Welke toets mag (moet) ik gebruiken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Welke toets mag (moet) ik gebruiken

Dag allen,
 
Ik ben bezig met een onderzoek waarbij ik het behandel advies dat gegeven is in een MDO vergelijk met de daadwerkelijk uitgevoerde behandeling. 
Ik heb een database gemaakt in SPSS waarbij ik de behandelmogelijkheden heb genummerd.
Welke toets kan ik gebruiken om de mate van overeenkomst te toetsen?
Ik kan niet anders vinden dan de Cohen's Kappa, maar mag ik deze wel gebruiken? Want de daadwerkelijk uitgevoerd behandeling is bepaald nadat het behandeladvies vanuit het MDO bekend was en daardoor niet meer onafhankelijk.
 
Graag advies :)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Welke toets mag (moet) ik gebruiken

Inter rater reliability (IRR) heeft als voorwaarde dat beide raters (in dit geval het MDO en ik neem aan een uitvoerend zorgverlener) onafhankelijk van elkaar de zaak beoordelen. Vervolgens kun je die twee ratings met elkaar vergelijken. Maar als de tweede rating afhankelijk is van de eerste rating gaat die vergelijking natuurlijk mank, aangezien er sprake is van totale bias; daar valt denk ik niet voor te corrigeren. Ik ben geen statisticus, maar zie persoonlijk geen andere mogelijkheid dan de studie opnieuw uitvoeren waarbij aan de voorwaarden van IRR wordt voldaan (zou dit eerst overleggen met een gediplomeerd statisticus).
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer