) = x_B - v_2 \cdot t \)
 
En de botsing (gebeurtenis G3) treedt dan op voor x1(t) = x2(t). Dus voor het tijdstip van botsing t3 als bezien door W0 geldt:
 
\( x_A + v_1 \cdot t_3 = x_B - v_2 \cdot t_3 \)
 
\( v_1 \cdot t_3 + v_2 \cdot t_3 = x_B - x_A \)
 
\( (v_1 + v_2) \cdot t_3 = x_B - x_A \)
 
\( t_3 = \frac{x_B - x_A}{v_1 + v_2} \)
 
Invullen levert de tijdsduur die W0 tussen G1 en G3 en tussen G2 en G3 meet. Met de formule voor tijddilatatie vind je dan de tijdsduur die waarnemer W1 tussen G1 en G3 meet en de tijdsduur die waarnemer W2 tussen G2 en G3 meet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Snelheid en relativiteit

Professor Puntje schreef:Invullen levert de tijdsduur die W0 tussen G1 en G3 en tussen G2 en G3 meet. Met de formule voor tijddilatatie vind je dan de tijdsduur die waarnemer W1 tussen G1 en G3 meet en de tijdsduur die waarnemer W2 tussen G2 en G3 meet.
Klopt het dan dat de tijdsduur die waarnemer W1 tussen gebeurtenis G1 en G3 meet 6,93 sec is, en dat van waarnemer W2 tussen gebeurtenis G2 en G3  9,07sec (uitgaande van de 6 sec die waarnemer W0 meet tussen gebeurtenis G1 en G3 en gebeurtenis G2 en G3).
Dan zou de ruimtetijdafstand tussen gebeurtenis G1 en G2 4,363 miljoen km bedragen i.p.v. 2,25 miljoen km gezien vanuit waarnemer W0.

Reageer