determinanten met laplace regel,met meerdere rijen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 792

determinanten met laplace regel,met meerdere rijen

Hallo

ik zie in een cursus een formule van laplace voor determinanten

staan, waarbij men uitwerkt naar de eerste twee rijen.

Nu ben ik vertrouwd met de bekende regel met uitwerking langs rij of kolom, met cofactoren en zo, maar hier gaat het dus een beetje anders. Je moet hier dus determinanten van 2*2 en (n-2)*(n-2) matrices uitrekenenen, de gepaste producten nemen, en dan optellen

In die som, daar zit mijn vraag, want hoe zit het nu met de tekens

In de oorspronkelijke formule is het a(ij)*(-1)^(i+j) *zijn cofactor

Hoe zit dat nu

Alle reacties zijn meer dan welkom

Berichten: 94

Re: determinanten met laplace regel,met meerdere rijen

Kan je misschien een voorbeeldje geven (eventueel gewoon overtypen uit een boek) of verwijzen naar een pdf-je met een uitgewerkte link, want google geeft weinig info over deze methode.

Berichten: 8.614

Re: determinanten met laplace regel,met meerdere rijen

Met de eigenlijke vraag kan ik je niet helpen, maar ik wil even het volgende opmerken:
In de oorspronkelijke formule is het a(ij)*(-1)^(i+j) *zijn cofactor
Hier bedoel je waarschijnlijk "zijn minor". De minor van een element aij van een matrix A is namelijk de determinant van de matrix die uit A verkregen wordt door de i-de rij en de j-de kolom te schrappen. De cofactor is dan deze minor vermenigvuldigd met \((-1)^{i+j}\).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: determinanten met laplace regel,met meerdere rijen

Kan je misschien een voorbeeldje geven (eventueel gewoon overtypen uit een boek) of verwijzen naar een pdf-je met een uitgewerkte link, want google geeft weinig info over deze methode.


Hier staat de methode:
Bijlagen
Lineaire_Algebra.pdf
(88.49 KiB) 435 keer gedownload
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: determinanten met laplace regel,met meerdere rijen

Daar zie ik enkel de gewone ontwikkeling naar een rij of kolom, de vraag was toch naar meerdere rijen?

Trouwens een erg oude topic die nog in algemeen stond, nu verplaatst naar lineaire algebra.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer