Maansatellieten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Maansatellieten

Zo'n halve eeuw terug heb ik eens ergens gelezen dat banen van satellieten om onze maan niet stabiel zijn.
Daarna heb ik dat niet meer voorbij zien komen.
 
Nu is instabiel een wat rekbaar begrip, immers als het tweehonderd jaar goed gaat is dat naar menselijke maten heel lang, maar astronomisch weer heel kort.
Helaas gaf dat artikel geen tijdsduur.
 
Ik kan me goed voorstellen dat de aarde zelf op de lange duur deze banen te veel verstoort.
Maar het kan ook zijn dat het artikel er naast zat.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Maansatellieten

Was er ooit geen fransman (poincarré?) die bewezen heeft dat ons zonnestelsel instabiel is?
Lijkt me geloofwaardig alleszins maar zoals jezelf aangeeft is het vooral een kwestie op welke tijdschaal je wil kijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Maansatellieten

tempelier schreef: Nu is instabiel een wat rekbaar begrip, immers als het tweehonderd jaar goed gaat is dat naar menselijke maten heel lang, maar astronomisch weer heel kort.
Helaas gaf dat artikel geen tijdsduur.
 
Een cirkelvormige baan, hoger dan 1200 km boven het maanoppervlak, die scheef op de ecliptica staat is instabiel door de invloed van de aarde. De satelliet slaat te pletter op de maan, of hij ontsnapt in een hyperboolbaan. Dat kan al binnen 2 weken gebeuren. 
 
Een baan die scheef op de ecliptica staat is nodig om het hele maanoppervlak, inclusief de polen, te onderzoeken. Er is een oplossing: Nasa heeft uitgerekend dat er wel stabiele elliptische banen zijn die scheef op de ecliptica staan.
 
link

Berichten: 12.262

Re: Maansatellieten

tempelier schreef: Nu is instabiel een wat rekbaar begrip, immers als het tweehonderd jaar goed gaat is dat naar menselijke maten heel lang, maar astronomisch weer heel kort.
Helaas gaf dat artikel geen tijdsduur.
 
Dat is inderdaad nogal een breed begrip. Het aarde-maan systeem zelf is natuurlijk ook niet stabiel, door getijdewerking gaat de maan er met ca 4 cm per jaar vandoor. Astronomisch gezien zou je dat langzaam kunnen noemen, een volgend stabiel punt zou met 50 miljard jaar bereikt kunnen worden, maar dat is zeker 10 langer dan de aarde nog kan bestaan. Anderzijds is het wel een meetbaar effect. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Maansatellieten

Bedankt allemaal voor de informatie.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer