(On)afhankelijke vectoren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 32

(On)afhankelijke vectoren

Stel ik heb de volgende matrix:
 
\(A=\begin{bmatrix}

1 & 2 & 0\\

-1 & 0 & -2\\

1 & 1 & 1

\end{bmatrix}\)
 
Nu weet ik toevallig (via de uitwerkingen) dat de derde vector afhankelijk is van de eerste twee vectoren. Maar hoe kan ik daar handig achter komen, zonder dat ik ga lopen gokken of uitproberen? En ook zonder gebruik te maken van de determinant; die wordt namelijk in een later hoofdstuk van lineaire algebra voor het eerst besproken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: (On)afhankelijke vectoren

2 vectoren zijn lineair afhankelijk als de ene vector een veelvoud is van de andere vector.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 32

Re: (On)afhankelijke vectoren

Dat weet ik. Maar hoe kom je daar in dit geval achter?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: (On)afhankelijke vectoren

Laat zien dat er een λ en een μ bestaan waarvoor
\(\vec{a}=\lambda\vec{b}+\mu\vec{c}\)
waarbij de laatste 2 vectoren een lineaire combinatie van de eerste vector zijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 32

Re: (On)afhankelijke vectoren

Precies. Maar hoe doe je dan nou stapje voor stapje? Daar loop ik namelijk tegenaan...

Berichten: 772

Re: (On)afhankelijke vectoren

Heb je al de eigenwaarden van je matrix bepaald? Laat eerst eens zien hoever je zelf al komt...

Berichten: 32

Re: (On)afhankelijke vectoren

Eigenwaarden worden ook pas in een later stadium behandeld. Daar ben ik nog niet aan toegekomen. Wat ik op dit moment wil, is uitzoeken of de drie vectoren in dit voorbeeld wel of niet van elkaar afhankelijk zijn. Bij de uitwerkingen staat dat de derde vector gelijk is aan tweemaal de eerste vector min de tweede vector. Dus de derde vector is afhankelijk van de eerste twee vectoren. Maar hoe kom je er nou achter dat je tweemaal de eerste vector min de tweede vector moet doen om de derde vector te verkrijgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: (On)afhankelijke vectoren

Stel dat de derde vector gelijk is aan λ maal de eerste vector plus μ maal de tweede vector en bepaal λ en μ.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 32

Re: (On)afhankelijke vectoren

Dan ga je er dus bij voorbaat al vanuit dat de eerste twee vectoren onafhankelijk van elkaar zijn... Maar hoe weet je dat?

Berichten: 32

Re: (On)afhankelijke vectoren

Ik heb vrij eenvoudig λ en μ kunnen bepalen, dus ik denk dat het kwartje bij mij gevallen is. Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: (On)afhankelijke vectoren

Vinnie Terranova schreef: Ik heb vrij eenvoudig λ en μ kunnen bepalen, dus ik denk dat het kwartje bij mij gevallen is. Bedankt voor de hulp!
Graag gedaan. :)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer