Ballon rijen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 66

Ballon rijen

AfbeeldingAfbeelding

Hey iedereen! deel a van de oefening is me gelukt met deel b lukt mij niet echt, ik kom daar uit op een error wat wilt zegge dat de bal die grens niet zal bereiken, maar ik zie niet in hoe ik nu deze vraag moet beantwoorden; iemand die mij verder op weg kan helpen aub? [emoji846]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.982

Re: Ballon rijen

Je schrijft n=log(0,2)/log(0,88) 
 
Dat is goed, dus wat gaat er dan mis? Je hoort er 12,59 uit te krijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.982

Re: Ballon rijen

Sorry, je hebt gelijk. Er staat een minteken. De ballon haalt die hoogte dus niet; jouw oplossing is correct.
 
De maximale hoogte voor heel grote n is 4167 meter.

Berichten: 66

Re: Ballon rijen

Hie komt u juiste tot de maximale hoogte, hoe kan je dat berekenen? En ik begrijp eigenlijk niet hoe ik nu de vraag kan beantwoorden? :(

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.982

Re: Ballon rijen

In de formule staat o.a. qn=0,88n. Als je steeds grotere n neemt wordt die waarde alsmaar kleiner, en wordt uiteindelijk bijna nul.
 
Als n zó groot is dat je die 0,88n kunt verwaarlozen houd je un≈500.1/0,12 = 4166,67 over.

Berichten: 66

Re: Ballon rijen

Dankje, ik begrijp het nu [emoji846]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 66

Re: Ballon rijen

Ik heb nog 1 kleine vraag: de uiteindelijke vraag was na hoeveel minuten het de grens van 5 km bereikt, nu begrijp ik niet wat hier nu juist het antwoord op ks aangezien het die grens niet bereikt..?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.982

Re: Ballon rijen

Het antwoord is dan dat er geen antwoord mogelijk is, die 5 km wordt immers niet, nooit, gehaald?
 
Misschien is het bedoeld als strikvraag, misschien is het simpelweg een foutje in de opgave.
Maar op een foute vraag kun je nu eenmaal geen 'goed' antwoord geven.

Berichten: 12.262

Re: Ballon rijen

Inderdaad een onmogelijke opgave, al vraag ik me af of het expres als strikvraag is gemaakt. 
 
Eerder vermoed ik dat de maker van de opdracht gewoon een vorige opdracht heeft aangepast zonder na te denken. Wellicht was vorig jaar de vraag 'na hoeveel minuten bereik je 4000 meter', en hebben ze er gewoon 5000 voor in de plaats gezet zonder te bedenken dat de hoogte asymptotisch afloopt tegen 4166 meter. 
 
Vaak gaat het wel zo met aanpassen van examenvragen voor een volgend jaar of iets dergelijks: je vraagt exact hetzelfde maar veranderd de getallen zodat de antwoorden niet 1:1 overeen komen. Dat gaat vrijwel altijd goed, maar in een geval als dit niet omdat je buiten de limiet komt. 
 
Overigens gaat dat wel vaker fout, bijvoorbeeld bij vragen over electronica waarbij je een weerstand moet berekenen of iets dergelijks. Voordeel is dat je dan wel een numeriek correct antwoord kunt geven (bijvoorbeeld -10 ohm) ook al is dat compleet onzinnig.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.982

Re: Ballon rijen

Een vergissing lijkt me ook de meest waarschijnlijke verklaring. Een strikvraag zou ook een beetje gemeen zijn.
 
Het ziet er uit als een opgave uit een boek, dus dan is het geen aangepaste opgave van een jaar eerder  ;)

Berichten: 66

Re: Ballon rijen

Oke, dankjullie wel allemaal voor jullie bericht [emoji846]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Reageer