Venusonderzoek

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 25

Venusonderzoek

Er is weinig onderzoek op het oppervlak van Venus,  waarschijnlijk mede omdat moderne transistor gebaseerde techniek dit niet overleeft.

Ook broeikaseffect op de gelijkwaardige planeet lijkt mij erg veel kennis op te kunnen leveren voor de aarde.

Vanwege de zeer dikke atmosfeer zal bij venuslanders windenergie gemakkelijk op te wekken zijn met zeer compacte windgeneratoren.  electronica met de buizentechniek lijkt mij prima haalbaar daar de temperatuur laag genoeg is om deze te laten werken. 

Is dit nooit uitgetest?

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Venusonderzoek

buizentechniek? De vraag blijft, hoe maak je computers/electronica die tegen dit soort temperaturen kunnen. Bovendien is de druk ook enorm en de atmosfeer zeer corrosief.

Berichten: 1.364

Re: Venusonderzoek

Het <b>AREE </b>project doet precies dat. (Een mechanische computer aangedreven door wind energie.)
De vraag is alleen of NASA waarvan het budget door de Amerikaanse overheid steeds maar kleiner wordt gemaakt er ooit aan kan beginnen.
NASA is allang niet meer de baas in de ruimte als het gaat om prestigieuze projecten.

Berichten: 12.262

Re: Venusonderzoek

Venus is wel de probe-killer natuurlijk, er is bijna niets dat tot dusver een succesvolle missie genoemd kan worden, afgezien van wellicht een paar russische probes die het in ieder geval pakweg 2 uur overleefden. 
 
Of mechanische computers beter zullen varen valt te bezien gezien hoe corrosief de atmosfeer is, en bovendien, hoe krijg je de data van zo'n probe terug? Voor radiozenders heb je toch wel electronica nodig. Het andere idee om het domweg in een of ander materiaal te graveren en aan een ballon op te laten klinkt ook niet zo kansrijk: dan moet je die ballon alsnog weten op te pakken uit de hoge atmosfeer, voordat deze barst. Verdomd lastig gezien je het allemaal vooraf moet plannen, bijsturen vanaf de aarde is niet praktisch gezien de afstand cq tijd die nodig is voor communicatie. 
 
Maar de belangrijkste reden lijkt me gebrek aan prioriteit: het is min of meer vastgesteld dan venus een onleefbare hel is. Mars spreekt denk ik een stuk meer aan gezien je daar mensen naar toe zou kunnen sturen - je zit er met kou, straling en nagenoeg vacuum, maar die aspecten spelen goeddeels ook voor het ISS dus weten we in ieder geval een beetje waar we aan beginnen. 
Victory through technology

Berichten: 1.364

Re: Venusonderzoek

Ik denk dat het probleem van druk, temperatuur en corrosie uiteindelijk wel op te lossen is. Maar je krijgt dan een lander die qua gewicht meer uit weerbestendig materiaal bestaat en koelelementen dan meetinstrumenten. Het lijkt vooralsnog gemakkelijker om naar het veel verdere Jupiter en Saturnus te gaan dan Venus.

Berichten: 12.262

Re: Venusonderzoek

En mogelijk ook interessanter. Die gasreuzen zelf kun je niet zo gek veel mee, maar ze hebben een aantal interessante manen die vloeibaar water hebben, al is het wel bedekt door een flinke laag ijs. Wat er precies in dat water onder het ijs zit is niet bekend, maar het is een potentiele plaats om ander leven in ons zonnestelsel te vinden. 
 
Er staat in ieder geval een ESA missie geplanned om deze manen nader te onderzoeken met een lancering in 2022, maar zonder erop te landen. Russische plannen om er daadwerkelijk een lander heen te sturen zijn er ook, ergens in 2024 oid, maar gezien de lange reis zal het nog wel even duren voordat we daar enige data van krijgen. 
Victory through technology

Reageer