Wortelvormen en Maxima

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Wortelvormen en Maxima

In een vorig topic heeft ukster een lastige wortelvorm met Wolfram Mathematica vereenvoudigd. Maar ik wil werken met Linux en gratis Open Source software. Is hetzelfde als ukster met Wolfram Mathematica deed ook mogelijk met het programma Maxima? (Ik wil dan wxMaxima gebruiken als User Interface.)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wortelvormen en Maxima

Dit doet Maxima in elk geval al:
solve.png
Nu nog zien of die ook de stappen in de oplossing kan tonen...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Wortelvormen en Maxima

Het is ook mogelijk met Wolfram Alpha

https://www.wolframalpha.com/input/?i=s ... 3x%2B1%3D0

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wortelvormen en Maxima

Helaas krijg ik dan niet de stap voor stap oplossing te zien. Dan krijg ik dit venster:
step-by-step.png

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Wortelvormen en Maxima

Ah ja, wel gratis het antwoord maar niet de uitwerking...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wortelvormen en Maxima

Inderdaad. Overigens gaat dat met Maxima ook twijfelachtig worden, want ik heb op het internet al een paar berichtjes gevonden die zeggen dat die optie om de stap voor stap uitwerking te tonen er voor Maxima niet is. Voor de rest is het wel een leuk programma, heb er net al wat mee gehobbyd.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wortelvormen en Maxima

Helaas moet ik vaststellen dat Wolfram Mathematica voor het vereenvoudigen van wortelvormen superieur is aan Maxima, en ook aan nog wat andere freeware programma's die ik inmiddels heb uitgeprobeerd....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Wortelvormen en Maxima

Ik neem aan dat je in/uit principe geen gebruik maakt van illegale downloads..
Voor €316 heb je de Home Desktop versie in huis
https://www.wolfram.com/mathematica/pricing/home-hobby/

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wortelvormen en Maxima

Sinds ik op Linux ben overgestapt werk ik enkel nog met Open Source en freeware programma's. Deels omdat ik het geld niet heb voor betaalde software, en deels omdat ik het een mooi idee vind om software vrij en gratis te houden. Een enkele keer zoals nu is dat jammer omdat ik dan iets niet kan doen wat met betaalde software wel kan, maar over het geheel genomen leidt die zelfbeperking tot Open Source en/of freeware er wel toe dat ik niet verdwaal in de eindeloze mogelijkheden die betaalde software biedt. Het moet (voor mij) wel een hulpmiddel blijven.

Reageer