gem opp

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

gem opp

random driehoeken in unitsquare.png
random driehoeken in unitsquare.png (10.49 KiB) 2265 keer bekeken
Vraag: bestaat er niet een nette integraal om de gemiddelde oppervlakte van een driehoek gevormd uit random gegenereerde hoekcoördinaten (x1,y1)(x2,y2),(x3,y3) in een eenheidsvierkant mee te berekenen? (antw:11/144)
oppervlakteformule.png
oppervlakteformule.png (2.67 KiB) 2265 keer bekeken
EXCEL geeft voor 3x10000 random hoekcoördinaten het resultaat 0,076632

Andere integraalvoorbeelden:
De gemiddelde lengte van de rechte tussen 2 random gegenereerd punten in een eenheidsvierkant:
distance.png
distance.png (2.26 KiB) 2265 keer bekeken
De gemiddelde oppervlakte van random gegenereerde rechthoeken in een eenheidsvierkant:
Area.png
Area.png (1.71 KiB) 2265 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: gem opp

Hiermee schijnt het te kunnen maar ik vind dat geen nette integraal
nette integraal.png
nette integraal.png (3.8 KiB) 2254 keer bekeken
http://mathworld.wolfram.com/SquareTrianglePicking.html

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: gem opp

ik ben zo vrij geweest bovenstaande integralen een beetje aan te passen met 11/144 als uitkomst.
Dat lukte bijvoorbeeld met
try.png
try.png (1.62 KiB) 2238 keer bekeken
.
Deze werkwijze slaat natuurlijk nergens op, maar zou het de juiste integraal kunnen zijn vraag ik mij af.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: gem opp

Het plaatje in het openingsbericht ziet er verdacht uit! Waarom komen de driehoeken niet in de linker en rechter bovenhoek zoals ze wel in de linker en rechter onderhoek komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: gem opp

het is een screenshot!! Het plaatje wordt gegenereerd in wolfram (zie link) om de random driehoekgeneratie een beetje inzichtelijk te maken
ik ga ervan uit dat de verdeling uniform is.
random driehoeken in unitsquare.png
random driehoeken in unitsquare.png (6.24 KiB) 2086 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ukster op ma 03 feb 2020, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: gem opp

Aha - ik zie het. Het plaatje in je openingspost is niet representatief. Andere plaatjes vullen het vierkant wel uit.

Berichten: 1.247

Re: gem opp

Je krijgt een hele nare, 6-dim integraal inderdaad. Heb ooit es een stukje Pythoncode geschreven om dit numeriek na te rekenen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: gem opp

Je zou toch denken dat zoiets met behulp van een symmetrie-redenering moet zijn op te lossen, maar ik zie zelf ook niet hoe. :cry:

Reageer