Meervoudige regressie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Meervoudige regressie

Hoi,

Ik heb een vraag over mijn analyse. Ik wil graag onderzoeken hoe voeding geassocieerd is met health related quality of life in zieke mensen.
Nu heb ik in mijn dataset gegevens over verschillende voedingssoorten die ik allemaal wil onderzoeken: groente, fruit, vis, gevogelte, vlees en alcohol.
Mijn hypothese is dat mensen die meer groente, fruit vis en gevogelte eten een betere kwaliteit van leven hebben en dat mensen die veel vlees en alcohol consumeren een slechtere kwaliteit van leven hebben.

Ik wil al deze variabelen graag allemaal analyseren. Daarvoor dacht ik aan meervoudige regressie analyse. Health related quality of life is een score die loopt van -80 tot 20. Hoe hoger de score des te beter de kwaliteit van leven.
Kan ik al deze variabelen (allemaal categorisch) in 1 model plaatsen? Zoals bijvoorbeeld gedaan wordt bij een predictiemodel?

Ik heb altijd geleerd dat een predictiemodel geen rekening houdt met confounders. Eén bekende confounder op de kwaliteit van leven is echter roken, deze wil ik dus eigenlijk wel meenemen. Hoe doe ik dit?

Alvast dank.

Reageer