Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 3

Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

Wie kan mij uitleggen hoe een ruimtevaartuig zich in de ruimte voortbeweegt. De ruimte is vacuum dus hoe kan een raketmotor dan iets voortstuwen ??

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de voortbeweging door middel van een raketmotor niet te danken aan het "vuur" dat tegen de lucht drukt.

De raket zelf is een grote tank van een brandstof met zuurstof, in de spaceshuttle wordt waterstof gebruikt. In een verbrandingskamer worden deze 2 samen gebracht en ontstoken.

De verbranding die ontstaat zorgt ervoor dat er deeltjes (in de vorm van een gas onder hoge druk) in alle richtingen weg geslingerd worden, in alle richtingen evenveel. Ze oefenen een kracht uit op de rand van de verbrandingskamer. Zou deze kamer een bol zijn en helemaal afgesloten dan zou de kracht die omhoog gaat opgeheven worden door de kracht naar beneden. Nu echter de onderkant open is wordt de kracht naar boven niet meer opgeheven en is er dus een resulterende kracht omhoog en deze zorgt voor de voortstuwing.

zie voor meer informatie: http://science.howstuffworks.com/rocket.htm

(How stuff works.com is trouwens een hele goed site als je wil weten hoe iets werkt, bijna alles hebben ze wel)
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

Om het heel simpel te houden: behoud van impuls. Duw massa van jouw af en je gaat zelf de andere kant op.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 3

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

bedankt gemertp voor heldere uitleg, wou maar dat dat meer voorkwam, groeten

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

ik vraag mij af hoe men in de ruimte kan sturen met raketten aangezien je normaal gesproken iets moet hebben om je tegen af te zetten. toch?

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

Droopy schreef:ik vraag mij af hoe men in de ruimte kan sturen met raketten aangezien je normaal gesproken iets moet hebben om je tegen af te zetten. toch?

:shock:


Er geldt de wet van behoud van impuls. Door een heet gasmengsel met hoge snelheid de ene kant op de schieten, gaat de raket precies de tegengestelde richting op.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

Dit heb ik hier volgens mij al eens uitgelegd, maar kan ook op ander forum geweest zijn.

[edit]

hier is ie:
gemertp schreef:In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de voortbeweging door middel van een raketmotor niet te danken aan het "vuur" dat tegen de lucht drukt.

De raket zelf is een grote tank van een brandstof met zuurstof, in de spaceshuttle wordt waterstof gebruikt. In een verbrandingskamer worden deze 2 samen gebracht en ontstoken.

De verbranding die ontstaat zorgt ervoor dat er deeltjes (in de vorm van een gas onder hoge druk) in alle richtingen weg geslingerd worden, in alle richtingen evenveel. Ze oefenen een kracht uit op de rand van de verbrandingskamer. Zou deze kamer een bol zijn en helemaal afgesloten dan zou de kracht die omhoog gaat opgeheven worden door de kracht naar beneden. Nu echter de onderkant open is wordt de kracht naar boven niet meer opgeheven en is er dus een resulterende kracht omhoog en deze zorgt voor de voortstuwing.

zie voor meer informatie: http://science.howstuffworks.com/rocket.htm

(How stuff works.com is trouwens een hele goed site als je wil weten hoe iets werkt, bijna alles hebben ze wel)
[/edit]
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 2

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

Elk zijnen dag,

De vraag die hier volgt, achtervolgt mij reeds meerdere jaren, hopelijks weet iemand van jullie hierop een antwoord te geven.

vraag: Hoe versnelt of vertraagd een ruimtevaartuig in de ruimte? Wegens het luchtledige, of toch bijna luchtledige, kan het ruimtetuig zich toch nergens op afstoten? (actie en reactie).

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

je moet jezelf eens afvragen: het systeem aarde-auto bevindt zich ook in het luchtledige, hoe versnelt een wagen dan? De wagen stoot zich af op de aarde, en bijgevolg veranderd de rotatiesnelheid van de aarde ook een verwaarloosbaar beetje.

Overigens duwt een vliegtuig zich niet af op de atmosfeer achter zich, maar op de lucht die de motoren langs voren binnenkomt en zo weer uitstoot.

Een ruimtevaartuig duwt zich af op zijn eigen uitstoot.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

Welkom op het forum, eddie!

