Marsmissie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Marsmissie

Stel: Een ruimtevaartuig wordt in een elliptische baan om de zon gebracht (zie tekening)
Marsmissie.png
Marsmissie.png (7.36 KiB) 4520 keer bekeken
Voor efficiënt(minimaal) energieverbruik wordt het ruimtevaartuig langs de aarde- orbit tangent in dezelfde richting als de aardrotatie gelanceerd.
Gemiddelde afstand Mars- Zon (1,5AU).
Gemiddelde afstand Aarde- Zon (1AU)
Het schijnt dat met Kepler ’s 3e wet de duur van de Marsmissie kan worden berekend.
Hoe werk dat hier?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Marsmissie

De derde wet van Kepler stelt dat T2 evenredig is met (HLA)3, waarbij HLA de halve lange as van de ellips is.

De HLA is in dit geval (1,5+1,0)/2 = 1,25 AU. De omlooptijd T is dan 1,4 jaar. De heenreis is de helft daarvan, 0,7 jaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Marsmissie

Oke, zo dus: T2/(HLA)3=constant=T1/(R1)3
invullen T1 =1 jaar en R1=1Au
T=(HLA/R1)3/2T1=1,4 jaar

Dank voor de snelle reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Marsmissie

Waaruit blijkt dat dit energetisch de voordeligste baan is is me niet duidelijk.

(men slingert ook tussen Maan en Aarde ruimtevoertuigen om energie te besparen, dus waarom hier niet?)

PS.
Wel is er bij een bemande vlucht iets anders volgens mij.
Een energetisch efficiënte baan hoeft niet de optimale te zijn, daar die meestal lang duren en er dus veel meer voor de bemanning moet worden meegenomen, wat een hoger startgewicht vereist.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Marsmissie

Ik lees in dit artikel dat de Hohmann Transfer orbit in het algemeen de laagst mogelijke hoeveelheid energie vergt
https://en.wikipedia.org/wiki/Hohmann_transfer_orbit
Het schijnt dat een heel lang verblijf op Mars nu noodzakelijk is(ongewenst neem ik aan),om met de eerst volgende gelegenheid op deze manier weer terug te reizen.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Marsmissie

ukster schreef: za 27 jul 2019, 15:45 Ik lees in dit artikel dat de Hohmann Transfer orbit in het algemeen de laagst mogelijke hoeveelheid energie vergt
https://en.wikipedia.org/wiki/Hohmann_transfer_orbit
Het schijnt dat een heel lang verblijf op Mars nu noodzakelijk is(ongewenst neem ik aan),om met de eerst volgende gelegenheid op deze manier weer terug te reizen.
In het forum ruimetvaart heb in het onderwerp reizen naar mars heb ik in 2015 eens een excel file + schema gepost om de duurtijd de berekenen inclusief de duurtijd van het verplicht verblijf (+/- 450 dagen) ik ben meer genoeg wel mijn documentatie waarop ik deze berekeningen had uitgevoerd kwijtgeraakt.

Reageer