Temperatuur

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 66

Temperatuur

Ik weet niet zo zeker of ik de vraag goed heb opgelosf, wat denken jullie?AfbeeldingAfbeelding

Berichten: 37

Re: Temperatuur

Men stelt dat er op een diepte van 25 meter een temperatuur van 10°C heerst. Dit betekent dat je het nulpunt op -25 meter zult moeten leggen. Je tekening klopt dan ook niet volledig aangezien je zegt dat er op 32 meter diepte een temperatuur van 11°C heerst. 
 
Wanneer je 25 meter daalt komt er 1 graad bij, dan zie je snel op je tekening dat dit tussen de 25 meter en 32 meter niet opgaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuur

jorw schreef: Wanneer je 25 meter daalt komt er 1 graad bij, 
Dat staat er niet, er staat dat er per 32 meter 1 graad bij komt. Dus als je van 10 graden (bij 25 meter) naar 30 graden moet, dan moet je 20 graden dieper, dat is .... meter.

Berichten: 37

Re: Temperatuur

klazon schreef: Dat staat er niet, er staat dat er per 32 meter 1 graad bij komt. Dus als je van 10 graden (bij 25 meter) naar 30 graden moet, dan moet je 20 graden dieper, dat is .... meter.
Excuses, bedoelde inderdaad dit. Sorry voor de verwarring.

Berichten: 66

Re: Temperatuur

Oke.. Dus mijn berekeningen kloppen dus dan ook niet of??

Berichten: 37

Re: Temperatuur

Mijn excuses voor het foutje, per 32 meter dat men daalt stijgt de temperatuur 1°C. Op je figuur heb je een lijn getrokken van 10°C op 25 meter diepte (dat is correct), maar op 32 meter diepte trek je dan een lijn met 11°C (foutief). Het simpelste is het om je nulpunt te stellen op de diepte van 25 meter, dan uit te rekenen hoe diep je moet gaan om aan 30°C uit te komen. Daarna breng je nog de diepte van 25 meter in rekening.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuur

Inderdaad, in beide gevallen neem je die eerste 25 meter niet goed mee in je berekening.

Berichten: 66

Re: Temperatuur

Klop het nu wel zo?Afbeelding

Berichten: 37

Re: Temperatuur

Jawel, prima!

Berichten: 66

Re: Temperatuur

Bij vraag b kom ik dan jit op 40 grade

Berichten: 37

Re: Temperatuur

Correct  ;)

Berichten: 66

Re: Temperatuur

Oke super, dankje [emoji3]

Reageer