Eenvoudig gesteld: de voortstuwing van een ruimtevaartuig is analoog aan die van een opgeblazen ballon die je met geopend tuitje loslaat. De lucht in de ballon ontsnapt via het tuitje naar buiten en doet de ballon in de tegenovergestelde richting bewegen, volgens actie = -reactie: de ballon zet zich als het ware af tegen de lucht die hij zelf al bij zich had. Hiervoor is verder geen omgevingslucht nodig: alles dat zorgt voor de stuwkracht van het ballonnetje is de lucht die er al in zat. De omgevingslucht is qua voortstuwing zelfs alleen maar hinderlijk: het biedt weerstand tegen de bewegingen van het ballonnetje. De voortstuwing van een lanceerraket werkt volgens hetzelfde principe: de raket heeft een oxidator (bijvoorbeeld zuurstof) bij zich, en tevens een brandstof (bijvoorbeeld kerosine of waterstof). Deze twee worden gemengd en verbrand in de raketmotor en de hete gassen die zo ontstaan worden met hoge snelheid achter uit de raketuitlaat geduwd. De raket zet zich dus niet af tegen de omgevingslucht, maar gooit met hoge snelheid massa achteruit, waardoor hij, als reactie, zelf vooruit geduwd wordt.

Een vliegtuig werkt net iets anders: daarbij wordt omgevingslucht naar achteren versneld (d.m.v. een propeller of straalmotor, of een combinatie van beide), zodat het vliegtuig een stuwkracht ondervindt. Het lijkt een beetje op roeien: met je roeispanen geef je het langskomende water (eigenlijk het water waar jij zelf langskomt, maar het komt op hetzelfde neer) een extra zetje waardoor je zelf aan snelheid wint. In die zin zou je kunnen zeggen dat je je afzet tegen het weter, maar deze manier om het te verwoorden is wat misleidend. Beter is te zeggen dat je water naar achteren versnelt door ertegen te duwen, en daardoor word je zelf de andere kant op geduwd. Een raket of satelliet duwt gewoon stuwstof weg die al meegedragen werd.

Kun je vooruit met deze uitleg?

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

Om de antwoorden van HolyCow en Brinx kort samen te vatten:

(laat het me svp even weten als jullie het er niet mee eens zijn)

De derde wet van Newton (actie = (-) reactie) geldt ook in het (bijna) luchtledige.

ps

HolyCow, wat bedoel je precies met
het systeem aarde-auto bevindt zich ook in het luchtledige
?
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 2

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

Mijne heren, dames,

Bedankt voor de uitleg. Ik wist dat het antwoord eenvoudig ging zijn, en dat ik dus met een ernstige denkfout zat. Hoe dan ook, bij deze zit ik dus met 1 levensvraag minder, waarvoor mijn dank.

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

sen... schreef:Om de antwoorden van HolyCow en Brinx kort samen te vatten:

(laat het me svp even weten als jullie het er niet mee eens zijn)

De derde wet van Newton (actie = (-) reactie) geldt ook in het (bijna) luchtledige.

ps

HolyCow, wat bedoel je precies met
HolyCow schreef:
het systeem aarde-auto bevindt zich ook in het luchtledige
?
mja, miss niet zo correct in die situatie, ik had moeten zeggen dat de atmosfeer niet bijdraagt tot de versnelling van de wagen, maar dat was niet zo illustratief geweest

en mooie samenvatting

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

eddie schreef:Elk zijnen dag,

De vraag die hier volgt, achtervolgt mij reeds meerdere jaren, hopelijks weet iemand van jullie hierop een antwoord te geven.  

vraag: Hoe versnelt of vertraagd een ruimtetuig in de ruimte. Wegens het luchtledige, of toch bijna luchtledige, kan het ruimtetuig zich toch nergens op afstoten? (actie en reactie).

Groeten
Je stelt het al: actie=reactie. De straalmotor zorgt voor een impuls in bv de x richting, dus wordt jezelf in de -x richting gestuurd. Dat heeft niks met "materie in de ruimte" oid te maken; een ruimteschip hoeft zichzelf niet tegen materie af te duwen. Het gaat puur om het krachtenwerk.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Hoe werkt een raketmotor in de lege ruimte?

mja, miss niet zo correct in die situatie, ik had moeten zeggen dat de atmosfeer niet bijdraagt tot de versnelling van de wagen, maar dat was niet zo illustratief geweest
Ok.

Snap ik in ieder geval hoe je dat bedoelde.
en mooie samenvatting  
Dank je wel.

Hij was kort maar krachtig zullen we maar zeggen. :wink:
Je stelt het al: actie=reactie. De straalmotor zorgt voor een impuls in bv de x richting, dus wordt jezelf in de -x richting gestuurd. Dat heeft niks met "materie in de ruimte" oid te maken; een ruimteschip hoeft zichzelf niet tegen materie af te duwen. Het gaat puur om het krachtenwerk.
Inderdaad, dus.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Reageer